هنوز فضای اقدام دیپلماتیک در مساله اوکراین وجود دارد

کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که به اعتقاد امانوئل مکرون هنوز برای اقدام دیپلملتیک در مساله اوکران فضا وجود دارد و وی در روزهای آینده طرحی برای «کاهش تنش» را با رئیس جمهوری روسیه مطرح خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که آمریکا ممکن است هشت هزار و ۵۰۰ نظامی را برای مقابله با «فعالیت نظامی روسیه» به مرزهای اوکراین اعزام کند، رئیس جمهوری فرانسه درصدد است تا طرحی دیپلماتیک را برای کاهش تنش در منطقه به همتای روسی خود ارائه کند.

الیزه دیشب ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) خبر داد: مکرون در روزهای آینده با ولادیمر پوتین گفت‌وگو خواهد کرد تا راه‌حل خود را برای کاهش تنش ها در مساله اوکراین به وی پیشنهاد کند.

الیزه همچنین از اعزام «پییر ویمون» نماینده ویژه مکرون در مساله روسیه به مسکو خبر داد.

طرحی مشابه نورماندی؟

فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین فردا چهارشنبه در سطح مشاوران دیپلماتیک در پاریس گردهم می آیند. در این نشست مشاور مکرون، مشاور صدراعظم آلمان، معاون نخست وزیر روسیه و فرستاده کرملین برای مذاکرات صلح در اوکراین و نیز مدیر دفتر ریاست جمهوری اوکراین در این جلسه حضور خواهند داشت.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، مشابه این نشست چهارجانبه در سال ۲۰۱۵ برای اجرای توافق صلح مینسک با نام مذاکرات چهارجانبه «نورماندی» برگزار شده بود. این توافق که امروز هم تلاش هایی برای زنده نگه داشتن آن می شود برای صلح در منطقه مینسک و دنباس محل مورد مناقشه میان کی‌یف و جدایی‌خواهان برنامه ریزی شده بود.

این گزارش حاکی است: درگیری در شرق اوکراین با ۱۳ هزار قربانی از بهار ۲۰۱۴ میلادی و پس از انقلاب متمایل به غرب در کی‌یف و در پی آن الحاق کریمه به روسیه آغاز شد.

همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دیدار بسیار خوبی با رهبران اروپا درباره اوکراین و روسیه داشته است و با آنها اتفاق نظر کامل دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که هشت هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در حالت آماده باش قرار دارند.

همزمان با ادعاهای آمریکا و غرب مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. مسکو این ادعاها را "پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد کرد و  اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.

کد خبر: 44734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =