هجوم ریزگردها به دیار سبز هیرکان

 هجوم ریزگردها در گلستان یکی از معضلات زیست محیطی بوده که باعث ایجاد نگرانی های زیادی بین مردم و مسئولان شده است لذا باید پیش از تبدیل شدن به بحران با آن مقابله کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم و عدم توزیع بارش‌ها در گستره استان سبب شده تا وقوع ریزگرد نسبت به ۱۰ سال گذشته سه برابر افزایش یابد و این امر زنگ خطر جدی برای گلستان است.

همچنین صحرای قره قوم ترکمنستان با مساحتی حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع، ۱۷ برابر کل استان است که متاسفانه به حال خود رها شده و به عنوان کانون اصلی ریزگردها در گلستان به شمار می‌رود.

حوضه اترک با حدود هشت هزار کیلومتر مربع، استعداد بیابانی شدن را داشته و در حال حاضر هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از این منطقه در زمان‌های خاص و در اثر وزش بادهای شدید شمال به جنوب، ریزگرد تولید می‌کند.

همچنین ۱۰ هزار هکتار از وسعت خلیج گرگان خشک و بی آب شده و سطح آب آن هم به طور متوسط تا ۸۵ سانتی متر کاهش یافته است، این امر باعث می‌شود تا در اثر وزش بادهای شدید غرب به شرق ریزگرد تولید شود.

خلیج گرگان و تبدیل آن به منشا ریزگرد

دریای خزر در ۱۰۰ سال گذشته شاهد بیش از چهار متر نوسانات تراز آب و در سالیان اخیر شاهد افت سطح آب بوده است، این نوسانات در نواحی ساحلی، مانند خلیج گرگان که دارای عمقی کمتر از چهار متر است، باعث تغییرات زیادی از لحاظ هیدرودینامیکی و مورفولوژیکی و در نهایت زیست محیطی می‌شود.

هجوم ریزگردهای به دیار سبز هیرکان/ مسئولان چاره اندیشی کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: منشاء داخلی ریزگردها در استان توسط محیط زیست مورد مطالعه قرار گرفته و حدود ۲۰۰ هزار هکتار از پهنه‌های ما در شهرستان‌های گمیشان، گنبدکاووس و آق قلا درگیر پدیده ریزگرد هستند.

محمدرضا کنعانی افزود: از این بین حدود سه هزار هکتار شدت غبارخیزی بیشتری دارد و در حال حاضر تلاش کرده‌ایم تا مطالعات منشاءیابی پهنه‌هایی که مستعد فرسایش بادی و گرد و غبار هستند را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه منشا بیشتر ریزگردها در کشورهای همسایه گلستان است، ادامه داد: مطالعات منشاء یابی خارجی هم انجام شده و پس از بررسی‌های متعدد مشخص شد، کشورهای بخش شمالی و شمال شرقی استان که مساحت آن ۵۴ برابر مساحت کل استان است، دلیل بیشتر گرد و غبارها هستند.

کنعانی با اشاره به اینکه اقدامات در سطح بین‌المللی باید انجام شود، ابراز کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار تلاش می‌کند تا از طریق وزارت خارجه موضوع را پیگیری کند.

کد خبر: 43561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =