یخبندان سراسری در استان اردبیل

با بارش سنگین برف در استان اردبیل و کاهش محسوس دما تا ۲۳ درجه زیر صفر شرایط نسبتا بحرانی در منطقه حاکم بوده که همین شرایط مشکلاتی را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، علی رغم کاهش بارندگی‌ها در استان اردبیل از ابتدای امسال، با تشدید نزولات آسمانی از دی ماه جاری و بارش سنگین برف در هفته گذشته اگر چه این کمبودها تا حدودی جبران شده و میزان بارش‌ها از حداکثر کسری ۳۲ درصدی به ۹ درصد رسید اما همین بارش‌های سنگین در کنار کمبود امکانات مدیریت بحران مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.

از پنجشنبه هفته گذشته با ورود سامانه بارشی قوی به استان بارش‌های سنگین برف سراسر منطقه را پوشش داده و ارتفاع برف در شهرها و مناطق مختلف از ۲۹ تا ۱۱۰ سانتیمتر رسید که همین موضوع سبب شد تا زمزمه‌هایی در استان مبنی بر کم سابقه بودن چنین بارشی در ۱۰ سال اخیر به گوش برسد.

مدیرکل هواشناسی استان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سامانه بارشی نسبتاً قوی در استان که اوج فعالیت آن از پنجشنبه هفته گذشته تا دوشنبه هفته جاری بود سبب شد تا یکی از بارش‌های کم‌سابقه را در استان طی یک دهه اخیر شاهد باشیم، البته بارش نسبتاً مشابهی را در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نیز در استان شاهد بودیم.

یخبندان سراسری در استان اردبیل/مدیریت بحران برف چالش‌ شد

جبران کمبود بارش‌ها با بارش برف سنگین

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل پیش از بارش‌های دی ماه جاری به ویژه بارش‌های هفته اخیر در سال آبی جاری بارش‌های استان نسبت به بلند مدت کاهش ۳۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۹ درصدی داشت که با افزایش نزولات آسمانی کمبود بارش‌ها جبران شده و این مقدار به ترتیب به ۹ و ۱۳ درصد افزایش یافت.

بیشترین ارتفاع برف در طول فعالیت این سامانه بارشی با ۱۱۰ سانتیمتر از حومه خلخال و ۹۴ سانتیمتر از نیارق شهرستان نمین برآورد شد.

سیاوش محمدی تصریح کرد: بیشترین ارتفاع برف در طول فعالیت این سامانه بارشی با ۱۱۰ سانتیمتر از حومه خلخال و ۹۴ سانتیمتر از نیارق شهرستان نمین برآورد و گزارش شد که شهرهای دیگر استان نیز وضعیت مشابهی داشتند.

به گفته وی کاهش محسوس دمای هوا تا ۲۳ درجه زیر صفر نقطه عطف این سامانه بارشی بود که هم‌اکنون وضعیت نسبتاً سختی را برای مردم استان ایجاد کرده است.

یخبندان سراسری در استان اردبیل/مدیریت بحران برف چالش‌ شد

کولاک شدید در تمامی محورهای مواصلاتی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: شدت کولاک در جاده‌های استان اردبیل از امروز زیاد شده و این پدیده در مناطق کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر استان در نقطه اوج قرار دارد و اگر محورهای مواصلاتی از جمله اسالم-خلخال، اردبیل-خلخال و منطقه کجل در محور اردبیل-سرچم این پدیده بسیار شدید گزارش شده است.

کلیم‌الله وثوقی افزود: در برخی محورهای مواصلاتی استان مشکل تردد داشتیم که در همین رابطه محور اسالم-خلخال از سوی گیلان مسدود اعلام شده و تا اطلاع بعدی مسدود خواهد بود و با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه احتمال محدودیت ترافیک در سایر محورهای مواصلاتی استان دور از انتظار نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل شدت کولاک در بسیاری از راه‌های استان اردبیل امکان استقرار و برف‌روبی بسیاری از راه‌های ارتباطی روستاهای استان وجود ندارد و احتمال افزایش تعداد روستاهای محصور در برف نیز پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر: 44081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =