اردبیل در محاصره برف و کولاک

 دور تازه‌ای از بارش شدید برف از سحرگاه یکشنبه در استان اردبیل آغاز شده و کولاک و سرما مشکلاتی برای شهروندان این استان در مناطق مختلف ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، بارش این برف در حالی‌ است که ساکنان اردبیل از پیامدهای ناشی از ریزش سنگین برف جمعه گذشته در این شهرستان رهایی نیافته‌اند.

کمینه دمای شهر اردبیل در سپیده دم دیروز منفی ۱۵ درجه بود و وزش تندباد ۱۰۵ کیلومتری سبب بروز کولاک شدید و ایجاد اختلال در تردد ساکنان این شهر بویژه در گذرگاه‌های شهرک‌های حاشیه و مرتفع اردبیل شده بود.

طی چند ساعت گذشته از زمان آغاز بارش برف در اردبیل حدود ۲۰ سانتیمتر برف تازه بر روی برف قبلی نشسته و سطح گذرگاه‌ها حتی در خیابان‌های مرکزی شهر از برف و یخ ضخیم پوشیده شده است.

اردبیل زیر دور تازه‌ای از بارش برف رفت

از اغلب شهرستان‌های استان اردبیل بارش برف و ‌کولاک گزارش شده و دمای آنها منفی سه تا منفی پنج درجه سانتیگراد است، باتوجه به سرمای زیاد این توده هوا انتظار می‌رود بارش در جلگه گرمسیر مفان نیز به صورت برف باشد.

برف و کولاک مدارس بیشتر شهرستان‌های استان اردبیل را تعطیل کرد

 بر اثر بارش سنگین برف و پدیده کولاک در استان اردبیل مدارس در بیشتر شهرستان‌های این استان روز یکشنبه برای دومین روز متوالی تعطیل اعلام شد.

 روابط عمومی اموزش و پرورش اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که امروز به دلیل بارش برف و برودت هوا در اردبیل، خلخال، سرعین، شاهرود، کوثر، نمین، نیر و هیر تمامی دوره های تحصیلی در نوبت  صبح و عصر و در مشگین‌شهر، ارشق و لاهرود مدارس در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی نوبت صبح و عصر تعطیل بوده و آموزش بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد انجام خواهد شد.

همچنین آزمون‌های حضوری لغو و به روزهای بعد موکول می شود و امتحانات نهایی پایه دوازدهم (داوطلبان آزاد و واحد مانده‌ها) و پایه نهم (بزرگسالان و داوطلبان آزاد) استانی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

برف و کولاک در جاده‌های کوهستانی اردبیل؛ جاده خلخال - اسالم مسدود است  

مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز اعلام کرد که در بیشتر جاده‌های استان بارش برف و نیز کولاک در جریان است و رانندگان در گذر از این راه ها می‌بایست خودروی خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

این مدیریت اعلام کرد که جاده خلخال - اسالم  به دلیل بارش برف، کولاک شدید و نبود دید مناسب تا اطلاع ثانوی  مسدود می‌باشد و دیگر جاده‌های اصلی استان  نیز برغم بارش برف  باز بوده و تردد در آنها با احتیاط  جریان دارد.

همچنین بیشتر راه‌های روستایی در تعدادی از شهرستان‌های استان مسدود بوده و راهداران برای بازگشایی آنها تلاش می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل دیروز از برفروبی و بازگشایی راه ارتباطی ۴۳۴ روستا در نقاط مختلف این استان خبر داد بود.

به گفته کلیم الله وثوقی، در پی بارش برف سنگین در شبانه روز گذشته راه ارتباطی ۷۹۵ روستا در استان اردبیل مسدود شده بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون راه ارتباطی ۳۶۱ روستا در استان اردبیل مسدود است، افزود: بیشتر این روستاها در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال، کوثر و نیر واقع شده است.

وثوقی اظهار کرد: با اینکه وجود کولاک شدید باعث انسداد راه ارتباطی ۳۶۱ روستا در استان شده و عملیات بازگشایی راهداران را با مشکل مواجه کرده است.

مدیریت بحران استان اردبیل : شهروندان از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند

مدیریت بحران اردبیل با استناد به هشدار نارنجی هواشناسی از ساکنان این استان خواست طی روزهای پایانی دی ماه موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند و باتوجه به بارش سنگین برف و کولاک براثر وزش شدید باد بویژه در مناطق مرکزی و جنوبی این استان که می‌تواند منجر به اختلال در تردد و بسته شدن راه‌های روستایی و بعضی از جاده‌های مواصلاتی اصلی بشود از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

اردبیل زیر دور تازه‌ای از بارش برف رفت

این مدیریت همچنین احتمال خسارت به سازه‌های شهری براثر تندباد، اختلال پرواز هواپیماها و یخبندان شدید را از دیگر اثرهای دگرگونی وضعیت هوا طی روزهای آینده دانست و خواستار توقف پروژه های عمرانی، احتیاط هنگام تردد از مقابل ساختمان‌های نیمه‌کاره، تجهیز خودروها به امکانات زمستانی، اجتناب از کوهنوردی و بیابان‌نوردی، صرفه‌جوبی در مصرف گاز و برق و نیز آماده‌باش ارگان‌های ذیربط برای برفروبی گذرگاه‌های برون و درون شهری و کاهش اثر مخاطرات ناشی از وضعیت نامساعد جوی شد.

 بارش برف تا پایان هفته در استان اردبیل ادامه دارد 

پیش‌بینی‌ها از ادامه بارش برف تا اواخر وقت فردا دوشنبه در استان اردبیل حکایت دارد و ساکنان منطقه از آن نگرانند که انباشت برف‌ها در کوچه و خیابانهای شهر و ادامه و تشدید برودت سبب مشکلات زیادی در منطقه شود.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های همدیدی موج‌ سریع دیگری از اواخر چهارشنبه تا شامگاه پنجشنبه پیش رو سبب بارش برف در اردبیل و دیگر نقاط این استان خواهد شد و از اواسط هفته بر میزان برودت افزوده شده و در روزهای پنجشنبه تا شنبه آینده سرمای کم‌سابقه بر شمالغرب و اردبیل حاکم خواهد شد.  

روز سه‌شنبه دوباره تندباد جنوبی با سرعت زیادی در منطقه اردبیل وزیدن می‌گیرد که ضمن ایجاد خسارات احتمالی باتوجه به برف سنگین و برودت هوا سبب کولاک شدید و کاهش دید افقی و اختلال در تردد خواهد شد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. طی پاییز امسال خبر چندانی از ریزش قابل ملاحظه برف و برودت هوا در این شهرستان نبود ولی از ابتدای زمستان تاکنون چندین بار برف چشمگیر همراه با سرمای درازمدت منطقه را در برگرفته و برفی که از بامداد تا عصر جمعه بارید سنگین‌ترین آن‌ها است.  

کد خبر: 43657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =