خزاعی: وابستگی فارابی به بودجه دولتی باید کاهش یابد

رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از مشکلاتی سال‌های اخیر وابستگی کامل به بودجه‌های مصوب وزارت ارشاد است که در دوره جدید باید این وابستگی کاهش‌یافته و همیاری‌های مختلفی از نهادها و ارگان‌های مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، محمد خزاعی با تبریک مراسم میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن و هم‌چنین سالروز میلاد امام خمینی (ره) گفت: بسیاری از کشورهای منطقه دوست دارند سینمای قدرتمندی داشته باشند و هزینه‌های گزافی هم برای این موضوع می‌کنند، ولی به این مهم دست پیدا نمی‌کنند، چراکه هنرمند و سرمایه انسانی متخصص ندارند. در حالی‌که ما در سینمای ایران چهره‌های سرشناس و متخصصی داریم که توانسته‌اند در کنار هم هویت سینمای ایران را به‌طور شایسته‌ای بسازند. 

خزاعی با اشاره به تغییر مدیرعامل و برخی مدیران این مجموعه سینمایی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم آقای دکتر جوادی به‌عنوان یک مدیر جسور، توانمند و خلاق این است که شناخت خوبی از فضای اقتصادی دارد و در کنار شناخت بر عرصه فرهنگ، یک مدیر اقتصادی توانمند به‌حساب می‌آید که با جذب اعتبارات و بهره‌گیری از هیئت ‌امنای فارابی می‌تواند در دوره تازه فعالیت بنیاد فارابی کمک بسیاری به رشد و پیشرفت این مجموعه کند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر بنیاد فارابی را با آسیب مواجه کرده، وابستگی کامل به بودجه‌های مصوب وزارت ارشاد بوده که با محدودیت‌های سال‌های اخیر وزارت ارشاد در بحث بودجه، دست بنیاد فارابی را هم بسته بود. در دوره جدید باید این وابستگی به بودجه دولتی کاهش‌یافته و همیاری‌های مختلفی از نهادها و ارگان‌های مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.

محمد خزاعی درباره تغییرات احتمالی در شوراها و مراکز تصمیم‌گیری در بنیاد سینمایی فارابی گفت: بیش از 20 جلسه با مدیر بنیاد فارابی در خصوص تغییر و تحولات در این مجموعه، از طرح تحول تا برخی انتصابات در شوراها و بدنه مدیریتی این مجموعه داشته‌ایم و ایشان طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که به زودی اعلام خواهد شد البته وسواس جدی و سختگیری‌ای که در خصوص بنیاد فارابی داریم موجب تاخیر در  این تغییرات بوده است، ولی حتماً تا پیش از پایان سال این تغییرات و طرح‌ها را قطعی می‌کنیم که بنیاد در سال آینده بتواند با قدرت بیشتری برنامه‌ریزی تولید حرفه‌ای منطبق بر مأموریت‌های آینده‌اش حرکت کند.

رئیس سازمان سینمایی هم‌چنین افزود: یکی از مأموریت‌های بنیاد فارابی در دوران تازه حمایت از فیلم‌سازان فیلم اولی است که به‌طور کامل به این بنیاد محول شده، فیلم اولی‌ها در حال حاضر وابستگی‌های جدی‌ای به جریان سرمایه‌ دارند، چراکه به‌هرحال نیاز به حمایت مالی برای فیلم‌های خود دارند و بنیاد فارابی حمایت جدی‌ای را از فیلم اولی‌ها به‌خصوص استعدادهای شهرستانی در سال آینده خواهد داشت. این حمایت از فیلم اولی ها در حوزه بین الملل هم معنا دارد. بسیار پیش می‌آید که فیلمسازان اول برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیازمند حمایت ویژه هستند و خودشان توانایی مالی جهت این حضور بین‌المللی را ندارند، طبعاً جایی مانند معاونت بین الملل فارابی باید این چنین افراد را حمایت نماید. یکی از مشکلات جدی این بوده گاهی متخصصین غیرمتعهد را بر سرکار می‌گماریم و گاهی هم کسانی را بر صدر می‌نشانیم که هرچند تعهد دارند، ولی خالی از تخصص هستند. حتماً این نوع رفتار نادرست است و نیازمند تجدیدنظر.
محمد خزاعی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی مأمن سینمای ایران است. وظیفه تک‌تک ما این است در اتاق‌هایمان را به روی هنرمندان بازکنیم. باید با روی گشاده پذیرای همه هنرمندان چه مجربین و پیشکسوتان و چه جوانان و تازه‌کارها باشیم. حتی اگر قرار بر حمایت مالی هم نیست، ولی هیچ دلیلی ندارد که یک هنرمند یک ماه پشت در اتاق یک مدیر بماند. باید با همه اهالی سینما درست برخورد کنیم و در این مسیر هم مرعوب اسامی نباشیم و به همه پاسخگو باشیم. 

رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به محورهای اصلی برنامه خود در مدیریت سازمان سینمایی گفت: ما به‌طورجدی سه رویکرد عدالت محوری، قانون‌مداری و استانداردسازی را دنبال می‌کنیم و همه اهالی سینما باید بدانند که هرچند تمام این عزیزان نور چشم ما هستند، ولی هیچ‌کس بر قانون مقدم نیست و قرار نیست هیچ شخصی خارج از چارچوب‌های قانونی انتظار برخورد ویژه داشته باشد.
در پایان این مراسم نیز مدیران سازمان سینمایی، از همکاران بازنشسته بنیاد سینمایی فارابی امیر اسفندیاری، یوسف خوش طینت، فرانک تاجبخش، مریم کارگر و زهرا معماری تقدیر کردند و هدایایی نیز از سوی سازمان سینمایی به همکاران این مجموعه اهدا شد.

در ابتدای این مراسم، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تبریک ایام میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها و روز زن، گفت: شرایط کار کردن و فعالیت اجتماعی برای زنان نسبت به مردان دشوارتر است و این سختی برای زنانی که علاوه بر مسئولیت‌های خانوادگی، در مناصب مختلف شاغل هستند سختی مضاعف است، لذا وظیفه خود می دانیم به نمایندگی از خانواده بنیاد سینمایی فارابی از بانوان همکارمان که این با دشواری مشغول به خدمت هستند قدردانی کنیم و از زحماتشان تشکر نماییم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اهتمام رئیس سازمان سینمایی به بنیاد فارابی گفت: در مدت حضورم در بنیاد فارابی باید شهادت بدهم که آقای خزاعی نگاه ویژه‌ای به بنیاد سینمایی فارابی و مسائل مربوط به آن داشته‌اند و نگاه حمایت گرانه و انگیزه‌بخش ایشان و همکاران ما در سازمان سینمایی در طرح تحول، انگیزه مضاعفی برای ما بوده برای این‌که بتوانیم بنیاد فارابی را به جایگاه رفیعش در سپهر فرهنگ و هنر ایران  برسانیم.

جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و بزرگداشت روز زن با حضور رئیس سازمان سینمایی  عصر روز دوشنبه 4 بهمن ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

کد خبر: 44785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =