خضریان: یکی از خصوصیات ایام فتنه لغزش خواص است

نماینده مردم تهران در مجلس لغزش خواص را یکی از ویژگی‌های دوران فتنه دانست و گفت: اگر خواص برای اظهار حق به صحنه نیایند و سکوت کنند، جامعه به دلیل بقای فضای ابهام دچار فتنه می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس  شورای اسلامی شامگاه سه شنبه (۷ دی ماه) همزمان با دهه بصیرت و تجدید میثاق با ولایت در ایام سالروز حماسه ۹ دی طی سخنانی در مسجد شیشه خیابان شیخ هادی تهران، با بیان اینکه شرایط وقوع فتنه در هر جامعه‌ای به معنای این است که جامعه دچار وضعیتی می‌شود که قدرت تشخیص حق از باطل برای بخش‌هایی از آن تضییع شده باشد، اظهار داشت: در شرایط فتنه بخش مهمی از جامعه بر اثر ابهامات و تردیدها توان تشخیص خود را از دست می‌دهد. مانند شرایطی که خصوصا در روزهای اول بعد از انتخابات سال ۸۸ ایجاد شد. 

وی افزود: نخستین ویژگی جامعه‌ای که دچار فتنه می‌شود، این است که افراد آن جامعه حق و باطل را با اشخاص می‌سنجند؛ یعنی به جای رجوع به اصول و معیارها، مواضع افراد را شاخص شناخت حق و باطل قرار می‌دهند. همچنین معارضه خودی‌ها علیه حاکمیت دومین ویژگی جامعه مستعد فتنه است، زمانی که در یک جامعه حق را با افراد بسنجند و برخی از خودی‌ها نیز علیه حاکمیت شورش کنند، شناخت حق برای عامه مردم مشکل خواهد شد. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس لغزش خواص را یکی دیگر از ویژگی‌های دوران فتنه دانست و گفت: خواص گروه مرجع اجتماعی در جامعه هستند که جامعه در شرایط ابهام و تردید به آنها رجوع می‌کند. اگر خواص برای اظهار حق به صحنه نیایند و سکوت کنند، جامعه به دلیل بقای فضای ابهام دچار فتنه می‌شود. ضمن اینکه به هم ریختن مرز بین دوست و دشمن و سخت شدن شناخت حق و باطل نیز یکی دیگر از نشانه‌های جامعه فتنه زده است. 

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: وجود عقبه مردمی یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مستعد فتنه است و جامعه‌ای که دچار فتنه می‌شود مهار و مدیریت آن بسیار دشوار و سخت خواهد شد و اگر در زمان فتنه جریان فتنه‌گر از سطح قابل توجهی از عقبه مردمی برخوردار باشد، از چند جهت چالش‌ساز شده و به عمیق شدن فتنه می‌انجامد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه جا به جا شدن متن با حاشیه در فتنه اتفاق می‌افتد، گفت: در شرایط فتنه افرادی که در معارضه با جریان حق قرار دارند همیشه با صراحت به مقابله با آن بر نمی‌خیزند. چرا که می‌دانند معارضه مستقیم با حق موجب پس زدن آنها از سوی مردم و جامعه می‌شود. بنابراین جا به جا کردن مسائل و تبدیل مسائل فرعی به اصلی و کوچک کردن مسائل بزرگ و بزرگ نشان دادن مسائل کوچک یکی از اقداماتی است که فتنه‌گران از این طریق تشخیص جامعه را دچار چالش جدی می‌کنند. 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فتنه ۸۸ را به خوبی مدیریت کردند، گفت: اولین محور در مدیریت رهبری تحلیل حوادث بعد از انتخابات با عنوان فتنه عمیق بود چرا که فتنه 88 همه مولفه‌های فتنه را دارا بود. این اقدام گفتمان‌ساز رهبری بخش عمده طراحی دشمنان را خنثی کرد. همچنین در مدیریت رهبر انقلاب به کارگیری آنتی تز فتنه یعنی شفاف‌سازی و بصیرت‌افزایی یک نکته مهم بود.

خضریان تاکید کرد: با توجه به اینکه جنس فتنه از جنس چالش نرم است، لذا مواجهه با آن از طریق ابزارهای سخت انتظامی و حتی نیمه سخت قضایی چندان کارآیی نخواهد داشت و جنس برخورد باید از جنس چالش فتنه و از نوع نرم باشد و باید فضایی به وجود آورد تا وضعیت به هم آمیختگی حق و باطل شفاف شود. به صورتی که آحاد جامعه قدرت تشخیص از دست داده را به دست آورند. 

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر مدیریت رهبری به کارگیری مدارا و قاطعیت توامان در مواجهه با جریان فتنه بود و از مقطع خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد که محوری‌ترین رهیافت رهبر انقلاب در این دوران برای حفظ جریان غیر پیروز در چارچوب نظام و جلوگیری از شکسته شدن مرزهای قانونی و جمهوریت توسط آنها بود تا حادثه عاشورای ۸۹ که اتمام حجت حداکثری نظام و رهبری با جریان فتنه برای بازگشت آنها و جبران خطاها و اشتباهات گذشته می‌باشد، مهم‌ترین رویکرد این مقطع که متاسفانه علی‌رغم فرصت دادن نظام جریان فتنه با ادامه دادن خطاها از کشتی انقلاب و نظام خارج می‌گردد.

خضریان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت رهبری در ناکام گذاشتن استراتژی فشار از پایین و چانه زنی از بالا بود، راهبرد فتنه‌گران بعد از انتخابات به عقب راندن نظام در مواضع اصولی و عقلانی آن بود و رهبری انقلاب هدف مرکزی این راهبرد محسوب می‌شد و ایستادگی و قاطعیت ایشان علی‌رغم فشارها جریان فتنه را در مقاطع گوناگون کاملا مأیوس کرد.

وی تاکید کرد: حفظ صیانت از وحدت و انسجام جامعه از اولین روزهای بعد از انتخاب از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت و فصل‌الخطاب بودن قانون مورد تاکید ایشان بود و در مقابل کاندیدای شکست خورده انتخابات ۸۸ که اساسا پیش از انتخابات با نماد اخلاق و قانون‌مداری وارد عرصه رقابت شده بود بعد از شکست در انتخابات قانون و پایبندی به قانون را یکی از مهم‌ترین موانع برای حرکت رادیکالی خود می‌دید. لذا از همان ابتدا مسیری غیر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود را مطالعه می کرد.

خضریان خاطرنشان کرد: اعلام شرایط جنگی آن هم از نوع جنگ نرم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مدیریت کلان رهبری برای فضای شبهه‌ناک فتنه بود که موجب به میدان آمدن دانشجویان و اساتید برای دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام شد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با مرور بیانات رهبری در طرح مسئله جنگ نرم گفت: معظم له در دیدار مستقیم با مجموعه‌هایی از نخبگان از جمله دانشجویان تحت عنوان افسران جنگ نرم، اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان جنگ نرم، هنرمندان و شعرا و روحانیون برجسته منتخب مردم در خبرگان که میدان‌دار اصلی این نبرد نرم محسوب می شدند، در تحرک بخشی به آنها و خروج از انفعال موثر بود تا خلاء خودی‌های سقوط کرده یا خواص دچار لغزش و سکوت شده در هدایت اجتماعی جبران شود.

وی با اشاره به بدنه کسانی که در رئوس فتنه در سال ۸۸ فعال بودند و پس از نه دی در بدنه دستگاه‌های مختلف و قوای سه گانه نفوذ کردند، گفت: مطالبه مشخص از دستگاه‌های امنیتی، همان مطالبه‌ی مردم در نهم دی‌ماه سال ۸۸ است که می‌بایست زمینه پالایش کشور از فتنه‌گران رقم بخورد. اما بعضا با گذشت ۱۲ سال از آن زمان همچنان شاهد نفوذ بخشی از عوامل اصل ایجاد فتنه در کشور در بدنه دستگاه‌ها و بعضا مدیریت‌های مجموعه‌ها هستیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: آنچه باید آگاه بود این است که اقدامات فتنه‌گران علیه جمهوریت و اسلامیت نظام پس از حماسه مردمی ۹ دی به پایان نرسیده و در اقسام مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طی سال‌های گذشته در حال اجرا بوده است تا در یک اقدام طراحی شده و با القای نا امیدی در آحاد مردم زمینه برای ایجاد دوگانه حاکمیت - مردم و در نهایت استحاله جمهوری اسلامی ایران را که با حماسه ۹ دی خنثی شد، مجددا به سرانجام برسانند.

خضریان کلان نقشه دشمنان انقلاب اسلامی و فتنه‌گران را تضعیف اصل و مبنای ولایت فقیه دانست و افزود: با یادآوری ۹ دی و گرامیداشت آن و شناسایی راهبرد و عوامل فتنه، نباید اجازه داد که این جریان در آرامش خاطر مجدد فرصت پیدا کنند تا کشور و نظام اسلامی را که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از آن به عنوان خیمه رسول الله و حرم یاد کرده به لبه‌ی پرتگاه ببرند.

کد خبر: 41485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =