پرداخت از جیب مردم بیش از ۴۰ درصد هزینه درمان

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه هزینه‌های سلامت در کشور، اعم از پرداختی‌های دولت، بیمه‌ها و مردم از ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۰ به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است، تصریح کرد: در این مدت پرداخت از جیب مردم برای هزینه‌های درمان بیش از ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر علی‌اکبر فضائلی در وبینار «نقش سازمان تأمین اجتماعی در تأمین مالی نظام سلامت کشور» که از سوی موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی برگزار شد، افزود: بحث هزینه‌های سلامت و تامین مالی نظام سلامت، از دغدغه‌های سیاست‌گزاران حوزه سلامت کشور ما را تشکیل می‌دهد؛ در بند ۷ سیاست‌های کلی سلامت به عنوان یک سیاست بالادستی، به صراحت عنوان شده که تولیت نظام سلامت با وزارت بهداشت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: براساس مفاد این بند و آیین‌نامه‌های موجود در برنامه‌های توسعه و نیز آیین‌نامه‌های حوزه سلامت، می‌توان گفت، نظام سلامت در کشور ما یک نظام تلفیقی است که هزینه‌های آن از طریق دولت، هزینه‌های بیمه و بخشی نیز توسط مردم تامین شده و به رسمیت شناخته شده است.

دکترای اقتصاد سلامت، با اشاره به نتایج مطالعات مرکز آمار ایران از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۷ گفت: آمارها حاکی از آن است که در نظام سلامت کشور ما کل هزینه‌های سلامت که توسط مردم، بیمه‌ها و دولت پرداخت شده است، از ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. همچنین در این دوره ۱۷ ساله، برای ارتقای نظام سلامت و افزایش کارایی این نظام، طرح‌های تحولی مانند طرح تحول سلامت، طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، طرح بیمه روستائیان و ... به اجرا درآمده است.

فضائلی تصریح کرد: از سوی دیگر آمار سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد نظام سلامت ما در اختیار دولت و بیمه‌ها و ۴۵ درصد نیز در اختیار بیمه‌های خصوصی و مردم قرار دارد. همچنین سهم سلامت از GDP در مدت این دو دهه روند افزایشی پیدا کرده است و از حدود ۵ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۷ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

وی افزود: براساس این اطلاعات، پرداخت از جیب مردم متاسفانه بالای ۴۰ درصد است که نشان می‌دهد، هدف نهایی که افزایش نقش بیمه‌ها و دولت در پرداخت هزینه‌های درمان است، محقق نشده است.

سهم سازمان تامین‌اجتماعی در تامین هزینه‌های درمان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور، در این مدت حدود ۲۰ سال، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از هزینه‌های سلامت را به خود اختصاص داده و نقش اصلی و تاثیرگذاری در حوزه تامین مالی نظام سلامت برعهده داشته است.

کد خبر: 44008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =