چالش چگونگی حمایت از زنان در «قانون جوانی جمعیت»

حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ عنوان قانونی است که براساس اصل ۸۵ قانون اساسی پس از موافقت مجلس به تائید مجلس رسید این قانون۷۳ ماده‌ای به ابعاد مختلفی از جمله اعطای واحد مسکونی و زمین، تسهیلات ویژه به خانواده‌های دارای فرزند، دانشجویان متأهل، اهدای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران، ارایه تسهیلات بانک‌ها به خانواده‌ها، اهدای مرخصی زایمان برای بانوان شاغل تاکید دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای افزایش نرخ رشد جمعیت کشور است که امروز حداکثر به ۷/ ۰ درصد رسیده است که تداوم این سرازیری کاهش نرخ جمعیت می‌تواند تبعات اجتماعی بسیار زیادی داشته باشد؛ پیری جمعیت می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی هم مشکلاتی به بار آورد، کاهش نیروی کار از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای حوزه اقتصاد به طبع پیری جمعیت بروز پیدا می‌کند.

قانون جوانی جمعیت۱۰ سال است که کلید خورده و در دوره‌های مختلف مجلس هم به شیوه‌های مختلف مطرح شد اما این قانون به صورت رسمی از شروع کار این مجلس شروع شد و در اسفند ۱۳۹۹ به تصویب نمایندگان مجلس رسید و در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ تبدیل به قانون شد.

کبری خزعلی رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز زن که در هفته جاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور وزیر رفاه برگزار شد، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت برای همه عرصه‌های زندگی مشوق‌های مادی و معنوی در نظر گرفته تا به امر «مادری» زنان در حال خدمت (شاغل) نیز اهمیت داده شود و در واقع اکثر مشوق‌های این قانون پیرامون شخص مادر و خانواده است.

مخالفان و موافقان چه می‌گویند

منتقدان این قانون اعتقادشان بر این است که در این قانون سلامت مادر و نوزاد نادیده گرفته شده است و در نقطه مقابل موافقان می‌گویند که مخالفان در خصوص نادیده گرفته شدن سلامت مادر و نوزادان نوعاً به شنیده‌های خود توجه دارند چرا که در حال حاضر انتقادات و ایرادات قانون برطرف شده است و سلامت مادر و نوزاد در این قانون نه تنها به خطر نمی‌افتد بلکه براساس حفظ سلامت مادر و کودک نوشته شده و با توجه به استانداردهای علمی در قانون تاکید شده است.

مروری بر ماده ۱۷ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده»

در ماده ١٧ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مدت مرخصی زایمان با پرداختی حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به نه ماه  و در صورت درخواست مادر تا دوماه در ماه‌های پایانی بارداری افزایش می‌یابد و مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و تعداد بیشتر، دوازده ماه خواهد بود.

در بند «ت» این ماده ۱۷ تأکید شده است که مادران شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون یادشده  فرزند یا فرزندانی به دنیا آورند، به ازای هر فرزند می‌توانند از یک تا یک و نیم سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند همچنین برای تمامی مستخدمان که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند نیز معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال می‌شود. علاوه بر اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، دورکاری حداقل به مدت چهار ماه در دوران بارداری لازم الاجراء است.

لازمه اجرای قانون «جوانی جمعیت و حمایت ازخانواده»

نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جامعه ما در سایه برطرف شدن شرایط، مشکلات، موانع فرزندآوری و ازدواج، موافق اجرای این قانون هستند؛ با وجود موانعی که برای زنان شاغل یا دانشجویان ما وجود دارد نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌خواهیم فرزندآوری را بیشتر کنیم؛ آیا در سطح جامعه نمود مکان‌های اجتماعی ما به نفع مادران باردار و شیرده است یا نه؟ آیا تسهیلاتی برای درمان زوجین نابارور داریم یا خیر؟ این قانون با رفع این موانع میل به فرزندآوری را ایجاد می‌کند و مهم‌تر از اینکه بحث فرهنگسازی یکی از شاخصه‌های این قانون است، این قانون می‌خواهد حس خوب مادری در یک مادر وجود داشته باشد و اگر مادر دانشجو است و میل به فرزنددار شدن دارد شرایط اجتماع، دانشگاه و کشور این اجازه را به او بدهد و نه تنها او را منع نکند بلکه با دادن تسهیلات این میل را در او افزایش دهد.

همچنین دغدغه‌ای که یک سری از بانوان درخصوص از دست دادن شغل خود دارند سبب تناقض در رفتار فرزندآوری شده در این خصوص هم تدابیری اندیشیده شده است و بنا بر این قانون هیچ دستگاهی حق ندارد که مادران باردار و دارای فرزند نوزاد را در لیست تعدیل نیروی خود قرار دهد.

کد خبر: 44730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =