سازمان بورس حذف دامنه نوسان را در دستور کار قرار دهد

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه باید هیات مدیره سازمان بورس این جرات را به خرج دهد و دامنه نوسان را حذف کند، گفت: در جلسه اخیر با فعالان بازار سرمایه این مساله مطرح شد تا دولت حذف قیمت‌گذاری دستوری در همه کالاهایی که قرار است در بورس عرضه شود را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «محسن علیزاده»  به جلسه روز پنجشنبه کمیته بازار سرمایه مجلس با جمعی از فعالان بازار اشاره کرد و افزود: در ۲ هفته گذشته، پیش جلسه‌ای را با تعدادی از فعالان بازار سرمایه داشتیم و در آن ضرورت برگزاری جلسه روز پنجشنبه تبیین و در نهایت این جلسه با تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه تشکیل شد، تا از این طریق شائبه‌های ایجاد شده و سایر موضوعاتی که در خصوص بازار سرمایه وجود دارد را مورد بحث قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای این جلسه روشن شدن ابعاد اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و صحبت‌هایی بود که در خصوص بحث آموزش مطرح شد، اظهار داشت: در جلسه اخیر، این مسائل شفاف‌سازی و اعلام شد که هیچ تصمیمی را در زمینه آموزش نداشتیم و از نهادهای مرتبط با بازار سرمایه درخواست داشتیم تا نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند.

علیزاده به دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه، نظرات کارشناسان بازار درخصوص مصوبه ۱۰ بندی که قرار بود دولت آنها را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار دهد، مورد بحث قرار گرفت تا بررسی شود که چه مواردی در لایحه بودجه می‌تواند به بهبود روند معاملات بازار سرمایه کمک کند.

حذف قیمت‌گذاری دستوری برای همه کالاهای عرضه شده در بورس

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه از ابتدا قرار بود تا دغدغه فعالان بازار در این جلسه شنیده شود، افزود: در جلسه اخیر این مساله مطرح شد تا دولت حذف قیمت‌گذاری دستوری در همه کالاهایی که قرار است در بورس عرضه شود را در دستور کار خود قرار دهد.

وی، قیمت‌گذاری دستوری را نوعی آفت در اقتصاد کشور عنوان کرد و بیان‌داشت: نمایندگان مجلس تاکید زیادی نسبت به حذف قیمت‌گذاری دستوری دارند و تاکید آنان به اجرای حتمی آن در اقتصاد کشور بوده است.

علیزاده ادامه‌داد: در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار به دنبال آن هستیم تا همه کالاهایی که در بورس کالایی عرضه شود، مواد اولیه و خوراک خود را از بورس کالا خرید و تولیدات خود را نیز از طریق بورس کالا به فروش برسانند که به طور طییعی عرضه همه کالاها در بورس کالا و آمادگی همه فعالان بازارها زمانبر است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس حذف قیمت گذاری دستوری را نوعی  ضرورت دانست و گفت: همه مسوولان باید دست به دست یکدیگر دهند تا این اتفاق رخ دهد، حتی فرآورده‌های نفتی و کالاهایی که در اختیار وزارت نفت است باید از قیمت‌گذاری دستوری خارج و در بورس عرضه شوند.

نگرانی مجلس از تعارض منافع

علیزاده به تعارض منافع و نگرانی مجلس نسبت به این موضوع اشاره کرد و گفت: تاکنون شاهد تعارض منافع در ارکان بازار سرمایه بودیم که این موضوع زمینه‌ساز نگرانی در بین فعالان بازار و نمایندگان مجلس بود. این مساله را به هیات مدیره بورس و شورای عالی بورس اعلام کردیم تا هر چه زودتر اقدام به حذف تعارض منافع کنیم.

استفاده به موقع از ابزارهای بازار

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، استفاده به‌موقع از ابزارهای بازار مانند دامنه نوسان و حجم مبنا را دیگر موضوع جلسه روز پنجشنبه عنوان کرد و ادامه‌داد: شورای عالی بورس این اختیار را به هیات مدیره سازمان بورس داده است تا مانند دیگر کشورهای جهان پیشگام در حذف دامنه نوسان شود.

وی به تسهیل صدور مجوزها تاکید و اضافه‌کرد: مقرر شد تا به صورت جدی‌تر این اتفاق دنبال شود و زمینه تسهیل صدور مجوزها را فراهم کنیم.

به گفته علیزاده، این مسائل از جمله مباحثی هستند که اجرای آنها نیازمند کمک جدی سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

تشکیل کانون نهادهای سهامداران حقیقی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، به تشکیل کانون نهادهای سهامداران حقیقی اشاره کرد و گفت: این موضوع از مدت‌ها قبل مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به ضرورت وجود آن در بازار، در پیش‌نویس اصلاح قانون اوراق بهادار مورد توجه بود و به‌طور حتم آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مساله‌ای که از سوی کارشناسان در جلسه مطرح شد، این بود که برخی از آموزش‌ها در فضای مجازی، آموزش‌های درستی نیستند و با این آموزش‌ها شاهد برخی از اغواگری‌ها در بازار هستیم.

ساماندهی بحث آموزش در بازار سرمایه

علیزاده با تاکید بر اینکه باید موضوع آموزش در بازار ساماندهی شود و آموزش‌های درست را به رسمیت بشناسیم، گفت: بهتر است سایر آموزش‌ها توسط سازمان بورس مورد نظارت قرار بگیرد تا برخی از آموزش‌ها منجر به ضرر و زیان مردم و سهامداران حقیقی این بازار نشود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار داشت: عمده مبحث مطرح شده در جلسه پنجشنبه گذشته‌ این بود که دولت مقید به اجرای همه مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باشد تا کمکی برای بازگشت اعتماد به معاملات بورس شود و زمینه حذف تعارض‌های مختلف که در زوایای بازار وجود دارد، فراهم شود.

وی با بیان اینکه مساله‌ای که باید همه بدانند این است که مجلس در راستای شان نظارتی و قانون‌گذاری خود هر آنچه را که لازم بوده، انجام داده و انجام خواهد داد، گفت: در بحث نظارت، تذکراتی را بارها عنوان کردیم و سوال‌هایی وجود داشت که پرسش آنها از وزیر در دولت گذشته و دولت فعلی انجام شده است.

علیزاده گفت: برای وزیر اقتصاد چندین سوال طرح شده است که به احتمال زیاد ماه آینده در صحن مجلس حضور پیدا می‌کند و پاسخ‌گوی آنها خواهد بود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس و ارکان آن اشاره کرد و افزود: این اقدام ۲ ماه است در مجلس آغاز شده و هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس در حال انجام تحقیق است.

کد خبر: 44389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =