علمای اسلام باید از ضعفای مردم حمایت کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: نقش مردمی مذهب نباید کمرنگ شود که اگر کمرنگ شود، ضربه به نماز و دعا و عبادت و … وارد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و معارف قرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشتند: قبل از هرچیز لازم می دانم تشکیل این جلسه نورانی و پرفیض را که مجموعه علمای برجسته سراسر کشور هستند، تبریک عرض کنم.

ایشان افزودند: این برنامه یک ابتکار بود که منشا آثار زیادی در این سالها شده است بنابراین باید قدر این جلسه دانسته شود و آقایان و علمای اعلام به آن اهمیت زیادی دهند.

آیت الله مکارم شیرازی به چند نکته اشاره کرده و گفتند: انقلاب از مساجد برخاست؛ مساجد بودند که مبدا انقلاب شدند؛ مردم تعلیمات لازم را در این مکان ها می دیدند و بعد به خیابان ها می رفتند و این تعلیمات را نشر می دادند بنابراین باید مسجد آن رکنیت خود را در انقلاب حفظ کند و شما آقایان که دارای مساجدی هستید باید این مساجد را زنده نگاه دارید و در مساجد باید معارف اسلام برای جوانان، خواهران، برادران حتی برای کودکان گفته شود. و مرکزی برای نشر معارف اسلام و تحقق اهداف انقلاب باشد و این جای تردیدی نیست. این سرمایه اصلی را نباید از دست دهیم و باید همیشه داشته باشیم.

ایشان افزودند: علمای اسلام باید از ضعفای مردم حمایت کنند؛ جالب اینکه اخیرا در کنار مساجد صندوق های قرض الحسنه و درمانگاه و امثالهم درست می کنند. این کار بسیار عاقلانه ای است یعنی جاذبه مردمی برای مساجد ایجاد می کنند.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: در قرن ۱۶ میلادی، روحانیت مسیحیت کمرنگ شد چون اینها بر ضدّ علمای علوم طبیعی برخاستند و آنها را وادار کردند که از سخنانی که زدند، توبه کنند. می گویند عده ای از علمای علوم طبیعی را کشتندچون این سخنان را کفر تلقی کردند و چون احساس کردند که مردم رابطه شان را با کلیساها قطع کردند، به سراغ کمک های مردمی رفتند و بنابراین دست به احداث کودکستان و بیمارستان و درمانگاه و امثال آن دست زدند و با فراهم کردن همه چیز برای جوانان به جذب این قشر پرداختند. فراموش نمی کنم در مشهد یک درمانگاهی برای بیماران مبتلا به جذام بود. اینها هرچقدر سعی کردند نفراتی را از منازل مردم به درمانگاه ببرند نتوانستند اما از خواهران تارک دنیا دعوت کردند که به درمانگاه برای کمک بروند درحالیکه جذام میکروب ندارد که سرایت کند. بعد که مردم شنیدند گفتند آفرین به اینها! عجب مذهبی دارند. از آن سوی دنیا برای کمک به جذامی ها آمدند.

ایشان ادامه دادند: نقش مردمی مذهب نباید کمرنگ شود، اگر کمرنگ شود ضربه به نماز و روزه و دعا و عبادت و… می شود. باید محکم بایستید.

ایشان بیان کردند: چندسال قبل کنگره نقش شیعه در پیشرفت و گسترش علوم اسلامی برگزار کردیم. بعد از کنگره، ۵۰ جلد کتاب در دسترس ما قرار گرفت که عصاره این تلاش دوساله ۱۷ جلد کتاب بود که به صورت رایگان در اختیار مساجد گذاشتیم.

مرجع تقلید شیعیان خواستار مطالعه این کتاب ها پیرامون نقش شیعه در علوم مختلف شدند و گفتند: دشمنان سعی می کردند که بگویند خبری نیست. ما باید بگوئیم خبری هست و خبر مهمی هم هست. بنابراین روی این مساله «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» کار کنید.مخصوصا دانشجویان دانشگاه ها باید از این نقش شیعه باخبر شوند. آنوقت اسلام به عنوان کانون هدایت، تمدن و پیشرفت شناخته می شود.

کد خبر: 43452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =