روزنه جدید ایران برای ورود به توسعه تجارت منطقه‌ای

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون که موضوع تعامل میان ایران و روسیه مطرح است، جا دارد در شرایط حال حاضر ایران، قدری هوشمندانه‌تر به این مسئله نگریست و رویکردها به سمت‌وسوی همکاری‌های مشترک و دوجانبه سوق داده شود تا تعارض منافع.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین به مولفه یک جانبه‌گرایی اشاره کرده و از آن به عنوان یک موضوعی که در روابط منطقه‌ای و بین‌الملل نباید برجسته شود، افزود: اکنون دنیا بر مدار تعامل و روابط دوجانبه و چندجانبه استوار است. باید از هرگونه چالش و تنش در این زمینه پرهیز کرد و تنها با استناد و اتکای به تامین منافع ملی به اهداف موجود جامعه عمل پوشاند.

وی با بیان اینکه در حوزه همکاری‌های مشترک میان کشورها نباید نگاه‌ها تنها منوط به مسائل حوزه انرژی معطوف باشد، عنوان کرد: زمینه ها و محورهای زیادی برای مشارکت میان کشورها می تواند مطرح باشد و منطق حکم می‌کند که تنها خود را محدود به یک جنبه نباید کرد و همه جوانب را باید مورد بررسی و موشکافی قرار داد. به عنوان نمونه در مورد بحران اخیر سوریه در منطقه، مواضع همسویی میان ایارن و روسیه وجود داشت که خوب توانستیم با بهره مندی از آن به دستاوردهای چشمگیری به لحاظ سیاسی دست یابیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اکنون مقوله تکراری تحریم ها نیز مطرح است که گسترش سطح تعاملات با کشورهای منطقه می تواند برای رفع موانع تحریم راهگشا باشد فقط باید بتوان با تعریف راهبردهای درست و کارآمد از چالش های ایجاد شده در حیطه تحریم ها به راحتی عبور کرد.

حسینی ادامه داد: روسیه کشوری است که در زمینه دور زدن تحریم‌های اعمال شده ازسوی آمریکا و برخی کشورهای غربی دست برتری در منطقه دارد و مواضع ما را مورد حمایت قرار خواهد داد. اینگونه که در محافل سیاسی دنیا دیده می‌شود اروپا برای رفع مشکلات ناشی از تحریم اقبالی از خود نشان نمی دهد و چینی ها هم در این زمینه به مانند اروپایی ها چندان وقعی به این مسئله ندارند و تنها روسیه در این زمینه گام‌های جدی برداشته است چرا که مواضع مشترکی با ایران دارد و می‌خواهد همه موانع اقتصادی و تجاری را از میان بردارد.

وی با بیان اینکه نباید در مورد مواضع دو کشور ایران و روسیه فرافکنی کرده و تنها جوانب منفی را در نظر داشت، عنوان کرد: بعضا دیده می‌شود که در مورد ایران و روسیه همیشه صحبت بر سر اختلاف میان دو کشور بوده تا همکاری. البته اینکه دو کشور به دلیل بهره‌مندی از ذخایر غنی نفت و گاز بیشتر بعد رقابتی داشته باشند قابل کتمان نیست اما این مسئله نباید مانعی برای روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و... و. شود. باید همه جوانب امر را در نظر داشت. صادرات محصولات پتروشیمی به بازار روسیه، احیا برخی میادین نفتی با حمایت روس‌ها، کسب دانش و فناوری‌های روز دنیا، سرمایه‌گذاری در موضوع‌های هسته‌ای و نیروگاهی و حتی سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد و بسیاری از این دست موارد از جمله محورهای همکاری است که در سایه تقابل دوجانبه امکان پذیر است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی از ایران به عنوان بهشت فرصت‌های اقتصادی یاد کرد و افزود: ایران دارای شرایط فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری روس‌هاست که این مهم در سایه رفع تحریم‌ها می‌تواند توام با دستاوردهای چشمگیری همراه باشد. دستیابی به اهداف چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ از آن دست مواردی است که در صورت روابط متوازن و منطقی با دنیا تحقق می‌پذیرد و افق روشنی را پیش روی توسعه و تجارت کشور ترسیم خواهد کرد.

حسینی در ادامه عنوان کرد: به طور کلی نمی‌توان تنها چشم امید به روسیه و چین داشت و باید بتوانیم شرایط و زمینه‌های همکاری مستمر و مداوم با دیگر همسایگان را هم در دستور کار داشته باشیم. ایران ظرفیت‌های به مراتب بالایی در توسعه روابط در حوزه بین‌الملل دارد که می‌تواند به شیوه‌ای اصولی وبهینه از آن بهره‌برداری لازم را داشته باشد. به گزاف نیست اگر بگوییم در صورت رفع محدودیت‌های کشورهای غربی ایران می‌تواند به کشوری پیش رو در امر تولید خاورمیانه مبدل شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیر نفت صبح سه‌شنبه (۲۸ دی‌ماه) با هدف گسترش روابط همکاری با روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد. ترکیب مدیران نفتی همراه جواد اوجی، وزیر نفت حکایت از آن داشت توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز مهم‌ترین اولویت هیئت ایرانی در مذاکره با شرکت‌های روسی خواهد بود.

بررسی راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی، رفع موانع بانکی، گمرکی و زیرساختی، تقویت همکاری تهران و مسکو در حوزه نفت و انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های زیربنایی انرژی، تاکید بر نقشه جامع و کامل همکاری با روسیه که از سوی ایران در بخش بالادست (توسعه میدان‌های نفت و گاز)، بخش پایین‌دست (توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی) همچنین انتقال تجهیزات و فناوری راهبردی صنعت نفت از جمله دستاوردهای این سفر بود.

کشورمان در این سفر با توجه به زیرساخت‌های موجود آمادگی خود را برای تجارت و سوآپ گاز از روسیه به ایران و دیگر کشورهای همسایه اعلام کرد، همچنین پیشنهادهایی در زمینه تبدیل گاز به ال‌ان‌جی و صادرات در قالب آن ارائه کرد؛ همچنین در این سفر مقرر شد از توان شرکت‌های روسی در ساخت تجهیزات و انتقال فناوری استفاده شود، همچنین پیشنهاد شد شرکت‌های دو کشور با تأسیس کارخانه مشترک در ایران و تولید تجهیزات، افزون بر استفاده در ایران، آن را صادر کنند.

سرانجام چند سند مهم با روس‌ها برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، پتروپالایشگاه و انتقال فناوری امضا شد که وزیر نفت معتقد است مردم آثار این توافق‌ها را به‌زودی خواهند دید.

کد خبر: 44719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =