دولت یونان به ایجاد بحران گرسنگی در اردوگاهای پناهجویان متهم شد

گروه های مدافع حقوق بشر، دولت یونان را به تشدید بحران گرسنگی در اردوگاه های پناهجویان در این کشور به دلیل سیاست هایی که باعث محرومیت هزاران نفر از دسترسی به مواد غذایی شده است، متهم کردند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،  روزنامه گاردین به نقل از گروه های حقوق بشر نوشت، تصمیماتی که با هدف جلوگیری از هجوم پناهجویان اتخاذ شده است وضعیت غیرقابل تحملی را به بار آورده که باعث شده پناهجویان ماه ها غذایی برای سیر کردن خود نداشته باشند.

مارتا روسو عضو کمیته نجات بین المللی گفت: قابل تصور نیست که افرادی در یونان گرسنه هستند. در حالی که آنها مقصر نیستند دچار مشکلاتی شده اند که به دلیل نقص در مقررات و سیاست ها است.

این کمیته برآورد کرده که ۴۰ درصد از ساکنان اردوگاه ها شامل ۶ هزار پناهجو، به دلیل سیاست کنونی دولت راست میانه یونان برای توقف برنامه غذای افرادی که به تقاضای پناهندگی شان رسیدگی نمی شود، از کمک های اولیه محروم شده اند.  مساله نگران کننده این است که اکثر آنها را کودکان تشکیل می دهند. حدود ۴۰ درصد از ساکنان اردوگاه های دولتی در یونان کودکان هستند.

یک گروه حقوق بشر در بیانیه ای نوشت: معلمان مدارس ابتدایی محلی گزارش داده اند دانش آموزان بدون این که غذایی کافی خورده باشند و یا بدون هیچ میان وعده غذایی به مدارس می آیند.

با وجود ثبت نام ۱۶ هزار و ۵۵۹ پناهجو در یونان توافقات جدیدی حاصل شده که غذا را فقط برای ۱۰ هزار و ۲۱۴ نفر تامین می کند.

سازمان های کمک رسان نخست در اکتبر گذشته زنگ هشدار را درباره تغییر قانونی که به قطع خدمات کلیدی برای پناهجویان منجر شد، به صدا در آوردند. این هشدار همچنین شامل رد پناهجویانی بود که نتوانسته بودند تقاضا نامه های ثبت نام را پر کنند.

سی و سه گروه مدافع حقوق بشر در نامه ای سرگشاده خطاب به مقام های یونانی و اتحادیه اروپا خواستار تامین غذا برای همه ساکنان اردوگاه ها صرف نظر از موقعیت قانونی آنها شده اند. کمیسیونر امور داخلی اروپا در پاسخ گفته است که مقام های یونانی بارها خواستار تضمین دستیابی همه افراد به ویژه افراد آسیب پذیر به غذا و دیگر مایحتاج شده اند.

ترکیه از پذیرش دوباره پناهجویانی که با تقاضای آنها  مخالفت شده است خودداری کرده است. در توافق سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا و ترکیه، آنکارا متعهد شد پناهجویانی که با تقاضای پناهندگی آنها موافقت نمی شود به ترکیه بازگردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از مارس ۲۰۲۰ از عمل به این تعهد خودداری کرده است؛ اقدامی که  هزاران نفر از پناهجویان را تشویق به ورود به اتحادیه اروپا از طریق یونان کرده و بحران مرزی و اختلافات متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را شدت بخشیده است.

حدود ۹۰ هزار پناهجو اکنون در یونان زندگی می کنند و روند ورود آنها در مقایسه با اوج بحران مهاجرت که باعث ورود یک میلیون آواره سوری به یونان به امید عزیمت به اتحادیه اروپا شد، کاهش یافته است.

دولت آتن سال گذشته اطمینان داد مدیریت هر ۲۴ اردوگاه پناهندگان در یونان را برعهده خواهد گرفت. پیشتر سازمان جهانی مهاجرت مدیریت آنها را برعهده داشت. همچنین برنامه کمک نقدی را که قبلا سازمان ملل کنترل آن را برعهده داشت مدیریت می کند. این انتقال مدیریت ها باعث تشدید بحران غذا در اردوگاه های یونان شده است.  

کد خبر: 44615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =