بارش ۱۱۸ سانتی‌متری برف در اردبیل

 بارش سنگین برف در استان اردبیل طی روزهای گذشته شرایط نسبتا سختی را در منطقه ایجاد کرده است و به نظر می رسد باید نهادهای حوزه مدیریت بحران به امکانات و ماشین آلات بیشتری مجهز شوند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، بارش کم‌سابقه برف طی ۱۰ سال گذشته در استان اردبیل علاوه بر خوشحالی مردم منطقه به ویژه کشاورزان سبب نگرانی عده‌ای شده و همین نگرانی‌ها در قالب پیام‌ها و محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی در گردش است که بسیاری از مردم با تداوم بارش‌ها در منطقه از بحرانی شدن شرایط ابراز نگرانی می‌کنند.

البته اذعان برخی از مسئولان و مدیران استانی مبنی بر کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات برای پوشش حداکثری شرایط مطروحه بر میزان این نگرانی‌ها افزوده است.

کلیم‌الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در این باره با اذعان به کمبود تجهیزات راهداری اردبیل خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر به بحث تجهیزات ناوگان راهداری اردبیل شد تا در شرایط اینچنینی شاهد وقوع بحران در منطقه نباشیم.

محمود صفری، شهردار اردبیل نیز اذعان دارد نیروهای ماشینی و انسانی شهرداری اردبیل کفاف برف‌روبی این حجم از بارش‌ها را ندارد و در صورت نبود همکاری خود مردم در روزهای آتی با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم بود.

این اظهارات در حالی است که مدیریت بحران استان شرایط موجود را کاملاً عادی عنوان کرده و هیچ مشکلی را در روند پوشش و مدیریت بارش‌ها متصور نیست.

مهدی خدمتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بارش‌های چند روز اخیر در استان اردبیل که هم‌اکنون نیز ادامه دارد مشکل حادی را در منطقه ایجاد نکرده است و تمامی تلاش ما بر این است تا با جذب نیروهای سایر ارگان‌های همکار در راستای تسریع روند مدیریت شرایط فعلی تلاش کنیم.

بارش ۱۱۸ سانتی‌متری برف در اردبیل

در مناطق مختلف بارش‌های بیش از ۱۰۰ سانتیمتر داشتیم

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اعلام اینکه در میان رودان خلخال ۱۱۸ سانتیمتر، نئور ۹۳ سانتیمتر و نیر ۱۰۶ سانتیمتر بارش برف در روزهای گذشته گزارش شده است، اظهار کرد: در شهر اردبیل نیز بین ۵۰ تا ۶۵ سانتیمتر ارتفاع برف گزارش شده و در کنار آن شاهد وزش باد و کولاک شدید در محورهای مواصلاتی هستیم.

سیاوش محمدی تصریح کرد: بارش‌های بالای ۱۰۰ سانتی‌متر را در ایستگاه‌های مختلفی در اقصی‌نقاط استان به ویژه در حومه شهرهای مرکزی و جنوبی داشتیم که بنا بر همین گزارش‌های مستند بارش اخیر در استان به عنوان یکی از بارش‌های کم‌سابقه تلقی می‌شود.

وی به فعالیت سامانه جدید بارشی تا روز جمعه اشاره کرد و گفت: این سامانه در شمال استان اردبیل ۵ سانتیمتر و در مناطق مرکزی تا ۸ سانتیمتر به بارش برف منجر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: همچنان در هفته آینده نیز وزش باد و کولاک شدید در جاده‌های استان و دمای زیر ۱۶ درجه پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت جوی تا اواخر هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بارش ۱۱۸ سانتی‌متری برف در اردبیل/ مدیریت بحران باید تجهیز شود

شرکت ۳۰۰ نیروی شهرداری در عملیات برف‌روبی

شهردار اردبیل نیز به بی‌سابقه بودن بارش برف به عنوان سومین بارش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اردبیل اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر در مجموع با ۱۸۰ دستگاه در حال برف‌روبی در مناطق مختلف شهر هستیم و همکاران ما با ۳۰۰ نفر در هر شیفت در ۳ ساعت مشخص تا ۹۰۰ نفر به هموطنان ارائه خدمات می‌کنند.

محمود صفری با بیا اینکه در داخل شهر اردبیل ۵۶، ۷۰ و ۹۰ سانتیمتر بارش برف در برخی از محلات گزارش شده است، خاطر نشان کرد: همکاران حوزه خدمات شهری در ۳ شبانه‌روزی که همت مضاعف داشتند حتی ۳ ساعت نیز نخوابیدند و حجم کار به حدی بالاست که در یک محاسبه ساده ما در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ کمپرسی برف در سطح شهر اردبیل داریم.

وی اضافه کرد: ما قادر هستیم روزانه ۳۰۰ خودرو کمپرسی برف را از سطح شهر جمع‌آوری و به جاهای دیگر منتقل کنیم و این شرایط در کوچه‌های تنگ بر دامنه مشکلات افزوده است.

تجهیزات محدود و حجم کار بسیار بالاست

شهردار اردبیل بیان کرد: حجم کار بسیار بالا و ماشین‌آلات ما کفاف و پاسخگو نیست و از همین رو از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای انقلابی نیز استفاده می‌کنیم.

صفری مردم را به صبر و تحمل بیشتر در برف‌روبی کوچه‌ها و معابر دعوت کرد و ادامه داد: ما از امروز برف‌روبی کوچه‌های ۱۶ و ۱۸ متری را آغاز کردیم و امیدواریم تعطیلات روزهای آینده فرصتی باشد تا ما بتوانیم عملیات برف‌روبی را سرعت بدهیم.

وی از هموطنان خواست تا از پارک کردن خودرو در خیابان‌ها و کوچه‌ها پرهیز کرده و زمینه برف‌روبی سریع را فراهم کنند که با دستور دادستان اردبیل قرار شد خودروهایی که توجهی به هشدارها نداشته باشند، با جرثقیل به پارکینگ منتقل شوند.

صفری پیشنهاد تعطیلی شهر اردبیل را به مدت ۳ روز برای سرعت بخشیدن به عملیات برف‌روبی داد و اظهار کرد: شرایط در شهر اردبیل عادی نیست و ما با یک وضعیت اضطرار و بحران روبه‌رو هستیم و امیدواریم همه پای کار بیایند تا با مشارکت عموم هموطنان بتوانیم عملیات برف‌روبی را انجام داده و شرایط شهر را به حالت عادی بازگردانیم.

کد خبر: 44298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =