خراسان شمالی نیاز به تسهیلات بانکی دارد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش درآمد، خانوارهای استان هم اینک نیاز به دریافت تسهیلات دارند اما منابع بانک ها در این خصوص کافی نیست.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، محمود قنبری روز دوشنبه در جلسه وبیناری کارگاه امنیت غذایی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: این استان هم اینک با خشکسالی شدید مواجه است که در سال های اخیر باعث کاهش تولید در بخش های مختلف کشاورزی و به خصوص دامپروری شده است که قشر تولید کننده با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه هستند.

وی افزود: با وجود اینکه بیش از منابع بانک ها در این استان تسهیلات پرداخت می شود و حتی برخی از بانک ها در این خصوص جریمه نیز می شوند اما این وضعیت هم پاسخگوی نیاز درخواست ها متقاضیان نیست.

قنبری  اظهار داشت: بارندگی در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری دارد که می طلبد به تولید کننده ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موجودی کالاهای اساسی در این استان کافی نیست اظهار داشت: بخشی زیادی از مردم این استان زیر پوشش نهاد های حمایتی هستند که درآمد بسیار پایینی دارند که باید برای تامین کالاهای اساسی مورد حمایت قرار گیرند.

وی خواستار تغییر قیمت ها در خرید محصولات تضمینی نیز شد و افزود: در سال زراعی جاری تحویل گندم به بخش دولتی کاهش زیادی داشت که یکی از علت های این امر قیمت پایین گندم نسبت به جو بوده است.

قنبری با بیان اینکه کشاورزان در سال جاری بیش از ۲۰ هزار تن گندم تحویل داده بودند افزود: این در حالی است که در سالهای گذشته ۲۵۰ هزار تن نیز تحویل داده بودند.

بیش از سه هزار گشت بازرسی از سطح بازار 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از هفته آخر آذرماه سال جاری تاکنون سه هزار و ۱۳۰ مورد بازرسی انجام شده است که با احتساب بازرسی های مشترک با سایر دستگاه های مسوول و مربوط و با مشارکت بسیج به بیش از هفت هزار مورد می رسید.

عبدالله یوسفی افزود: در این بازه زمانی ۳۷۸ پرونده تخلف نیز تشکیل و به دستگاه مربوطه ارسال شد.

وی اظهار داشت: با ابلاغ وزارتخانه مربوطه قرارگاه امنیت غذایی در این استان تشکیل شد که تاکنون در این خصوص ۳۰ جلسه نیز تشکیل و کارگاه هایی زیر مجموعه این قرار گاه ایجاد شده است.

وی در خصوص ذخایر نهاده های دامی نیز گفت: ۸۲ درصد کود مورد نیاز بخش کشاورزی در این استان تامین شده است و برای کشت بهاره نیز ذخیره وجود دارد که در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی زیرکشت ۳۳ محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی قرار دارد و سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن محصول زراعی و باغی در این استان برداشت می شود.
حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی محسوب می شوند که با احتساب جمعیت تحت پوشش حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۸۳۶ هزار نفری این استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند که سهم این بخش در اشتغال  استان حدود ۳۶.۵ درصد است.

 
 
 

کد خبر: 44604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =