همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد

امام جمعه موقت تهران گفت: همکاری ایران، چین و روسیه می‌تواند موجب اقتدار ملت‌های آسیا و تغییر توازن قدرت به نفع آنها در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رییس جمهوری به مسکو و برگزاری مانور مشترک دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه خاطرنشان کرد: این رویدادها پیام آور تحولات مهمی در آینده منطقه و جهان هستند.

وی با بیان اینکمه هزاره سوم از نگاه سیاستمداران و سیاست ورزان و نظریه پردازان عرصه های سیاسی و اقتصادی، هزاره آسیاست، افزود: قاره آسیا با دراختیار داشتن بالاترین جمعیت در کره خاکی از یک جایگاه بسیار ممتاز و برجسته‌ای برخوردار است. نقش جمعیت در تحولات سیاسی و اجتماعی آینده بسیار تعیین کننده است.

خطیب جمعه تهران گفت: سازمان ملل پیش بینی کرده است تا سال 2050، جمعیت مسلمانان در کره خاکی، از پیروان همه ادیان و مکاتب پیشی می گیرد و این وزن جمعیتی نقش مهمی در جابه‌جایی معادلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

ابوترابی فرد با اشاره به این موضوع که آسیا مهد تولد ادیان آسمانی بوده است، افزود: آسیا نماد فرهنگ، ارزش های انسانی و اخلاقی است و در شرایطی که اروپا و غرب دو جنگ جهانی اول و دوم را بر آسیا تحمیل کردند اما آسیا همواره برای جهان، پیام آور معنویت و اخلاق بوده است.

وی با بیان اینکه امروز آسیا به عنوان قطب تولید کننده انرژی و قطب اقتصادی مصرف کننده انرژی در جهان جایگاه بسیار تعیین کننده ای دارد، گفت: بزرگترین کشورهای تولید کننده انرژی و مهمترین کشورهایی که از انرژی برای بزرگ شدن اقتصاد جهان استفاده می کنند در این قاره هستند. 

جریان سرمایه به سمت آسیا در حرکت است

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا، بر معنای برابری قدرت خرید در سال 2000 میلادی، برابر با 32 درصد بوده است. این عدد در سال 2017 میلادی به 42 درصد افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود تا سال 2040 از مرز 52 درصد عبور کند. این به این معنی است که قاره آسیا به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار خواهد داشت.

ابوترابی فرد با اشاره به این موضوع که در بخش مصرف که نقش مهمی در حوزه های اقتصادی دارد، در سال 2000 میلادی، آسیا 23 درصد از کل مصرف دنیا را به خود اختصاص داده، گفت: در سال 2017 میلادی، این سهم به 27 درصد افزایش یافته و پیش بینی آن است که تا سال 2040 به بیش از 40 درصد افزایش یابد. این بدان معناست که 40 درصد از مصرف دنیا در قاره آسیا خواهد بود.

وی با یادآوری این موضوع که در سال 2000 میلادی، 27 درصد از جریان تجارت کالا در آسیا بوده است، افزود: این میزان در سال 2017 به 32 درصد و در سال 2040 فراتر از 42 درصد خواهد شد.

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: جریان سرمایه به سمت قاره آسیا در حرکت است و سهم سرمایه گذاری در این قاره از سال 2000 تا 2017 میلادی، از 13 درصد به 23 درصد ارتقا یافته است و پیش بینی این است که سهم سرمایه گذاری در آسیا تا سال 2040 به بیش از 35 درصد از سرمایه های کل دنیا افزایش پیدا کند.

مانور ایران، روسیه و چین موجب ارتقای امنیت منطقه است

ابوترابی فرد گفت: بنابراین، به دلایل مختلف، ایران باید رابطه خود را با کشورهای قاره آسیا مخصوصا کشورهایی که در این رشد سهم بیشتری دارند، مستحکم کند.

وی با اشاره به همسایگی ایران با روسیه افزود: تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی تهران با مسکو در چارچوب مصالح و منافع ملی برای ایران قدرتمندی که در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستاده، می تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه موثر باشد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: مانور مشترک نیروی دریایی راهبردی ایران و نیروی دریایی چین و روسیه در آب های گرم اقیانوس می تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه برخلاف نظر برخی تحلیلگران، امروز این جمهوری اسلامی است که در چارچوب منافع ملی خود، نقشه راه همکاری با دیگران را تعریف می کند، گفت: امروز این جمهوری اسلامی است که چشم انداز گسترش روابط سیاسی و اقتصادی را با روسیه تعریف می کند و با مقامات این کشور به مذاکره می نشیند و پیشنهاداتش با استقبال حاکمان این کشور روبه رو می شود.

وی افزود: ما در این سال ها، شاهد همکاری تهران و مسکو در بسط امنیت منطقه و مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا بوده ایم. این تجربه گرانسنگی است و می تواند پشتوانه همکاری مشترک سه کشور ایران، چین و روسیه برای افزایش اقتدار ملت های آسیا و تغییر توازن قدرت به نفع ملت های منطقه باشد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: امیدواریم که در این مسیر، عالمانه و هوشمندانه قدم های جدیدی برداشته شود و مسئولان دستگاه های اجرایی از این مذاکرات برای ارتقای ظرفیت و افزایش اقتدار ملی، بالاترین بهره را ببرند.

حجاب بانوان ضامن حفظ نظام خانواده است

ابوترابی فرد با یادآوری ایام تولد حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در آستانه تولد بانوی نخست جهان اسلام هستیم، بانویی که رمز بعثت و تداوم حیات وحیانی است؛ شخصیتی که به اعتراف محدثان و علمای اهل سنت و شیعه، آیه تطهیر درباره ایشان و پدر و همسر و دو فرزندشان آمده است.

وی، نامگذاری روز تولد حضرت زهرا(س) به عنوان مظهر طهارت، شجاعت، صداقت، دانش، معرفت و زهد به نام روز زن را افتخاری بزرگ برای زنان ارزیابی کرد وافزود: پیام این نامگذاری آن است که جامعه زنان ما که مفتخر به پیروی از مدرسه اهل بیت هستند در اقتدا به این بانوی بزرگ بکوشند و جدی باشند.

امام جمعه موقت تهران، رعایت حدود شرعی در رابطه با نامحرمان و حجاب را یکی از مهمترین اصول برای حفظ نهاد خانواده دانست و از بانوان جامعه ایران خواست در اقتدا به حضرت زهرا(س)، حجاب خود را حفظ کنند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه حراست نهاد خانواده مرهون حفظ حجاب است، افزود: زنان به عنوان مادران جامعه و مربیان ایثار و گذشت، بالاترین نقش را در حفظ هویت ملی ایران و جهان اسلام داشته اند. مادران معلمان مدرسه شهادت و ایثار هستند و اگر آنان نبودند مجاهدان و شهیدان پابه عرصه مجاهدت و ایثار نمی گذاشتند.

وی گفت: تمام ارزش های امروز جامعه مرهون خدمات انسان‌ساز مادران ماست؛ مادرانی که راه فاطمه زهرا(س) و زینب کربلا(س) مشغل پرفروغی فراروی آنان بود و باید این راه را پاس بداریم.

خطیب جمعه تهران با اشاره به این موضوع که حفظ اقتدار و عزت ملی و اسلامی مرهون حفظ نهاد خانواده است، افزود: جامعه‌پردازی بدون نگاه به خانواده تحقق پیدا نمی کند.

ابوترابی فرد، نقش زنان در مبارزه با بیماری کرونا و مدیریت خانه در این دوران سخت را یادآور شد و گفت: نقش پرستاران به عنوان فرزندان حضرت زهرا(س) در برون رفت از این آزمون سخت برکسی پوشیده نیست.

تعالی انسان و آبادانی کشور هدف حکمرانی شایسته در تراز قرآن است

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران، نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را سندی محکم برای حکمرانی شایسته در تراز قرآن کریم ارزیابی و خاطرنشان کرد: در منطق اسلام، فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی و پاسخ به نیازهای بشر و توسعه انسانی به معنای واقعی از اهداف تشکیل حکومت اسلامی عنوان شده است.

وی تاکید کرد: قله تعالی، کمال، رفاه، آسایش و امنیت برای انسان همچنین قله آبادانی، عمران و دستیابی به زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت برای کشور، همان تمدن اسلامی است که مقام معظم رهبری آن را نوید داده‌اند.

خطیب جمعه تهران گفت: برای دستیابی به حکمرانی شایسته، حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر به دو ابزار برای تحقق انسان متعالی و آبادانی کشور اشاره کرده است. نظام تامین مالی نظام سیاسی از درآمد پایدار و مبتنی بر تولید یکی از این ابزارهاست. قدرت دفاعی بازدارنده و امنیت آفرین، ابزار دیگر است.

ابوترابی فرد با بیان اینکه یکی از پیچیده‌ترین مفاهم علم سیاست، دولت و ارکان آن است، گفت: چگونگی شکل گیری دولت، ویژگی‌ها و شاخصه‌های دولت و سیاستمداران و حکمرانان، رابطه حکمرانان با مردم و رابطه مردم با حکمرانان، چگونگی شکل گیری نهادهای اجتماعی، سیاسی، قضایی، اقتصادی، اداری و تمام ابعاد و زوایای نظریه دولت در اندیشه سیاسی اسلام در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر آمده است.

وی با بیان اینکه رابطه معناداری بین اخلاق و حکمرانی وجود دارد، افزود: اگر مسئولان و سیاست ورزان به این نامه توجه کنند با یک تحول عظیم در همه عرصه‌ها روبه رو خواهیم بود.

ابوترابی فرد ادامه داد: در خطبه‌های گذشته بحث خودم را در اطراف منشور حکمرانی، عهده نامه امیرالمومنین (ع) در انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر آغاز کردم و در این موارد اشاره کردم که این سند مهم و صحیح تببین کننده نظام عقلانیت دینی، انقلابی برای حکمرانی شایسته به منظور ساخت جامعه در تراز قران کریم است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در منطق عقلانی، علمی و وحیانی نهج البلاغه نظام سیاسی برای دستیابی به 2 آرمان مهم شکل می‌گیرد. فراهم آوردن زمینه تعلیم و تربیت، رشد و تعالی، و پاسخ به همه نیازهای بشر، توسعه انسانی به عنوان یکی از آرمان‌های مهم است و دیگری عمران و آبادانی جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: موضوع یکی از آنها انسان و موضوع دوم هم جغرافیا و کشور است. انسان در قله کمال، تعالی، رفاه، آرایش، امنیت و کشور هم در قله آبادانی و عمرانی، دستیابی به زیرساخت های توسعه و پیشرفت باید قرار گیرد. 

وی ادامه داد: این موارد همان تمدن اسلامی است که رهبری معظم انقلاب اسلامی نوید بخش آن هستند.

امام جمعه موقت تهران افزود: امیرالمومنین (ع) برای دستیابی به این آرمان‌ها به 2 ابزار اشاره کردند که اول نظام تامین مالی و دوم قدرت دفاعی بازدارنده و امنیت آفرین است. نظام سیاسی باید از درآمد پایدار و مبتنی بر تولید برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد اشاره کرد: علی بن ابیطالب (ع) در فرازهای بعدی به توصیف و تبیین ارکان دولت در اندیشه سیاسی اسلام می پردازند. 

وی ادامه داد: یکی از پیچیده ترین مفاهیم مطرح در علم سیاست دولت و ارکان آن است. چگونگی شکل گیری دولت، ویژگی ها و شاخص های حاکمان، حکمرانان و سیاست ورزان از جمله این موضوع است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: در اندیشه سیاسی علی بن ابیطالب (ع)، رابطه حکمرانان و مردم و رابطه مردم با حکمرانان، نهادهای اجتماعی، سیاسی، قضایی، اقتصادی و اداری به عنوان یک موضوع مهم و اصل ، بیان می شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: در این سند به تمام ابعاد و زوایای نظریه دولت در اندیشه سیاسی اسلام پرداخته شده است. اگر مسئولان، حاکمان و سیاست ورزان به آنها توجه کنند با یک تحول عظیم در همه عرصه ها روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این سند، حکمرانی مهمترین مسئله و رکن مورد توجه به جایگاه فرهنگ، معنویت، و ارزش های اخلاقی در نظام سیاسی در تراز قران کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، ادامه داد: از نگاه علی بن ابیطالب (ع) رابطه معناداری بین اخلاق و معنویت و همچنین حکمرانی و سیاست وجود دارد. جدایی سیاست و اقتصادی از فرهنگ و معنویت در اعصار مختلفی تاریخ و عصر حاضر، سیاست و اقتصاد را به ابزاری برای افزایش قدرت، برای مطامع انسان ها و جریان های قدرتمند تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه از این ابزار برای مصادره منافع ملت‌ها به نفع خودشان  بهره می‌گیرند، افزود: در این قرون اخیر به قدرت، دانش، علم ، اقتصاد به ابزاری برای استثمار و استعمار و به غارت بردن منافع ملت‌های جهان تبدیل شده است.

امام جمعه موقت افزود: امیرالمنین (ع) در این منشور بیش از هر اصل بر فضایل اخلاقی، معنویات، بر رابطه انسان با مبدا هستی، بر رابطه حکمرانان، حاکمان با عالم آخرت و قیامت، بر رابطه حاکمان با خویشتن و نفس و هواها و امیال تاکید می کنند.

وی بیان داشت: علی (ع) در این برنامه راهبردی و استراتژیک در سطوح مختلف حکمرانی، سیاست ورزی و مدیریت بر رعایت اصول و ارزش های والای عقلانی و وحیانی تاکید می کنند .

امام جمعه موقت تهران افزود: انسان اگر در قله های تقوی و ایمان باشد در معرض آسیب و سقوط است و اگر این انسان به قدرت سیاسی دست یافت، این خطر و تهدید جدی می شود. اگر انسان مومن به قدرت اقتصادی دست پیدا کرد در معرض خطری بالاتر قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد گفت: به همین دلیل علی (ع) تاکید می‌کنند که مالک خودسازی، نظارت بر خویشتن، تنظیم رابطه با خدا و خلق، مهار هوی‌ها و هوس‌ها، اصل ضروری و اجتناب ناپذیر برای مدیریت و جامعه پردازی و اصلاح جامعه انسانی است.

وی تاکید دارد: اگر حمکرانان، مدیران و حاکمان و مسئولان در نظام سیاسی، به خویشتن نپردازند و به بیان رهبر معظم انقلاب، خودسازی را سرلوحه حرکت خویش قرار ندهند، نمی توانند در اصلاح جامعه گام موفقی بردارند.

امام جمعه موقت تهران افزود: امیر کلام می‌فرماید تقوی امروز برای ما دژ مستحکم و سپری است برای حراست از تهدیدها و فردا راهی است به سوی بهشت برتر است.

 
 
 

کد خبر: 44267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =