مصرف غذاهای موثر در کاهش فشارخون/ خدمات تامین‌اجتماعی در کنترل بیماری

فشارخون یکی از این بیماری‌هایی است که هرچند عامل ژنتیک بیش از عوامل محیطی در بروز آن موثر است، اما سبک زندگی می‌تواند نقش موثری در بروز یا کنترل این بیماری داشته باشد و توجه به تغذیه از ارکان مهم شیوه زندگی به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، افرادی که دارای فشارخون هستند، باید نسبت به نوع تغذیه خود بیش از سایرین توجه کنند؛ برخی از مواد غذایی سبب افزایش فشارخون و برخی دیگر منجر به کاهش آن می‌شود.

بنابر اظهار کارشناسان وزارت بهداشت، مصرف مواد غذایی و خوراکی مانند کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون، تره‌فرنگی، سویا، گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت و لیموترش می‌تواند به طور طبیعی فشارخون را کاهش دهد.

باید توجه داشت؛ مصرف این مواد غذایی به معنای قطع درمان دارویی نیست و لازم است مصرف داروهای فشارخون براساس تجویز پزشک ادامه یابد. همچنین باید گریپ‌فروت به عنوان یکی از میوه‌های کاهش دهنده فشارخون، با نظر پزشک معالج مصرف شود؛ زیرا این میوه غلظت برخی داروهای فشارخون را افزایش داده و عوارض جانبی آن‌ها را تشدید می‌کند.

ضرورت تامین پتاسیم

از سوی دیگر تامین پتاسیم بدن برای مبتلایان به فشارخون ضروری است؛ موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور، آلو، سیب‌زمینی، سیر، بروکلی، کدوسبز، قارچ، گوجه‌فرنگی، انواع سبزی‌جات و حبوبات از منابع غنی پتاسیم محسوب می‌شود.

کاهش مصرف نمک

از آنجا که در حین طبخ غذا معمولا از نمک استفاده می‌شود، افراد دارای فشارخون هنگام صرف غذا دیگر نباید نمک اضافه روی غذا بریزند؛ گلپر، آویشن، نعناع‌ خشک و کنجد جایگزین مناسبی برای نمک است.

سوسیس، کالباس، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی، انواع سس‌ها، سوپ‌ها و کنسروهای آماده حاوی مقادیر بالای نمک هستند که باید به طور محدود مصرف شود.

حبوبات و پروتئین

حبوبات سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. در بین انواع گوشت‌ها، گوشت ماهی بهترین انتخاب است. چربی ماهی نه‌تنها موجب عوارض قلبی عروقی نمی‌شود، بلکه به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار

نوشیدنی‌های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار، سبب افزایش فشارخون می‌شود و باید در حد اعتدال مصرف شود. می‌توانید به جای آن‌ها از انواع چای و دم‌کردنی‌های گیاهی با دوغ کم‌نمک استفاده کنید.

مکانیزم ایجاد فشارخون

به گزارش آتیه‌آنلاین، فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. فشار خون بالا، یکی از مهمترین عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی مزمن کلیوی و همچنین از عوامل اصلی مرگ‌های زودرس است و سهم قابل توجهی از بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است.

فشارخون، عامل مرگ زودرس

آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند و درمان این عارضه نیازمند تغییر اساسی در شیوه زندگی است. این عارضه عامل اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان به شمار می‌رود.

در ایران، میزان شیوع فشار خون بالا در بزرگسالان (افراد بالای ۵۰ سال) به ۴۲ درصد رسیده که شیوع آن در بین زنان بزرگسال ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است. همچنین گفته‌می‌شود نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می‌شود.

سازمان تامین‌اجتماعی با پوشش بیمه‌ای بیش از ۴۴ میلیون نفر، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه می‌کند؛ از این‌رو برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همواره محور توجه حوزه درمان تامین‌اجتماعی قرار دارد؛ از جمله اینکه تمامی بیماران دارای فشارخون تامین اجتماعی دارای پرونده بیماران مزمن بوده و به طور مرتب تحت مراقبت‌های درمانی و دارویی برای پیشگیری از عوارض بیماری قرار می‌گیرند.

کد خبر: 42552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =