رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در دریای فیلیپین

نیروی دریایی آمریکا در میان تنش های پایدار منطقه ای با چین، رزمایش مشترکی را با متحدان ژاپنی در دریای فیلیپین برگزار کرد و در جریان آن، دو ابرهواپیمابر، دو کشتی آبی – خاکی و چند هواپیمای جنگنده را به نمایش گذاشت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، ابرهواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» و «یو اس اس آبراهام لینکلن» هدایت این رزمایش را برعهده داشتند که با کشتی های تهاجمی آبی – خاکی «یو اس اس آمریکا» و «یو اس اس اکسز» همراهی می شدند.

بعلاوه رزمناوهای موشک هدایت شونده «یو اس اس موبایل بی» و «یو اس اس لیک چمپلین» در کنار ۲۶ فروند هواپیما و ناوشکن در این رزمایش مشارکت داده شدند. ژاپن نیز با ناوشکن خود در این رزمایش نقش آفرینی کرد.

این رزمایش در آب های دریای فیلیپین برگزار شد که شامل آب های شرق تایوان می شود. این رزمایش، بزرگترین رزمایش در نوع خود از زمان مانور مشترک آمریکا، انگلیس و ژاپن در سال گذشته در جنوب شرقی جزیره اوکیناوا ژاپن بود.

چین نیز روز یکشنبه نمایش نظامی خاص خود را در منطقه به اجرا گذاشت و با به پرواز درآوردن ۳۹ فروند هواپیما از جمله یک بمب افکن، به تایوان هشدار داد. چین با این پروازها به تایوان سیگنال داد که ادعای استقلال این جزیره را به رسمیت نمی شناسد.

در همین حال، نیروی هوایی تایوان اعلام کرد که روز یکشنبه به ۳۹ فروند هواپیمای جنگی چین که وارد حریم دفاع هوایی این کشور شده‌ بودند، هشدار رادیویی داده است. وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که نقض حریم هوایی‌اش توسط ۳۴ جنگنده و چهار هواپیمای جنگ الکترونیک و یک فروند بمب افکن انجام شده است.

پکن، تایوان را بخش جدایی ناپذیر از چین می داند و به اصل چین واحد معتقد است. جامعه بین الملل نیز اصل چین واحد را به رسمیت شناخته و اساس روابط چین و اتحادیه اروپا بر همین اصل استوار است.

با این همه، آمریکا به رغم پذیرش اصل چین واحد، گوشه چشمی به جزیره تایوان دارد و مایل است از آن به عنوان اهرم فشاری بر چین استفاده کند.

کد خبر: 44618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =