فعالیت۲پردیس سینمایی در یزد

 مرکز استان یزد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده، تنها دو سینمای فعال دارد و این یعنی فقر فضاهای فرهنگی در شهری که از آن به عنوان شهر جهانی یاد می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، یزد در مرکز استان، تنها دو سینمای فعال شامل سینما جام جم و پردیس سینمایی تک با چند سالن دارد. مخاطبان شهرستانی برای تماشای فیلم های مورد علاقه خود به شهر یزد می‌آیند و در موارد محدود برخی فیلم ها در سالن های نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران می شود.

در مورد وضعیت زیرساخت های سینمایی استان می توان گفت که در این سالها اقدامات زیرساختی صورت نگرفته و از ۱۱ شهرستان استان، در حال حاضر فقط شهر یزد، دو سینما دارد.

درباره قدمت سینماداری در یزد می توان گفت اولین و قدیمی‌ترین سینمای یزد، سینما فرهنگ در خیابان انقلاب بود که بعدها به دلیل عدم درآمدزایی و دور بودن از مخاطب سینما، تغییر کاربری یافت و در حال حاضر به مرکز بازی کودکان تبدیل شده است.

دومین سینمای یزد، سینما ایران بود، این سینما هم بعد از مدتی فعالیت به دلیل عدم استقبال شهروندان با اینکه در مرکز شهر و دسترسی مناسبی قرار داشت به دلایل نامشخصی از سوی مالک تعطیل شد و در حال حاضر مالک هیچ برنامه‌ای برای ادامه فعالیت، فروش و یا واگذاری آن به دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی ندارد.

فعالیت۲پردیس سینمایی در یزد/بهترین فضای فرهنگی یزدبلااستفاده ماند

در ادامه سینما جام جم با دو سالن و پردیس سینمایی تک با پنج سالن فعالیت خود را در استان آغاز کردند که بیشتر در روزهایی که بلیط نیم بها است، مورد استقبال مخاطبان قرار دارند.

استقبال یزدی‌ها از فیلم‌ها به فروش آنها و جذابیت شان در مرکز کشور بستگی دارد اما در شرایط کرونا به دلیل محدود شدن اکران‌ها، مخاطبان سینماهای یزد هم کمتر شده اند.

دیدگاه شهروندان

یکی از شهروندان یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اینکه با توجه به وسعت شهر یزد دو سینما برای شهری که مدعی فعالیت‌های فرهنگی است و عناوین مختلفی را در این راستا کسب کرده، کم است، از مسئولان و متولیان خواست نسبت به افزایش فضاهای فرهنگی به ویژه سینماها اقدام کنند.

مهدی زکی زاده ادامه داد: ما ساکن بافت مرکزی شهر یزد هستیم، یک سینما در منطقه امامشهر و یک سینما در منطقه صفائیه یزد قرار دارد که همه آنها از ما دور هستند.

وی ادامه داد: همه ما خاطرات زیبایی از فعالیت سینما فرهنگ در دل بافت مرکزی شهر یزد داریم البته آن زمان شهر به این گستردگی نبود اما اکنون همه امکانات فرهنگی به بافت جدید شهر منتقل شده و ما انگیزه برای رفتن به سینما نداریم.

این شهروند یزدی گفت: هزینه‌ای که ما باید برای دیدن فیلم بپردازیم به همان میزان باید برای رفت و آمد به سینما هزینه کنیم ولی اگر همین زیرساخت ها حتی نه به شکل سالن سینما بلکه سالن نمایش هم در بافت مرکزی شهر ایجاد می شد، نیازهای فرهنگی بخش قابل توجهی از ساکنان این محلات به ویژه جوانان را پوشش می داد.

وی با اشاره به برگزاری برخی فعالیت‌های فرهنگی از جمله بازارچه ها در بافت سنتی و قدیمی یزد و نشان دادن استقبال اهالی این محلات، اظهار داشت: این نشان از نیاز ساکنان محلات مرکز شهر به فضاها و فعالیت های فرهنگی است که متاسفانه مهیا نشده است.

فعالیت۲پردیس سینمایی در یزد/بهترین فضای فرهنگی یزدبلااستفاده ماند

یکی دیگر از شهروندان به فیلم‌هایی که برای اکران در سینماهای یزد انتخاب می شوند، انتقاد کرد و افزود: عمده فیلم هایی که در یزد اکران می شوند، فیلم های با کیفیتی نیستند و بیشتر کمدی های عامه پسند هستند.

زهرا میرزایی گفت: به این ترتیب سینماها پاسخگوی نیازهای همه اقشار جامعه نیستند و عامه مردم فرصت تماشای فیلم را پیدا می کنند در صورتی که می توان با ایجاد سینماهای بیشتر، امکان جوابگویی به علاقمندی مخاطبان بیشتر، را فراهم کرد.

دیدگاه تخصصی به سینما و سینماداری

یکی از فعالان حوزه فرهنگی هم این عقیده را تائید کرد و افزود: هر چه تعداد سینما در شهر افزایش یابد، مخاطبان بیشتری به جامعه علاقمند به سینما نیز افزایش خواهد یافت.

وی که نخواست نامش برده شود، اظهار داشت: این دیدگاه که دو سالن سینما در استان یزد دایر است و همین سالن‌ها هم پر نمی شود، پس به سالن دیگری نیازی نیست اصلاً تحلیل درستی نیست چون همیشه با زیادتر شدن، مخاطب هم بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: این خاصیت هم افزایی است و باید مورد توجه واقع شود از این رو به طور قاطع می توان گفت که سیاستگزاران و مدیران در این سالها بسیار ضعیف عمل کرده‌اند به طوری که تعداد سینماهای یزد در ۳۰ سال گذشته بیشتر از حال حاضر است.

کد خبر: 44145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =