پیگیری اصلاح قانون محیط‌بانان در دولت

معاون اول رئیس جمهور گفت: قانون موجود درباره محیط‌بانان کافی نیست و اصلاح این قانون در دولت پیگیری می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی هوای پاک که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بیان کرد: محیط زیست یک بخش مشابه بخش صنعت، زراعت و غیره نیست. محیط زیست اساس حیات است. بی‌توجهی به آن یک ظلم آنی و مربوط به آینده است.

وی افزود: امروز روز هوای پاک است. در دولت هم مصمم هستیم در این بخش گام‌های بلندی برداشته شود. قولی هم گرفته شده است. طبیعتا این فرآیند زمان‌بر است و نمی‌توان به سرعت این مسئله را حل کرد.

مخبر گفت: یک همت عمومی برای این بخش لازم است. آحاد مردم به جد باید مراقبت کنند. اگر فکر کنیم با دولت یا با مجلس و یا یک دستگاه حاکمیتی، می‌توان مسایل محیط زیست را حل کرد، اشتباه می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک پایه اصلی حفاظت از محیط زیست مردم هستند. مردم در این حوزه نقش دارند. یکی نقشی که خودشان در رعایت موضوعات مرتبط با حفاظت محیط زیست دارند و باید تلاش کنند که رعایت کنند و بخش دیگر اینکه به‌عنوان ناظر، هم بر عملکرد حکومت و هم دستگاه‌های حاکمیتی و هم خود مردم، می‌توانند نظارت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در خیابان‌ها راه افتاده و و وجب به وجب کشور را محافظت کنیم اما مردم می‌توانند این کار را بکنند.

وی افزود: من نمی‌دانم روی کار محیط‌بانان نسبت به جاهای دیگر، می‌توان ارزشی گذاشت یا نه. در جنگ این بچه‌ها از کشور در بیابان‌ها دفاع می‌کردند و جانشان را می‌دادند. باز آنجا محدوده مشخصی بود. سه تا چهار استان تحت هجمه قرار گرفتند و مردم دفاع کردند.

مخبر عنوان کرد: پهنه سرزمینی کشور در حوزه محیط زیست در یک مبارزه است. محیط بانان با موانع حیات مبارزه می‌کنند. درختی کنده می‌شود یا نوعی از حیوانات از بین می‌رود، هوایی آلوده می‌شود، اینها را نمی‌شود رها کرد.

وی ادامه داد: همین آلودگی هوای تهران آسیب‌هایی که به جامعه و افراد مختلف می‌رساند، مریضی‌هایی که ایجاد می‌کند، واقعا با چه چیزی می‌شود این مسایل را پاسخ داد؟ فردی که متاثر از این مسئله است و از بین می‌رود و مریض می‌شود، به خانواده‌اش چه توضیحی می‌توان داد و خانواده‌اش را تسکن داد؟

وی یادآور شد: وظیفه دولت، مجلس و قوه قضائیه است که از فعالان این بخش حمایت کند. یکی از کارهایی که روی زمین مانده است، قانون دفاع از محیط بانان است.

مخبر گفت: این قانونی که وجود دارد، کافی نیست. اینکه کسی تخلف کند، بعد به دلیل حادثه‌ای کشته می‌شود و محیط بانی که جانش را در سرما و گرما داده است، در بیابان‌ها و جنگل‌ها بوده است، باید اعدام شود. بغل دستی‌اش چگونه می‌تواند از طبیعت دفاع کند، همکار دیگرش چطور می‌تواند دفاع کند؟

وی افزود: بحثی که در دولت در دفاع از محیط بانان دنبال خواهیم کرد نه به صورت مصداقی بلکه به شکل کلی است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: سختگیری‌های محیط زیست برای حفاظت از طبیعت است و نمی‌توان سر آن معامله کرد.

وی تاکید کرد: در دولت بنایمان بر این است که کاری انجام شود. تصمیمات خوبی گرفته شده است. امروز در دولت پیشنهادات خوبی داده شد. اینکه ۶۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به منابع حرکتی است، ماشین و موتور و غیره عامل آلایندگی است، قابل حل است و می‌شود بخشی از آن را حل کرد.

مخبر افزود: شاید یکجا نشود مسایل را حل کرد بلکه به مرور باید آنها را حل کنیم. امیدواریم مشکلات حل شود. همه دوستان کمک کنند و محیط زیستی‌ها بدون هیچ ملاحظه‌ای پیگیری کنند.

وی گفت: یکی از اشکالات ما در کشور دولت الکترونیک است. این درست نیست که برای هر موضوعی سه فرد را بگذاریم که از سیستم مسایل را دنبال کنند تا موضوعی حل شود. باید از امکانات استفاده کنیم تا توسعه پیدا کند.

کد خبر: 44182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =