سومین حمله مهاجمان سایبری به کتابخانه Log۴j در کمتر از یک ماه

مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) اعلام‌کرد: با وجود ترمیم ۲ ضعف امنیتی در کتابخانه Log۴j در ۲۵ روز گذشته، سومین آسیب‌پذیری این کتابخانه، بنیاد تولیدکننده آن و مدیران امنیتی IT سازمان‌ها را دچار دردسر و سردرگمی کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، از آنجایی‌که کتابخانه Log۴j (یکی از کتابخانه‌های محبوب مدیریت) در بسیاری از سرویس‌های ابری و سرورها تعبیه‌ شده است، سوء استفاده از این ضعف امنیتی نیازی به تخصص فنی سطح بالا و احراز هویت ندارد، بخش قابل‌توجهی از نرم‌افزارهای سازمانی، برنامه‌های تحت وب و انواع مختلف سرورهای آپاچی در برابر سوء استفاده از این ضعف امنیتی و حملات RCE مبتنی بر آن، به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.  

بنابر خبر افتا، ضعف امنیتی کتابخانه Log۴j به مهاجمان سایبری اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌های مخرب را دانلود و اجرا کرده و امکان کنترل از راه دور سیستم را به‌طور کامل برای هکران فراهم می‌کند. ازاین‌رو، شرکت آپاچی نسخه Log۴j ۲.۱۵.۰ را برای ترمیم آسیب‌پذیری CVE-۲۰۲۱-۴۴۲۲۸ منتشر کرد.

این باگ به‌عنوان یک حمله منع سرویس ( Denial of Service – به‌اختصار DoS) نیز شناخته می‌شود. این ضعف امنیتی، از نوع Infinite Recursion است و بر همه نسخه‌های Log۴j و حتی نسخه دوم منتشرشده در ۲۵ روز گذشته تأثیر می‌گذارد.

برای ضعف امنیتی جدید کتابخانه Log۴j، شدت ۷.۵ از ۱۰ و درجه اهمیت «بالا» گزارش‌ شده است.

شرکت‌های بیت دیفندر و مایکروسافت نیز تلاش‌های متعدد مهاجمان سایبری با استفاده از باگ Log۴Shell را برای استقرار باج‌افزار بر روی سیستم‌های آسیب‌پذیر گزارش کرده‌اند و مایکروسافت تصریح کرده است که مهاجمان در حال انتشار باج‌افزار Khonsari بر روی سرور Minecraft هستند.

بنیاد نرم‌افزاری آپاچی (Apache Software Foundation)  در پی کشف سومین ضعف امنیتی در کتابخانه Log۴j،  با نام گذاری این آسیب پذیری امنیتی به شناسه CVE-۲۰۲۱-۴۵۱۰۵،  نسخه ۲.۱۷.۰ - را برای این کتابخانه منبع باز مبتنی بر Java منتشر کرده است.

این سومین نسخه ترمیم شده کتابخانه Log۴j در ۲۵ روز گذشته است.  

کارشناسان حوزه امنیت سایبری مرکز مدیریت راهبردی افتا با توجه به تاکیدهای مکرر بنیاد نرم‌افزاری آپاچی، از مدیران امنیتی IT  سازمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی خواسته‌اند تا در نخستین فرصت، کتابخانه Log۴j را در سیستم‌های سازمان‌های خود به نسخه ۲.۱۷.۰، ارتقا دهند.

مرکز مدیریت راهبردی افتا از کارشناسان، متخصصان و مدیران IT دستگاه‌های دارای زیرساخت حیاتی خواسته است تا ضمن مطالعه دقیق خبر تخصصی مربوط به سومین ضعف امنیتی در کتابخانه Log۴j، بلافاصله نسبت به ترمیم این ضعف امنیتی و به روز کردن  آن در سیستم‌ها و سرویس‌های ابری سازمان خود اقدام کنند.

کد خبر: 41168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =