منافع بیمه‌شدگان، چشم‌انداز نقشه راه سلامت

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، با تاکید براینکه چشم‌انداز نقشه نظام سلامت سازمان تامین‌اجتماعی به گونه‌ای ترسیم شده است که در آینده بتواند منافع مشترک ذی‌نفعان را پوشش دهد، تصریح کرد: سلامت الکترونیک، سبب کاهش هزینه‌ها و یکپارچگی خدمات می‌شود.

شهرام طارمی سلامت الکترونیک را استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات درمانی به‌روز، به‌هنگام و با کمترین خطاهای طبی تعریف کرد و افزود: در ایران نیز تقریبا یک سابقه حدود ۲۵ ساله در زمینه پیاده‌سازی نظام سلامت الکترونیک وجود دارد؛ اما نه به صورت یک نظام جامع، بلکه با استقرار سامانه‌های HIS در بیمارستان‌ها، مراکز و مطب‌ها توسط بخش‌های خصوصی، مکانیزه شدن فرآیندهای درمان انجام شد. سپس در سال ۱۳۹۰ یک نقشه نظام سلامت ۱۴۰۴ توسط وزارت بهداشت تدوین و در سال ۹۸ ویرایش جدید شد.

وی با بیان اینکه نقشه راه سلامت سازمان تامین‌اجتماعی نیز برگرفته از این سند است، تصریح کرد:‌ اما با توجه به اینکه نقشه راه سلامت کشور، جامع‌نگر بود، برای استفاده در سازمان نیازمند بومی‌سازی و استحصال نقاط قوت و ضعف خود بودیم. همچنین لازم بود تا از تجارب سایر سازمان‌های بیمه‌ای مانند بیمه سلامت ایران و خدمات درمانی ارتش نیز استفاده کنیم؛ اما متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها فاقد هرگونه نقشه راه سلامت بودند و برحسب ضرورت، شروع به الکترونیک کردن برخی از فرآیندها کرده بودند و در نتیجه نقشه راه سلامت، به صورت جزیره‌ای است.

پوشش منافع ذی‌نفعان

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، با تاکید براینکه چشم‌انداز نقشه نظام سلامت سازمان به گونه‌ای ترسیم شده است که در آینده بتواند منافع مشترک ذی‌نفعان را پوشش دهد، ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که اکنون تمام سازمان‌های بیمه‌گر با آن مواجه‌اند، عوامل جمعیت‌شناختی است؛ افزایش سن یا پیر شدن افراد جامعه، افزایش بیماری‌های مزمن را سبب شده است که به تبع آن مسئله افزایش تقاضای درمان مطرح است.

طارمی افزود: در نتیجه، خدمات مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است و با فرآیندهای پیچیده، خطاهای بزرگ‌تری می‌تواند رخ دهد. چالش دیگر اینکه افزایش تقاضای درمان، به نوبه خود افزایش هزینه تولید خدمات درمانی را در پی دارد که این هزینه‌ها بردوش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد.

سرمایه‌گذاری در سلامت الکترونیک

وی یکی دیگر از ابعاد سلامت الکترونیک را مربوط به هزینه‌های آن دانست و گفت: گرچه گفته می‌شود، سلامت الکترونیک سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود، اما پیچیدگی‌ فرآیندها و تحریم‌های موجود و نیز بزرگ بودن دامنه عملکردی نظام سلامت الکترونیک، سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را می‌طلبد که هر سازمان بیمه‌گر از جمله سازمان تامین‌اجتماعی باید وارد این سرمایه‌گذاری شود که به نوبه خود چالشی است.

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، در تشریح این مراحل و ضرورت یکپارچگی خدمات، اظهار کرد: قبل از تولد، خدمات درمانی قبل از بارداری و خدمات درمانی حین بارداری را ارائه می‌دهیم و در زمان تولد نیز خدمات درمانی حین تولد ارائه می‌شود. همچنین قبل از اینکه فرد شاغل شود از خدمات درمانی برخوردار می‌شود. حین اشتغال نیز خدماتی مانند حوادث ناشی از کار، معاینات ادواری، کمیسیون‌های پزشکی، خدمات درمانی سلامت‌محور، بیماری‌های مزمن و خاص، اسناد پزشکی، استعلاجی و استراحت‌های پزشکی وجود دارد.

طارمی گفت: پس از بازنشستگی نیز معاینات بدو بازنشستگی، خدمات درمانی سلامت‌محور، بیماری‌های مزمن، غربالگری و طب سالمندی ارائه می‌شود. در حوزه درمان غیرمستقیم نیز حدود ۵۰ هزار مرکز، طرف قرارداد وجود دارد که برای سازمان خدمات درمانی تولید می‌کنند؛ در این بخش نیز خدمات اسناد پزشکی و کمیسیون‌های پزشکی ارائه می‌شود و در انتها که خدمات فوت بیمه شده قرار دارد.

کد خبر: 40796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =