رکورددار گرانی ارز و سرکوب ارزش پول ملی چه کسی است؟

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دولت دوازدهم، با ۴۵ درصد میانگین رشد سالانه نرخ ارز در دوره ریاستش بر بانک مرکزی، رکورددار سرکوب ارزش پول ملی در تاریخ اقتصاد ایران است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی، در مطلبی به مقایسه عملکرد رؤسای بانک مرکزی در ایران از لحاظ مدیریت نرخ ارز و ارزش پول ملی کشور پرداخته است.

سلطانی، بر اساس داده‌های بانک مرکزی، میانگین رشد سالانه قیمت دلار در دوران مدیریت رؤسای بانک مرکزی کشورمان در دوران قبل و پس از انقلاب را محاسبه کرده است.

بر اساس این محاسبات، نرخ دلار در دوره ریاست همتی در دولت دوازدهم به طور میانگین سالانه ۴۵ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان گرانی ارز در بین همه رؤسای بانک مرکزی ایران است. رتبه دوم مربوط به محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دولت دهم و رتبه سوم مربوط به دوره اول ریاست مرحوم محسن نوربخش بر بانک مرکزی در دهه ۶۰ است.

سلطانی در این باره نوشته است:‌ عبدالناصر همتی که در غیاب یک وزیر اقتصاد قدرتمند، در نقش وزیر اقتصاد و حتی سخنگوی اقتصادی دولت ظاهر می‌شد و بیش از هر رئیس بانک مرکزی قدرت داشت، رکورد تاریخی بالاترین نرخ رشد سالانه قیمت دلار (سرکوب ارزش پول ملی) را نه تنها در بین روسای بانک مرکزی که در تاریخ کشور به نام خود ثبت کرد.

تا پیش از انقلاب ارزش اسمی ریال در برابر دلار همواره حفظ و حتی تقویت می‌شد، اما با تسلط تفکر اداره امور اقتصادی با کاهش ارزش پول ملی (غارت مردم با مالیات تورمی برای تأمین منافع اصحاب قدرت) ارزش ریال هر سال کاسته شد و اکنون به حدود یک-چهار هزارم قبل از انقلاب سقوط کرده است که نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی اقتصاد کلان، ناامنی و هرج و مرج اقتصادی، خروج سرمایه‌ها، تخریب اقتصاد و فلاکت عامه مردم نداشته است.

سلطانی این مطلب را با هشتگ‌های اقتصاد ایران، کارگزاران، نئولیبرالیسم، فساد رسمی، شوک_ارزی، غارت_ارزی، مالیات_تورمی منتشر کرده است.

کد خبر: 44745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =