محور هشتگرد - طالقان همچنان بسته است

 طالقان در حالی افتتاح شد که دارای نواقص مختلف به ویژه در زمینه ایمنی است و به همین دلیل هم بعد از مدتی مسدود شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، محور هشتگرد - طالقان یک محور گردشگری با مشخصات راه روستایی محسوب می‌شود که در خرداد ماه سال گذشته پس از دو دهه چشم‌انتظاری مردم شهرستان طالقان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سابق زیر بار ترافیک رفت.

این پروژه در روزهای پایانی عمر دولت سیزدهم در حالی به بهره‌برداری رسید که به دلیل ناایمن بودن مسیر و نبود زیرساخت‌ها مورد انتقاد برخی مسئولان و رسانه‌ها قرار گرفت و عواملی همچون رانش زمین، بارش برف و باران و احتمال سقوط بهمن این مسیر را تا پایان فروردین ماه سال آتی مسدود کرد.

این محور ۳۴ کیلومتر طول دارد که اگر این راه مجدد بازگشایی شود به ازای هر خودرو ۱۰ لیتر مصرف سوخت و ۴۰ دقیقه زمان را کاهش می‌دهد و مسیر ۹۰ کیلومتری طالقان به کرج را ۳۲ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. از طرفی این مسیر، دومین راه به منطقه طالقان محسوب می‌شد و با تکمیل تونل آن، راه پدافندی مناسبی به لحاظ صرفه‌جویی در بنزین، کوتاه شدن مسیر و کاهش زمان محسوب می‌شد. همچنین به لحاظ طبیعت بکر، این جاده را به یک راه گردشگری مناسب و مورد استقبال مردم تبدیل کرده بود.

پروژه آزادراه هشتگرد _ طالقان در زمان بهره‌برداری با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید و قرارداد تکمیل تونل در سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان منعقد شد که این امر تاکنون محقق نشده است، چراکه تکمیل تونل باعث ایمنی بیشتر مسیر می‌شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

 محور هشتگرد - طالقان همچنان بسته است/ افتتاحی برای مسدود کردن

به گفته مسئولان طول این تونل ۹۸۰ کیلومتر است و با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد اما مدیرکل راهداری البرز اذعان دارد که تکمیل تونل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و کنار گذری که به منظور تردد احداث در کنار تونل احداث شده است، ایمنی لازم را ندارد و یک تهدید برای مردم محسوب می‌شود.

اگر قرار بود این مسیر مسدود شود، چرا افتتاح شد؟

پناهی یکی از اهالی شهرستان طالقان در این باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر مجبوریم از راه قدیم که مسیر طولانی دارد تردد کنیم، اگر قرار بود این مسیر مسدود شود، چرا افتتاح شد؟ زیرا جاده برای راحتی و سهولت تردد مردم احداث می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان طالقانی در این باره می‌گوید: ۲۱ سال است از جاده قدیم طالقانی برای رسیدن به شهر استفاده می‌کنیم و خوشحال بودیم با افتتاح جاده جدید دسترسی ما به آزادراه و شهر کرج راحت‌تر می‌شود، اما این جاده صعب‌العبور و نامطمئن مسدود شد.

جاده‌ای برای دسترسی فصلی!

جعفر قزوینیان معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص علت انسداد جاده هشتگرد - طالقان اظهار کرد: این پروژه در منطقه کوهستانی خاصی قرار گرفته است و نیاز به یکسری تمهیداتی است که در بدو افتتاح به آن اشاره شد.

وی ادامه داد: بر این اساس پروژه جدید به طول ۳۲ کیلومتر از طریق کنار گذری که احداث شد منطقه شهر جدید هشتگرد را به طالقان متصل می‌کند، به بهره‌برداری رسید.

معاون هندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بیان کرد: به جهت هزینه‌هایی که در طول ۲۰ سال گذشته صرف این پروژه شده است، مقرر شد تا تکمیل تونل، بخشی از این پروژه به صورت فصلی به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: اما با تکمیل شدن تونل که به طول ۹۸۰ متر است پروژه به اتمام می‌رسد و به صورت فصلی نخواهد بود.

قزوینیان خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل عدم زیرساخت‌های لازم همچون مخابرات، روشنایی و ساختمان‌های دستگاه‌های خدمت رسان مانند اورژانس، راهداری و هلال احمر و همچنین به جهت حفظ جان مردم، با تصمیم کمیسیون تأسیسات ایمنی و سوانح حمل و نقل استان، مقرر شد، در فصول بارش و مه غلیظ در منطقه که احتمال خطر وجود دارد به طور موقت دراین فصول جاده بسته و در فصول بعدی مجدداً بازگشایی شود.

کد خبر: 43783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =