بررسی جزئیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق از هفته‌ آینده

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون‌های تخصصی این هفته پیشنهادهای جدید را بررسی می‌کنند و کمیسیون تلفیق از هفته‌ آینده وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، «سید نظام الدین موسوی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق گفت: پیش از این زمانی که لایحه بودجه ارائه می‌شد، ‌ مجلس بر اساس آیین‌نامه سابق عمل می‌کرد. اما با تغییری که در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انجام شد، علاوه بر ۱۰ روز فرصتی که در اختیار نمایندگان است تا پیشنهادات خود را درباره لایحه بودجه اعلام کنند، ۲ روز دیگر نیز در اختیار نمایندگان قرار گرفت تا پیشنهادهای جدید خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره سازوکار پیش روی بررسی لایحه بودجه افزود: کمیسیون‌های تخصصی این هفته پیشنهادهای جدید را بررسی می‌کنند و از هفته آینده کمیسیون تلفیق وارد جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

وی افزود: کمیسیون تلفیق ۱۵ روز فرصت بررسی جزییات لایحه بودجه را دارد و بعد از پایان این زمان می‌تواند از هیات رییسه درخواست کند که ۱۵ روز دیگر در اختیار کمیسیون تلفیق قرار دهد. در صورت تایید هیات رییسه در مجموع کمیسیون تلفیق به مدت یک ماه زمان دارد که جزییات لایحه بودجه را بررسی کند.

موسوی درباره زمانی که لایحه بودجه بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس خواهد آمد، گفت: به نظرم اوایل اسفند ماه لایحه بودجه در صحن خواهد آمد و در دو نوبت بررسی خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه تا چه میزان لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد؟ گفت: در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه به تصویب رسید ولی اصلاح ساختار با توجه به اینکه در آستانه تغییر دولت بودیم، به صورت واقعی در ساختار کلان بودجه رخ نداد.

وی با بیان اینکه اصلاح کلان ساختار بودجه نیازمند همراهی، ‌ هم افزایی و همفکری دولت و مجلس است، گفت: بودجه طرح نیست که مجلس به تنهایی به آن ورود کند بلکه مجلس تا آن میزان که مسوولیت‌های وی به او اجازه می‌دهد می‌تواند این موضوع را در نظر بگیرد.

موسوی تاکید کرد: در همین مجلس برای اینکه روند قبلی بررسی لایحه بودجه را اصلاح کنیم، تغییراتی را لحاظ کردیم. از جمله اینکه در گذشته بودجه در کمیسیون تلفیق به مدت یک ماه بررسی می‌شد و بعد به صحن می‌آمد که امکان داشت کلیات بودجه در صحن رای نیاورد. در این صورت وقت زیادی از مردم و دولت گرفته می‌شد.

وی با اشاره به اصلاح نحوه بررسی لایحه بودجه گفت: بر اساس اصلاحیه انجام شده ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شده و در ادامه در صحن رای گیری می‌شود و در صورتی که کلیات رای بیاورد در این صورت کمیسیون تلفیق وارد جزییات لایحه شده و در نهایت در صحن بررسی می‌شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح کلان ساختار بودجه نیاز به تغییر جدی در رویکردهای برنامه‌ای کل دولت دارد، خاطرنشان کرد: نظام بودجه ریزی کشور باید تغییر کند و تحولی در آن صورت بگیرد تا  همراه با کار کارشناسی دقیق و اساسی بتوانیم شاهد تحول در ساختار بودجه باشیم.

کد خبر: 43279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =