«فرسایش» دامن خاک لرستان را گرفت!

روند رو به رشد فرسایش خاک در لرستان به گونه‌ای است که به گفته مسئولان، هر ساله ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک در استان رخ می‌دهد و عدم تکمیل طرح‌های آبخیزداری یکی از علت‌های این امر است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر،  روند فرسایش خاک در استان لرستان و محدوده زاگرس به گونه‌ای است که هشدار کارشناسان را در پی داشته و خواستار جدیت متولیان امر برای مقابله با این بحران جدی شده‌اند.

افزایش تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع استان به اراضی کشاورزی، تداوم استفاده از شیوه‌های سنتی در آبیاری اراضی، وقوع سیلاب، عدم اجرا و تکمیل پروژه‌های آبخیزداری و… از جمله آسیب‌ها به خاک این دیار است که موجب ابزار نگرانی متخصصان در این حوزه شده است.

حذف اعتبارات حوزه آبخیزداری

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این راستا بر ضرورت تکمیل سازه‌های آبخیزداری تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه پتانسیل لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان فراهم است، اما متأسفانه اعتبارات استانی لازم به این امر اختصاص داده نشده است.

«فرسایش» دامن خاک لرستان را گرفت!

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوضه‌های آبخیز شهر خرم‌آباد در مناطق «فلک الدین»، «سر مرغ»، «زرین چغا»، «ریمله»، «آبشار طلایی»، «کرگانه»، «قلعه گل»، «پیرجد»، «سر آسان»، «کاکاشرف»، «شوراب»، و «کرگاه»، عملیات آبخیزداری به شکل احداث سازه‌های سنگی ملاتی، بندهای خاکی و همچنین خشکه چین احداث شده است، عنوان کرد: متأسفانه در سال ۱۴۰۰ به علت حذف اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین عدم تخصیص اعتبارات کافی استانی به آبخیزداری، برخی از سازه‌های احداثی تاکنون تکمیل نشده‌اند و در این راستا بهره برداری از آنها نیاز به تزریق اعتبارات ملی و استانی دارد.

هر ساله بیش از ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک رخ می‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، نقش این سازه‌ها را در جلوگیری از سیلاب، کاهش رسوب و… بسیار مهم دانست و افزود: هر هکتار عملیات آبخیزداری حداقل به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالیست که، اثر بخشی اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار نفوذ و کنترل آب، ۵۳۰ مترمکعب آب در هکتار و افزایش ۱۲۰ کیلوگرمی تولید علوفه را در پی خواهد داشت.

«فرسایش» دامن خاک لرستان را گرفت!

نجفی با بیان اینکه بخش اعظمی از استان سیل خیز بوده و سیل گذشته خسارات زیادی به زیرساخت‌های لرستان وارد کرد افزود: در برخی از مناطق استان هر ساله بیش از ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک رخ می‌دهد که تنها با اقدامات آبخیزداری می‌توان آن را مدیریت و تا حد زیادی کاهش داد.

نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک

وی در ادامه به بارش‌های قابل ملاحظه در شهرهای خرم آباد و پلدختر گریزی زد و اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری در این شهرها نه تنها باعث کاهش خسارت به میزان زیادی می‌شود بلکه سرعت روان آب را کاهش و آب‌های جاری ناشی از بارندگی را به درون خاک نفوذ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، به دبی پیک سیلابی رودخانه خرم رود در ساعات اوج بارش‌ها که ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده نیز اشاره کرد و بیان داشت: با انجام عملیات آبخیزداری، مدیریت سیلاب و با افزایش زمان تمرکز می‌توان علاوه بر کنترل سیل، کنترل رسوب و نفوذ آب به آبخوان‌های منطقه، نقش مهمی در کاهش خسارت سیل به تأسیسات شهری و خدمات زیربنایی ایفا کرد.

کد خبر: 43160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =