تأکید دوباره رئیس جمهور بر آبخیزداری و آبخوانداری برای کاهش خسارات سیل

خسارات فراوان سیل اخیر استان کرمان باعث شد دکتر رئیسی در بازدید اخیر خود از مناطق سیل زده بار دیگر بر انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از تسنیم، ۲ بار جاری شدن سیل بی‌سابقه در نقاط مختلف استان کرمان آن هم به فاصله یک هفته و رقم خوردن شرایط بحرانی در استان کرمان سبب شد رئیس جمهور بلافاصله پس از سفر به روسیه به این استان سفر کرده و از نزدیک شاهد خسارات سیل باشد. رییس جمهور که بامداد روز جمعه در پایان سفر ۲ روزه خود به روسیه و بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران، ضمن برقراری تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت مناطق سیل زده جنوب و شرق این استان را جویا شده بود، به منظور بررسی آخرین اقدامات انجام شده به مناطق سیل زده این منطقه در جنوب استان سفر کرد.

رئیس جمهور: مساله آبخیزداری و آبخوانداری برای کاهش سیل بسیار اهمیت دارد

سید ابراهیم رئیسی در بازدید سرزده خود از مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان با تاکید بر انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به‌منظور کاهش خسارات سیل گفت: چیزی که مهم است انجام پیش‌بینی و پیشگیری لازم قبل از وقوع سیل است و احداث سیل‌ بند برای حفظ وضعیت کشاورزی مردم لازم است که باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شهرهایی که در مسیر سیل قرار دارند باید سیل‌ بند در بالادست آنها احداث شده و این کار سریع انجام شود بیان کرد: به مردمی که منازل آنها دچار آبگرفتگی شده کمک شد تا این خانه‌ها رفع آبگرفتگی شود اما این آغاز کار است و باید لوازم منزل آنها نیز تهیه شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئله آبخیزداری و آبخوان‌داری در منطقه بسیار اهمیت دارد و در میان مدت باید انجام شود، ادامه داد: یک کار بلند مدتی که باید در منطقه انجام شود، احداث کامل سیل بند نیازمند تخصیص اعتبارات دولت است تا سیل‌ بند تکمیل شده و شهرها در برابر سیل ایمن شوند.

دکتر رئیسی در این سفر تصریح کرد احداث سیل بند، منطقه را از خطر سیلاب حفظ می‌کند و سیل اخیر آخرین سیلاب نیست و حتماً باید سیل بند ایجاد شود.

راهکار برون رفت از خطرات سیل، تقویت آبخیزداری است

دستور رئیس جمهور بر لزوم انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سفر اخیر به کرمان در حالی است که دکتر رئیسی در هفته‌های اخیر در جلسه هیئت دولت نیز بر این مهم تأکید کرده بود. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در جلسه هیئت دولت تصریح کرد: راهکار برون رفت از خطرات ناشی از سیل تقویت  آبخیزداری است و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

همچنین معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان با بیان اینکه یکی از راه حل های مقابله با سیلاب آبخیزداری و آبخوانداری است، گفت: هر جا این طرح ها اجرا شده شاهد خسارت کمتری بودیم لذا باید طرح های مذکور در این منطقه نیز با سرعت اجرا شود.

خسارت ۲۰۰۰ میلیارد تومانی سیل استان کرمان

لازم به ذکر است سیل‌های اخیر در استان کرمان، خسارت‌های بسیاری بویژه در بخش کشاورزی، دامداری و آبگرفتگی منازل ایجاد کرد که مسئولان عدد تخمینی آن را افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کردند و متاسفانه چهار تن (سه کودک و یک جوان) نیز جان خود را از دست دادند.

کانون سیل در هفته‌های اخیر در شهرستان رودبارجنوب و مناطقی از شهرستان های قلعه گنج و منوجان بوده است؛ نقاطی که در مسیر جریان آب های سطحی برای رسیدن به تالاب جازموریان قرار دارند.

همچنین میزان بارش که در ۵۰ سال اخیر در استان کرمان بی‌سابقه بوده است باعث شد که بنا بر درخواست مقامات استانی، شرایط لازم برای اسکان فوری ۲۵ هزار نفر از مردم سیل زده فراهم شود و به گفته زینی وند استاندار کرمان، در سیل‌های اخیر به پنج هزار و ۱۰۰ منزل آسیب وارد شد و بیش از ۱۵۰۰ دام و احشام مردم منطقه نیز تلف شد.

کد خبر: 44447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =