صادرات ۷۳۰ میلیون دلاری کالاهای تولیدی استان همدان

 استاندار همدان گفت: ۷۳۰ میلیون دلار انواع کالاهای تولیدی استان در ۹ ماه نخست امسال از طریق گمرکات به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، علیرضا قاسمی فرزاد عصر سه شنبه در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: ۷۳۰ میلیون دلار انواع کالاهای تولیدی استان در ۹ ماه نخست امسال از طریق گمرکات به خارج از کشور صادر شد که اقلام این صادراتی شامل ۱۱۰ قلم کالا در بخش کشاورزی، صنعتی، معدنی و صنایع دستی است که به ۲۹ کشور جهان صادر شده است.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان همدان برای امسال هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: باید برای افزایش میزان صادرات تا پایان سال تلاش کنیم تا هدف مورد نظر محقق شود.

استاندار همدان با تصریح بر اینکه تشکل‌های صادراتی ضروری و با اهمیت هستند و باید تقویت شوند، اضافه کرد: فارغ التحصیلان رشته‌های بازرگانی باید به سمت صادرات هدایت شوند؛ زیرا تمام تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرکننده باشند و این وظیفه شرکت‌های صادراتی است.

استاندار همدان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در استان وجود دارد که در زمینه تبادل و صادرات دانش فنی فعالیت می‌کنند، گفت: خوشه‌های صنعتی چرم و فرش در استان همدان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی راه اندازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی صنایع چرم و فرش به عنوان محصولات بومی موجب رونق تولید و توسعه صادرات استان می‌شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: ۷۰ هزار بافنده فرش در استان همدان، وجود دارند که برندهای مشهور توسط این افراد تولید می‌شود که امیدواریم در سایه خوشه صنعتی فرش به جایگاه واقعی خود در زمینه صادرات برسند.

استاندار همدان ادامه داد: صادرات یکی از راه‌های ارتباط با جهان خارج است، به هر میزان در این زمینه قوی‌تر عمل شود، ارتباطات ما با کشورهای مقصد نیز تقویت خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه صادرات، علاوه بر نقش‌هایی که در حوزه اقتصاد دارد، می‌تواند در حوزه امنیت نیز تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: روابط تجاری و بازرگانی استان، از جمله صادرات به کشورهای همسایه، خرسند کننده نیست.

وی با اشاره به اینکه خیلی از تولید کنندگان ما بهترین مقاصد صادرات را اروپا و آمریکا می‌دانند، در حالی که کشورهای همسایه می‌تواند با توجه به هزینه‌های که صادرات دارد، مقاصد کم‌هزینه‌بری باشند، تاکید کرد: از لحاظ کیفیتی، هیچ کشوری مانندِ محصولات کشاورزی ایران را ندارد.

قاسمی فر زاد با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که کشورهای خارجی طالب میوه‌های ایرانی هستند به سطح کیفی میوه‌ها است، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی نظارت خود را به طور جدی بر روی کود و سم مورد استفاده کشاورزان و باغداران افزایش دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه جوانان خلاق و خوش‌فکری که در زمینه‌های مختلف صادرات ورود می‌کنند، حمایت و پشتیبانی شوند، گفت: با وارد کردن، افراد و جوانان خلاق به حوزه صادرات، می‌توان یک بازار رقابتی ایجاد کرد.

صادرات استانی به سوی اقدامات دانش‌بنیان سوق داده شود

استاندار همدان با بیان اینکه طبق آمارهای موجود کشمش، فروسیلیس، وازلین صنعتی (غیرنفتی)، سیمان و پی. وی. سی پزشکی از اقلام مهم صادراتی استان است، اضافه کرد: صادرات استانی به سوی اقدامات دانش‌بنیان سوق داده شود.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنایع دستی سبد صادراتی ما باید متنوع‌تر باشد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان، کشورهای همسایه را در اولویت برنامه صادراتی خود قرار دهند تا موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت کالا شود، گفت: با توجه با ظرفیت‌های موجود، استان همدان مستعد تولید محصولات چرمی، فرش دستباف، سفال و مبل‌ومنبت است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: وضعیت صادرات صنایع دستی ما باید ارتقا یافته و در بازارهای جهانی مشتری‌های ثابت و پایدار داشته باشیم.

استاندار همدان با بیان اینکه زنجیره تولید تا صادرات در استان همدان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا بتوانیم در توسعه صادرات غیرنفتی عملکرد خوبی داشته باشیم، اظهار کرد: صادرکنندگان استان و تولیدکنندگان صادرات‌محور باید شاخص‌ها و مؤلفه‌های صادرات کالا را رعایت کرده و برای کسب امتیاز بیشتر تلاش کنند تا بتوانیم افراد بیشتری را به عنوان نمونه معرفی و تجلیل کنیم.

کد خبر: 43310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =