ائمه جمعه اطلاعات خود را به‌روز کنند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر لزوم مراقبت از نقش راهبری نماز جمعه گفت: ائمه جمعه با به‌روزرسانی اطلاعات نقش مرجعیت علمی، فقهی و پاسخگویی به سوالات دینی را حفظ کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی امروز، ۲۱ دی در نشست فصلی ائمه جمعه لرستان، اظهار کرد: نقش مؤثر و کم‌نظیر نماز جمعه در نشر و تبلیغ معارف اسلامی و حفظ شکوه و عظمت نمازگزاران و اجتماع مسلمانان اثرگذار و موجب خوشحالی دوستان و رعب در دل دشمنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از هجرت نبی مکرم اسلام به مدینه نماز جمعه برقرار شد ولی در زمان ائمه معصومین و برخی دوره‌ها به دلیل ظلم حاکمان و خلفا فرصت برگزاری نماز برای شیعیان برقرار نشد، ادامه داد: فقط در برهه‌ای کوتاه در زمان صفویان نماز جمعه شیعیان برپا شد.

شاهرخی با تاکید بر اینکه شکوه نماز جمعه در معادلات سیاسی و اجتماعی اثرگذار است، افزود: در جنگ تحمیلی یکی از جاهای مهم برای اعزام رزمندگان به حبهه مساجد و پایگاه‌های نماز جمعه بودند کمااینکه در پشتیبانی جنگ نیز شاهد نقش اثرگدار ائمه جمعه و نماز جمعه بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با تاکید بر اینکه نماز جمعه به عنوان قرارگاهی که قلب و مرکز فرهنگی شهر است در انسجام و همگرایی و ایجاد ثبات تاثیرگذار است، افزود: در حال گذر برای رسیدن آرمان‌های اسلامی و دینی هستیم و در این گذر گاهی در داخل و بیرون فراز و فرودهایی پیش می‌آید که در این راستا ائمه جمعه موقت نیز باید به عنوان مشاور و معین ائمه جمعه دائم باشند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته مرکز و جوشش معارف اسلامی حوزه علمیه، نماز جمعه بودند و امروز مراکز، دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگری هم این کار را انجام می‌دهند، ادامه داد: باید به این مراکز به عنوان یک فرصت نگاه شود و وظیفه حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه راهبری باشد البته نباید به گونه‌ای عمل کنیم که حوزه‌های علمیه در حاشیه قرار گیرد و یا نقش راهبری آن کمرنگ شود.

شاهرخی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌ها و مراکز علمی بر لزوم مراقبت از نقش راهبری حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه تاکید کرد و گفت: گاهی مشاهده می‌شود جمعیتی در جایی شکل گرفته ولی هیچ ارتباطی با ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و تبلیغات اسلامی ندارند.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه در عصر انفجار اطلاعات، امام جمعه دائم و موقت اطلاعات خود را بروزرسانی کنند و وقتی برای مطالعه بگذارند، ادامه داد: ائمه جمعه مرجعیت علمی، فقهی و پاسخگویی به سؤالات شرعی را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه زندگی معمولی دارند و با وجود مشکلاتی که دارند نباید تضاد در گفتار و رفتار داشته باشد، اظهار کرد: روحانیت را به عنوان کسی می‌شناسند که مصلحت اجتماعی را به مصلحت شخصی ترجیح می‌دهد و همین امر موجب احترام مردمی شده است.

شاهرخی با یادآوری اینکه نگاه مردم به روحانیت نگاه به یک انسان امین است، افزود: نقش پدرانه ائمه جمعه حفظ شود و در دفتر امام جمعه رفت و آمدها به گونه‌ای نباشد که مردم احساس کنند محل افراد دنیاطلب است.

کد خبر: 43233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =