درخواست ادغام سازمان جنگل‌ها و محیط زیست

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای دست نویس خطاب به رئیس جمهور، خواستار ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان تحت مدیریت خود شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس جمهور آمده است «ضمن آرزوی توفیق الهی یکی از موضوعات مهم و با مطالبه بالای جامعه نخبگی کشور که می‌توان حتی نظر شهروندان غیر همسو را نسبت به دولت مردمی و انقلابی بسیار مناسب گرداند، موضوع ادغام صد درصدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان محیط زیست کشور در همین جایگاه معاون رئیس جمهور باشد که خواهشمند است دستور فرمایید در برنامه تحولی دولت حتما این موضوع یکی از نکات برجسته باشد.

چنانچه صلاح می‌فرمایید عنوان نیز سازمان محیط زیست و منابع طبیعی باشد. چون کاملا موضوعات واحد و موازی کاری‌ها نیز بسیار بالا و هدر رفت انرژی و نیروی انسانی نیز فراوان می‌باشد».

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز طی نامه‌ای به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: درخواست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای ادغام صد درصدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استحضار رئیس جمهور رسیده و سید ابراهیم رئیسی دستور بررسی کارشناسی صادر کرده است.

سوابق نشان می‌دهد سابقه ادغام دو سازمان در سال ۴۶ موفق نبود و منجر به جداسازی مجدد این دو از هم شد. البته در این سال، سازمان حفاظت محیط زیست با ساختار گسترده فعلی تشکیل نشده بود و صرفا سازمانی با عنوان شکاربانی و وظیفه حفاظت از عرصه‌های طبیعی در کشور وجود داشت که با سازمان جنگل‌ها و مراتع ادغام و وزارت منابع طبیعی تشکیل شد. البته برخی کارشناسان اقتدار سازمان جنگل‌ها و مقاومت در برابر واگذاری گسترده زمین را نیز عاملی برای انحلال وزارت منابع طبیعی معرفی می‌کنند.

تقی شامخی، کارشناس حوزه جنگل، در گفتگو با پیام ما نامه رئیس سازمان محیط زیست را مبهم می‌داند زیرا در نامه‌ جزئیات این ادغام نیامده و مشخص نیست قرار است وظایف چطور باشد.

وی گفت: یکی از دلایلی که زمانی برای ادغام این دو سازمان تلاش می‌شد این بود که سازمان منابع طبیعی، زیر مجموعه وزارتخانه ای عریض و طویل بود که در آن اصول نگهداری از منابع طبیعی به درستی رعایت نمی‌شود و همین هم دلیلی شد تا ابتدا برای تشکیل وزارت منابع طبیعی تلاش شود «پس از آنکه تلاش‌ها در این زمینه بی نتیجه ماند، صحبت از ادغام این دو سازمان با حضور دو قائم مقام و زیر نظر ریاست جمهوری مطرح شود. این اتفاق می‌توانست کمی به وضع منابع طبیعی کمک کند اما همین ادغام هم نکات زیادی داشت. چرا که وظایف این دو سازمان با یکدیگر تضادهایی دارد.»

به گفته شامخی جدا شدن سازمان جنگل‌ها و خروج آن از وزارت کشاورزی همواره خواست بسیاری از فعالان بود. چرا که منابع طبیعی کشور بدون قدرت محل جولان وزارتخانه‌هایی است که قدرتمندند و شاید باید گفت تنها راه این است که وزارتخانه‌ای با نام وزارت منابع طبیعی شکل گیرد و محیط زیست در آن ادغام نشود.

درخواست ادغام سازمان جنگل‌ها و محیط زیست

درخواست ادغام سازمان جنگل‌ها و محیط زیست

کد خبر: 44577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =