آماده‌باش نیروهای امدادی برای فعالیت مجدد سامانه بارشی

سامانه ای بارشی از اوایل هفته برف و باران در بیشتر مناطق کشور به همراه داشت و علاوه بر نعمات و زیبایی، مشکلاتی را به وجود آورد؛ حال موج دیگری از بارش و سرما به برخی استان‌ها وارد شده که هموطنان برای حفظ سلامت و ایمنی باید تدابیر احتیاطی را رعایت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، صبح امروز کمیته دمای ۳۴۰ شهر و ایستگاه هواشناسی در ۲۸ استان کشور به زیر صفر درجه سلسیوس رسید و یکی از فراگیرترین یخبندان‌های امسال را رقم زد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، سرما و یخبندان امروز حتی به خوزستان هم رسید و دمای شهر «ایذه» در این استان را به منفی ۱ درجه سلسیوس رساند.

در حالی که برخی از ارتفاعات همچنان شاهد بارش برف هستند، سازمان هواشناسی اعلام کرده است که با ورود سامانه بارشی از سمت غرب و شمال غرب کشور برای امشب در استان‌های ساحلی خزر، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال و شرق خوزستان، همدان، مرکزی و به تدریج برای قزوین، البرز و تهران بارش باران، وزش باد و برای مناطق کوهستانی کولاک برف را خواهیم داشت.

این سامانه برای فردا (جمعه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و شرق استان تهران سبب بارندگی می‌شود.

در حالی که تیم های امداد و نجات در اماده باش   هستند، مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که در شرایط نامساعد جوی هموطنان به توصیه ها و تاکیدات پلیس راه، سازمان هواشناسی و راهداری توجه داشته باشند و  از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

خبرنگاران ایرنا تازه ترین وضعیت استان ها را امروز این چنین گزارش کرده اند: 

آذربایجان شرقی 

 با توجه به بارش سنگین برف و لغزندگی جاده ها، به مردم توصیه شده است که از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و در صورت نیاز، تردد در محورهای برون شهری استان بدون همراه داشتن زنجیر چرخ ممنوع است.

همچنین دیشب اعلام شد که ا تلاش عوامل راهداری، راه ۱۲۰ روستای  شهرستان هشترود بازگشایی شد اما همچنان ۳۰ روستا در محاصره برف و کولاک قرار دارد.

آذربایجان غربی 

ورود سامانه بارشی از غرب کشور به آذربایجان‌غربی موجب بارش برف در بیشتر نقاط این استان شده‌ است که بارش‌ها تا اواخر امشب تداوم دارد؛  در این مدت ارتفاع برف در برخی مناطق برف‌گیر استان به بیش از نیم متر رسیده‌ است.

عوامل راهداری پس از آغاز بارش برف با تلاش شبانه‌روزی، راه‌های اصلی و فرعی استان را در چند نوبت برف‌روبی و نمک‌پاشی کرده اند و در زمان حاضر تمامی محورهای مواصلاتی استان به غیر از محورهای مهاباد - پسوه - پیرانشهر و محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) باز و تردد در آنها جریان دارد.

در همین حال، رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: در حال حاضر به دلیل کولاک، کاهش دید و لغزنده بودن جاده تردد در گردنه‌های "زمزیران" و "جواله رشان" این شهرستان در محور مهاباد - سردشت بدون استفاده از زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست.

همچنین به گفته معاون راه روستایی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد، ولاک برف طی شبانه روز گذشته راه بازگشایی شده ۴۸ روستای این شهرستان را دوباره مسدود کرد.

رحمت نویدی نیا ر اظهار داشت: هم اکنون ۹۸ روستای بخش خلیفان مهاباد علی رغم تلاش شبانه روزی راهدارای برای بازگشایی مسیرهای روستایی در هفته جاری، مسدود بوده و تردد برای خودروها امکان پذیر نیست.

در خبر دیگر از استان،   بارش برف و کولاک شدید راه دسترسی به ۵۶۱ روستای استان را بسته است و تلاش‌ برای بازگشایی راه ارتباطی این روستاها ادامه دارد.  علیرغم بازگشایی مسیرهای روستایی در اکثر محورهای استان ولی به علت کولاک شدید شب گذشته در حال حاضر ۵۶۱ روستا  مسدود شده که  این تعداد روستا به‌طور عمده در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و مهاباد در جنوب استان واقع است 

با توجه به بارش برف و کولاک شدید و در پی یخبندان و لغزنده بودن سطح جاده‌ها و محورهای مواصلاتی در سطح استان در چند روز اخیر، مسافران زیادی گرفتار برف و کولاک شدند که تنها طی ۴۸ ساعت گذشته، نیروی انتظامی به یک هزار و ۸۱۲ مسافر گرفتار در برف و کولان و ۸۰۰ دستگاه خودرو امدادرسانی کرد.  

اردبیل 

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خلخال گفت: به علت وزش باد شدید و کولاک برف راه ۵۰ روستای بازگشایی شده این شهرستان برای چندمین بار در طول هفته جاری مسدود شد.

معروف خسروی افزود: بارش برف سنگین راه همه روستاهای دارای سنکه این شهرستان را مسدود کرده بود که در روزهای گذشته راه ارتباطی مسدود ۱۲۰ روستای خلخال و تا پایان دیروز با تلاش راهداران بازگشایی شد که شدت کولاک برف در طول شب گذشته راه ۵۰ روستا را برای چندمین بار بست.

 تداوم مشکلات ناشی از بارش برف سنگین در چند روز گذشته موجب اعلام تعطیلی ادارات و دستگاههای اجرایی شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در روز پنجشنبه از سوی استانداری اردبیل شده است.

مشکلات ناشی از بارش برف سنگین که از روز جمعه گذشته در استان اردبیل آغاز شده همچنان ادامه داشته و زندگی عادی شهروندان این استان را مختل کرده است.

بارش‌های چند روز اخیر در استان اردبیل در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه است.  

البرز

 پلیس راه البرز بر اجتناب از سفرهای غیرضروری در جاده های کوهستانی به ویژه جاده کرج - چالوس در این استان تاکید دارد.   با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دما و بارش برف و کولاک رعایت نکات ایمنی در جاده های کوهستانی استان ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز نیز نسبت به ورود سامانه جدید بارشی از عصر امروز  به استان و بارش برف و کولاک و یخبندان  هشدار داده است.  کولاک برف، وزش باد، یخبندان و متعاقب آن اختلال در تردد خودروها به سبب و لغزندگی سطح جاده ها، سقوط بهمن و ریزش سنگ و  کاهش میدان دید از مخاطرات این سامانه بارشی به ویژه در جاده گردشگری کرج – چالوس و شهرستان طالقان است.

 در خبری دیگر، راه های ۱۹ روستای  شهرستان طالقان که براثر بارش برف سنگین ۲ روز اخیر بسته شده بودند، با تلاش راهداران بازگشایی شدند.

ایلام 

توده بارشی جدیدی که دیشب وارد استان ایلام شده از امروز با قدرت بیشتری فعالیت خود را ادامه داد که این توده در شهرهای شمالی استان ایلام با بارش برف همراه است و طبق پیش بینی های هواشناسی از اواخر وقت امروز این سامانه از استان خارج خواهد شد.

و. ضعیت جوی امروز استان باعث تعطیل شدن مدارس و لغو امتحانات دانش آموزان شد و لغو پرواز تهران - ایلام در ساعت ۹:۳۰ را در پی داشت. ظهر امروز نیز یک پرواز دیگر در این فرودگاه برای امروز ثبت شده است که در صورت بارش برف و تداوم این وضعیت آن پرواز نیز لغو خواهد شد.

تهران 

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران، با بیان اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز (پنجشنبه ٣٠ دیماه) یک سامانه بارشی در این استان فعال می شود، گفت: با توجه به شرایط جوی مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

عادل مصدقی  افزود: این سامانه بارشی همراه با باد شدید در نواحی جنوبی و غربی استان و در ارتفاعات به صورت بارش برف، کولاک و کاهش شدید دما تا فردا جمعه اول بهمن در سطح استان تهران فعال است.

وی ادامه داد: براساس این پدیده جوی و سامانه بارشی ممکن است اتفاقاتی در تردد جاده های کوهستانی به وجود بیاید و در همین راستا با برنامه ریزی های صورت گرفته در طرح زمستانه نیروهای راهداری همراه با ماشین های زمستانه در حالت آماده باش قرار دارند.

مصدقی اضافه کرد: با آماده کردن راهدار خانه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه همزمان با شروع بارش ها عملیات شن، نمک پاشی و برف روبی در محورها انجام شود.  

وی توصیه کرد که مسافران از عصر امروز تا عصر فردا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و برنامه خود را تا مساعد شدن هوا و پایداری جوی به تاخیر بیندازند و اگر سفر آنها ضروری است با تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، اطمینان از سلامت خودرو، داشتن وسایل گرمایشی به همراه داشتن آذوقه سفر امن و با آرامشی را برای خود رقم بزنند.

زنجان 

کولاک شدید جاده‌های استان را فراگرفته و تردد در مسیرهای کوهستانی فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر و در آزادراه‌ها نیز ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ امکانپذیر است ...

 در حال حاضر جاده های زنجان - تهم- چورزق، ابهر - نیک پی به ماهنشان و دندی به تخت سلیمان به علت کولاک شدید و نبود ایمنی و دید کافی مسدود است.

لازم است رانندگان خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی، چراغ های مه شکن، تجهیزات گرمایشی، پتو، مواد غذایی خشک و فاسد نشدنی مجهز کنند و  از سالم بودن خودرو، بخاری و پُر بودن باک بنزین اطمینان داشته باشند و قبل از حرکت از وضعیت جاده های ارتباطی مطلع شوند.

بر اساس پیش بینی هواشناسی استان ورزش باد شدید و وقوع کولاک و احتمال سقوط بهمن در  جاده های استان وجود دارد.

سیستان و بلوچستان 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مسیرهای بزمان - بم، دلگان - جلگه، دلگان - زهکلوت و دلگان - هودیان بر اثر تداوم طغیان رودخانه‌های فصلی همچنان بسته است.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: بخشی از راه‌ها در حوزه دلگان باز است اما به جهت آورد آب رودخانه کرمان و طغیان رودخانه‌ها این مسیرها بسته شده است. هم‌اینک در بعضی از راه‌های دلگان به سختی آنهم با ماشین‌های شاسی‌بلند تردد می‌شود اما اگر بخواهیم بگوییم راه استاندارد و ایمن وجود دارد که هر ماشینی تردد کند این موضوع را تایید نمی‌کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شرایط جوی در استان تقریبا پایدار است اما اخطار سطح نارنجی(گسترش توده‌ی سرما) در منطقه وجود دارد و از فردا جمعه تا شنبه کاهش دمای هشت تا ۱۰ درجه‌ای خواهیم داشت.  

کردستان 

 امروز تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان به علت بارش برف و کولاک مسدود است و تردد امکان‌پذیر نیست.

به واقع،   با توجه به بارش برف از دیشب و وجود برف قبلی در جاده‌ها سطح جاده‌ها لغزنده و با وجود کولاک فعلی دید بسیار محدود است و  به دلیل عدم امکان تردد و احتمال گرفتاری در برف و کولاک هیچ راننده‌ای وارد جاده‌های استان نمی شود.

بارش برف سنگین و یخبندان چند روز اخیر در شهر سنندج به حدی است که در برخی از محلات دستگاه‌های خدمات رسان شهرداری را با مشکل مواجه ساخته و همین موضوع باعث انباشت زباله ها شده است.

همچنین به گفته مدیرکل فرودگاه‌های کردستان، به دلیل بارش برف و کولاک پروازهای روز پنجشنبه و شنبه هفته آینده فرودگاه سنندج لغو شد.

امیر عباس نظری‌زاده اظهار داشت: پرواز تهران به سنندج و بالعکس امروز و روز شنبه هفته آینده به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شده است و  با توجه به وضعیت بارش‌ها احتمال لغو پرواز روز جمعه نیز وجود دارد که متعاقبا اعلام می‌شود

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کردستان هم امروز اعلام کرد: با آغاز بارش برف و برودت هوا و بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران به غیر از دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی و درمانی تمام ادارات استان روز پنج‌شنبه ۳۰ دیماه تعطیل است و تردد در تمام جاده‌های بین شهری هم ممنوع شده است.

کرمان 

برخی مناطق کرمان این روزها گرفتار سیلاب و آبگرفتگی ناشی از فعالیت سامانه بارشی است.  

 وزیر کشور امروز با حضور در مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان واقع در قلعه‌گنج ضمن بررسی شرایط و خسارت های سیلاب با اهالی این شهرستان نیز از نزدیک گفت و گو کرد.

احمد وحیدی  پس از بازدید از مناطق سیل‌زده در شهرستان رودبارجنوب که بیشترین میزان خسارت را از سیل روزهای اخیر در استان دیده، برنامه سفر خود را روز پنجشنبه با بازدید از مناطق سیل زده در شهرستان قلعه گنج در جنوبی ترین نقطه استان کرمان پی گرفت.

در شهرستان ریگان، سیلاب شدید تمامی راههای مناطق کوهستانی را برای چهارمین روز مسدود کرده و براساس برآوردها میزان تخریب راه های روستایی شهرستان ۳۵۰ کیلومتر است.

به گفته امین باقری فرماندار ریگان، سیلابی بودن رودخانه ها و تخریب جاده ها را مانع امداد رسانی به سیل زدگان اعلام و تاکید کردکه روز گذشته با مساعدتر شدن هوا امدادرسانی هوایی به منطقه هلیله ای انجام گرفت. برق و تلفن ۷۵ روستا همچنان قطع است.

وی با بیان اینکه محور ترانزیتی ریگان - ایرانشهر - چابهار نیز طی چهارروز گذشته همچنان مسدود است گفت که تلاش ها برای بازگشایی این محور مهم ارتباطی ادامه دارد.

کرمانشاه 

موج دوم بارش برف در بخش غربی کرمانشاه و مرکز استان از بامداد پنجشنبه آغاز شده و براساس اعلام هواشناسی بارش ها تا روز جمعه ادامه دارد.

 رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به شدت بارش برف در محور روانسر به پاوه، گفت: با این حال این مسیر بسته نیست اما به خاطر شدت بارش‌ها، کولاک و کاهش دید حرکت خودروها به کندی انجام می‌گیرد و محدودیت ترددی بیشتری وجود دارد.

سرهنگ «کیخسرو دستغیب» روز پنجشنبه  از آغاز بارش برف در اکثر محورهای مواصلاتی و جاده‌های استان خبر داد و گفت: با این حال همه راه ها باز و تردد در آن ها جریان دارد.

 با توجه به آغاز بارش برف و لغزنده بودن همه محورها که از چند روز پیش هم وجود داشت، استفاده از زنجیر چرخ الزامی و پلیس تحت هیچ شرایطی به خودروهای فاقد این وسیله اجازه تردد نمی دهد.

تردد تمام وسایل نقلیه سنگین و کامیون ها در راه های استان به منظور حفظ ایمنی جاده ها و خودروهای سواری هم ممنوع اعلام شده است.  

در همین حال، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی با بیان اینکه از ۱۲۰روستای دارای قطعی، برق ۲۷ روستا هنوز وصل نشده است، گفت: از راه ۲۰۹ روستای شهرستان، راه ارتباطی ۳۶روستا نیز بازگشایی نشده است.

لرستان 

تمام راه‌های ارتباطی درون و برون شهری  شهرستان دلفان  مسدود شده است و تردد در هیچکدام از محورهای شهری و روستایی آن امکانپذیر نیست.

بارش برف سنگین و کولاک در این شهرستان شدت گرفته است و هم اکنون راه ارتباطی و دسترسی تمام ۴۴۶ روستای دلفان مسدود است و حدود ۸۵ هزار نفر جمعیت این روستاها در محاصره برف هستند.

همچنین راه های اصلی نورآباد (مرکز دلفان) به نهاوند، کرمانشاه و خرم آباد به دلیل بارش شدید برف بسته شده است و این شهرستان در محاصره کولاک و برف قرار دارد.

 تلاش برای بازگشایی راه دسترسی ۳۰۰ روستا در مناطق میربگ جنوبی، اتیوند، کاکاوند و خاوه نیز ادامه دارد.

به سبب کاهش شدید دمای هوا سرما و یخبندان در دلفان حاکم شده و  سطح کوچه و معابر را لایه های عظیم یخ پوشانده است، سرما و یخبندان موجب شکستگی  برخی کنتورهای آب منازل مسکونی شد و روشن کردن خودروهایی که در معابر است به سختی صورت می گیرد.

مازندران 

راه ارتباطی ۱۳۰ روستای در مناطق کوهستانی شهرستان های غرب مازندران که به علت بارش شدید برف مسدود شده بود با تلاش ۴۸ ساعته و شبانه روزی نیروهای راهداری برف روبی و باز شد.

 روستاها شامل حدود ۷۰ روستا در بخش کجور نوشهر، ۳۰ روستا بخش مرزن آباد چالوس و ۶ روستای شهرستان کلاردشت است و  ارتفاع برف در راه های روستایی این مناطق کوهستانی به حدود یک متر رسیده بود.

هواشناسی مازندران با پیش‌بینی ورود سامانه جدید بارشی، نسبت به بارش متناوب باران و برف، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های ارتباطی این استان از عصر روز پنجشنبه تا بعد از ظهر روز جمعه یکم بهمن ماه هشدار داده است.  

همدان 

 کولاک زمینی برف موجب مسدود شدن سه محور ارتباطی همدان- کرمانشاه، همدان - سنندج و همدان - ملایر شده است. به واقع، وزش شدید باد موجب هدایت برف های انباشته شده در حاشیه جاده به وسط راه و ایجاد کولاک زمینی شده است و به خاطر شدت کولاک رانندگان حتی امکان دیدن یک متری خود را هم ندارند بنابراین تیم های پلیس راه از ساعت ۱۲ امروز اقدام به بازگرداندن خودروها و جلوگیری از ورود آنها به سه محور منتهی به سنندج، اسدآباد و ملایر کرده اند.  

 رییس پلیس راه استان همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر شاهد مه گرفتگی جزئی در گردنه های این استان هستیم گفت: این وضعیت سبب کُندی تردد و کاهش سرعت خودروهای عبوری از گردنه ها شده است.

سرهنگ «رضا عزیزی» با بیان این که همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد الزامی است. اظهار داشت: هم اینک شاهد بارش پراکنده برف در بیشتر مسیرهای این استان هستیم که این وضعیت موجب لغزندگی جاده‌ها شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان هم اعلام کررد که مسیر گنجنامه شهر همدان به علت ریزش برف و لغزندگی سطح جاده، مسدود است.  

 رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان نیز نسبت به ریزش بهمن در ارتفاعات این استان هشدار داد و گفت: ریزش سنگین برف اخیر در ارتفاعات و انباشته شدن در کوه‌ها، خطر ریزش بهمن در شرایط فعلی را محتمل کرده است.

کد خبر: 44221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =