محور قدرتمند ایران-چین-روسیه، آغاز شکست هژمونی غرب است

یک تحلیلگر مسائل بین الملل، با اشاره به دستاوردهای تحکیم روابط اقتصادی- راهبردی میان ایران، چین و روسیه، آن را فرصتی عظیم، ضروری و واقع بینانه برای فراهم شدن زمینه شکست یکجانبه گرایی در جهان و مقابله با هژمونی غرب دانست.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «پابلو خوفره لئال» کارشناس شیلیایی و تحلیلگر مسائل بین الملل در مصاحبه مکتوب با بخش اخبار خارجی ایرنا، با اشاره به دستاوردهای دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و روسیه، به بررسی ابعاد راهبردی اتحاد ایران، روسیه و چین در جهان و تاثیر آن در مقابله عینی با یکجانبه گرایی و تحریم های ظالمانه پرداخت.

این تحلیلگر سیاسی، دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و روسیه را در میان تنش های بین المللی و فشارها و تحریم های علیه مسکو و تهران، نشانگر بینشی راهبردی و جستجوی اتحادی پایدار میان دو کشور دانست که ضرورت ایجاد پایگاه پشتیبانی مشترک برای خروج از فشارهای غرب را ایجاب می کند.

به عقیده این کارشناس اهل شیلی، ایجاد توافقاتی به مدت بیست سال میان تهران- مسکو حکایت از دیدگاه راهبردی بلندمدتی دارد که فراتر از حضور دولت ها، متعلق به ملت ها و آینده روابط دو کشور است. سفر رئیس جمهوری ایران فی نفسه اقدامی مثبت بود که در کنار تحکیم روابط حسنه میان دو قدرت، نتایج اقتصادی و سیاسی مثبتی به همراه خواهد داشت.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، نظراتی که از سوی تحلیلگران و رسانه ها ارائه شده در مجموع، نشان می دهند که تشکیل گروه متشکل از جمهوی خلق چین، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران با تصمیم راهبردی اتحاد و ائتلاف در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی، در واقع فرصتی عظیم، ضروری و واقع بینانه برای تجسم امکان شکست یکجانبه گرایی در جهان و مقابله با هژمونی فعلی غرب را فراهم کرده است. این شرایط زنگ هشدار را برای واشنگتن و متحدانش که عمدتا شامل برخی کشورهای عضو سازمان ناتو و همچنین رژیم صهیونیستی می شود، به صدا درآورده است.

خوفره لئال در ادامه به منظور نشان دادن ابعاد این اتحاد استراتژیک(ایران، روسیه و چین)، با ارائه ارقام و آمار موجود افزود: این ائتلاف، درمجموع جمعیتی نزدیک به دو میلیارد نفر و از نظر جغرافیایی، حوزه ای به مساحت ۲۹ میلیون کیلومتر مربع را در برمی گیرد که مجموعا، ۲۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده اند.

در همین حال، دو عضو این گروه یعنی چین و روسیه، به عنون بخش مهمی از بدنه مذاکرات هسته ای محسوب می شوند و جزء اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که حق وتو دارند.

محور جدید قدرت (شامل ایران، چین و روسیه) همچنین از قدرت نظامی و توانمندی های لازم برای مقابله با هرگونه درگیری دریایی، زمینی و هوایی برخوردار است که موضع ایران را به وضوح تقویت می کند.

کارشناس شیلیایی: محور قدرتمند ایران-چین-روسیه، آغاز شکست هژمونی غرب است

پابلو خوفره لئال، درخصوص تاثیر ائتلاف ایران، روسیه و چین بر تحریم ها و روند مذاکرات وین اظهار داشت: اگرچه تشکیل محور قدرتمند تهران- پکن و مسکو لزوما منجر به آن نمی شود که آمریکا تحریم های علیه ایران را متوقف کند، اما می تونند به عنوان یک سپر دفاعی قوی باشد که به صادرات امن نفت و گاز ایران در مناطق تحریمی کمک کند.

به عقیده وی، از سوی دیگر به کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات (فرانسه، انگلیس و آلمان) این پیام را ارسال می کند که ادامه سیاست تسلیم پذیری آنها در برابر آمریکا، بیش از آنکه نفعی برای آنها داشته باشد، موانع و سختی هایی برای آنها به همراه خواهد داشت و فرصت سرمایه گذاری در کشوری با ۸۸ میلیون نفر جمعیت را از آنها خواهد گرفت.

با این وجود، این کارشناس سیاسی عقیده دارد که محور قدرتمند ایران، چین و روسیه می تواند چشم اندازهای مثبتی از نظر قدرت جمعیتی، اقتصادی و پروژه های عظیم اقتصادی، صنعتی و تجاری برای این سه کشور به همراه داشته باشد و درصورتی که موانع تحمیل شده توسط واشنگتن برطرف شوند، به عنوان بازاری جذاب برای مبادلات تجاری و اجرای برنامه های کلان اقتصادی مطرح خواهد شد.

کد خبر: 44738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =