احیای گیشه جهانی در سال ۲۰۲۲

در دو سالی که گذشت همه گیری ویروس کرونا سینمای جهان و هالیوود را با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ مواجهه کرد با این حال پیش بینی می شود همزمان که جهان از بحران کرونا رد می‌شود، بار دیگر آمریکا به بزرگترین بازار سینمایی جهان تبدیل شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال ۲۰۲۰ به دنبال تعطیلی سینماها، بیشتر پروژه ها لغو شد، اکران و تولید فیلم‌ها به تاخیر افتاد و هزاران نفر در بخش های گوناگون این صنعت بیکار شدن و حتی برای مدتی فروش گیشه کشورهای مختلف به صفر رسید. در هالیوود برخی فیلم‌ها تنها شانس این را پیدا کردند که پیش از همه‌گیری جهانی کرونا روی پرده بروند اما از آن‌جا که فراگیری خیلی زود از راه رسید، خیلی از این فیلم‌ها نتوانستد به فروشی که پیش‌بینی می‌شد دست پیدا کنند. در این میان نیزعده ای ترجیح دادند مدام تاریخ اکران را عقب بیاندازند به امید این که به زودی شرایط عادی شود آرزوی که تا انتهای سال برآورده نشد.اما در این میان کشور چین همزمان با شروع جنگ اقتصادی با آمریکا و بر خلاف اینکه مرکز شیوع ویروس کرونا به سراسر جهان بود و هیچ کشوری در سطح جهانی نتوانست خود را از مشکلات مربوط به این ویروس برهاند، فعالیت سینماهایش را با ۷۰ درصد ظرفیت از سر گرفت و توانست به لطف فروش فیلم‌های هالیوودی مثل «تنت» و فیلم‌های چینی چون «هشت صد»، در سال رکود بی سابقه هالیوود با فروش ۴۲۵میلیون دلاری پرچم دار فروش در سال ۲۰۲۰ شود.

در سال ۲۰۲۱ نیز درآمد گیشه سینمای چین از ۴۵ میلیارد یوان (۷.۰۷ میلیارد دلار) عبور کرد و همچنان صدرنشین درآمد سینما در جهان است.با این حال تحلیلگران معتقدند گیشه جهانی در سال ۲۰۲۲ با عبور از بحران شیوع کرونا، به درآمد ۳۳ میلیارد دلاری خواهد رسید و آمریکا به بزرگترین بازار سینمایی جهان تبدیل می‌شود. براساس پیش‌بینی‌های گاور استریت و دیگر تحلیلگران، چین تا پایان سال جاری میلادی این جایگاه را حفظ خواهد کرد اما سال آینده درآمد گیشه آمریکای شمالی در مقایسه با ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده و به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که درآمد چین در این یک سال از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد که از آمریکا کمتر است.گاور استریت درباره گیشه بین‌الملل (سینماهای جهان به استثنای آمریکای شمالی و چین) نیز پیش‌بینی رشدی قابل توجه را کرده است. تحلیل‌های این شرکت نشان می‌دهد درآمد گیشه بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ از ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.با وجود رشدی که برای گیشه جهانی در یک سال آینده پیش‌بینی شده است، برای رسیدن به سطح درآمد پیش از شیوع کرونا، باید دستکم تا سال ۲۰۲۳ صبر کرد.از آثاری که امسال به نظر می‌رسد گیشه جهانی را تسخیر خواهد کرد می‌توان به «موربیوس» ساخته دنیل اسپینوزا (۲۸ ژانویه)، «ناشناخته» اثر تراویس نایت (۱۱ فوریه)، «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها ۳» ساخته دیوید ییتس (۱۵ ژوئیه)، «مینیون‌ها: ظهور گروو» به کارگردانی کایل بالدا (یکم ژوئیه)، «ماموریت غیرممکن ۷» ساخته کریستوفر مک‌کوری‌(۲۷ ماه می) اشاره کرد. فیلم‌هایی که تهیه‌کنندگان آنها با توجه به ژانرهای مهیج و پرماجرای آن امیدوارند افراد بیشتری را به سالن‌ها بکشاند و زیان‌های چند سال اخیر را جبران کند.

در ایران نیز بعد از این که مدت‌ها فروش گیشه سیر نزولی داشت، فیلم دینامیت که یک کمدی پرمخاطب است بازار سینما را داغ کرد، به دنبال آن با اکران قهرمان طیف سینمادوستان جدی نیز به جمع مخاطبان اضافه شدند و در نهایت با اکران گشت ارشاد ۳ سیر صعودی فروش گیشه شروع شد.

کد خبر: 40093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =