آمریکا و ناتو ما را به جنگ سوق می‌دهند

شبکه سی ان ان در تحلیلی پیرامون روسیه‌هراسی و امکان وقوع جنگ در اوکراین، عنوان کرد نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که افکار عمومی در روسیه، کشورهای عضو ناتو و آمریکا را مقصر بحران بوجود آمده بین مسکو-کی‌یف می‌دانند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «جیل دورتی» (Jill Dougherty) تحلیلگر و کارشناس امور روسیه شبکه خبری سی ان ان درباره این بحران تصدیق کرد : پوتین  درحال دست زدن به یک خطر است و می داند که چگونه باید بازی کند، شکی نیست که وی به دنبال جنگ و اشغال اوکراین به سبک افغانستان نیست.

این کارشناس و خبرنگار سابق در مسکو افزود: پوتین چندین هدف را مد نظر دارد، اما تصویر کلی این است که وی می‌خواهد پایان جنگ سرد را بازنمایی کند؛ ایجاد یک امنیت جهانی برای روسیه و در اطراف مرزهای خود بخصوص در مرزهای شرقی اروپا.

دورتی که استادیار دانشگاه «جورج تاون» (Georgetown University)  آمریکا است، ادامه داد: پوتین درباره اوکراین اهداف محدودی دارد و خواهان تضعیف و ایجاد بی ثباتی در اوکراین است که برای غرب کارایی نداشته باشد.

انتقال نیروهای روسیه به منطقه «دونباس»

این تحلیلگر سی ان ان اضافه کرد: پوتین احتمالا نیروهای روسیه را به سمت منطقه «دونباس» (Donbass) اوکراین متوجه سازد، به بهانه محافظت از شهروندانی که در این منطقه از اوکراین دارای پاسپورت روس و  روس زبان  هستند، اقدامی که پیشتر درباره  شبه جزیره کریمه رخ داد، ایجاد نوعی خودمختاری دراین منطقه از اوکراین.

افکار عمومی در روسیه: آمریکا و ناتو ما را به جنگ سوق می‌دهند

مردم روسیه، آمریکا و ناتو را مقصر وقوع جنگ احتمالی با اوکراین می‌دانند

این استادیار دانشگاه جورج تاون درباره احتمال وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، مقصر این جنگ را از نظر مردم روسیه متوجه ناتو و آمریکا دانست.

وی گفت: بنابر نظرسنجی که  توسط  موسسه نظرسنجی روسی «لوادا سنتر» (Levada Center)  به عمل آمده نشان داده که ۵۰ درصد از مردم روسیه بر این باورند که «قطعا» جنگی بین روسیه و اوکراین روی نمی‌دهدو تنها ۳۹ درصد می‌گویند، ممکن است جنگی رخ دهد.

جنگ روسیه با اوکراین نیست، با ناتو است

این خبرنگار سابق سی ان ان در مسکو افزود:  بررسی این نظرسنجی حاکی است که مردم روسیه آن را جنگ بین روسیه و اوکراین نمی‌دانند بلکه آن را جنگ مسکو با ناتو می‌دانند و بیمناک از وقوع چنین جنگی هستند، مردم روسیه می‌گویند این آمریکا، غرب و ناتو است که ما را به سوی یک جنگ می‌کشاند.

افکار عمومی در روسیه: آمریکا و ناتو ما را به جنگ سوق می‌دهند

به گزارش ایرنا، روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ مسکو این ادعا غرب را رد می‌کند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.  

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی، روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

تنش اخیر در پی آن شکل گرفت که غربی‌ها با تحریک روسیه، ادعا کردند قصد دارند اوکراین را به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآورند که روسیه آن را خط قرمز خود خوانده است.

آمریکا و ناتو که همواره به دنبال سلطه‌جویی هستند، سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با تحریک لفظی در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، بر شدت این حضور و ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود افزوده‌اند.  

همچنین آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو همچنین انگلیس، خواستار آن شده‌اند تا کادر شاغل در سفارت این کشورها در اوکراین، کی‌یف را ترک کنند که خود به مثابه تحریک پیش از هرگونه تنش نظامی است.

کد خبر: 44616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =