استخدام کنید؛ معافیت بیمه‌ای بگیرید

طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان در سالهای اخیر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف تسهیل در جذب و ایجاد فرصت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی و البته تحرک‌بخشی به بازار کار، تولید و اشتغال اجرایی شده که نسبت به شرایط موجود اشتغال در کشور از بازدهی مناسبی برخوردار است.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان، صاحبان مشاغلی که نیروی کار مورد نیاز خود را از بین دانش‌آموختگان دانشگاهی در قالب این طرح جذب و استخدام کنند، برای دو سال از معافیت حق بیمه سهم کارفرما در ارتباط با نیروی کار جذب شده بهره‌مند می‌شوند.

این طرح در حقیقت در راستای اجرای ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه موضوع معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در قبال به‌کارگیری نیروی کار جدید از بین دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و اجرایی شده و مطابق شیوه‌نامه اجرایی آن، حق بیمه سهم کارفرما برای به‌کارگیری هر تعداد نیروی جدید دانش‌آموختگان به مدت دو سال توسط وزارت کار به حساب کارفرما واریز می‌شود.

گفتنی است برای بهره‌مندی از مزایای این طرح، کارفرمایان باید دارای مجوز فعالیت از مراجع رسمی کشور بوده و کد کارگاهی تأمین‌اجتماعی داشته باشند و در سامانه مشوق بیمه‌ای ثبت‌نام کنند و همچنین در قالب این طرح، نیروهای کار جدید نباید جایگزین نیروهای قبلی کارفرما شوند و ملاک جدید بودن نیروهای جذب شده، افزایش نیروها نسبت به لیست بیمه دو ماه قبل از ثبت‌نام کارفرما است.

اشتغال حدود ۱۹ دانش‌آموخته از طریق طرح مشوق بیمه‌ای

با توجه به جدیدترین آمار و اطلاعات به ثبت رسیده در سامانه طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان وزارت کار، میزان اشتغال و جذب بازار کار دانش‌آموختگان از طریق این طرح در آبان سالجاری تعداد بیش از ۱۹ هزار ثبت‌نام‌کننده دانش‌آموختگان جویای کار تعداد ۱۷ هزار و ۷۹۸ نفر به ثبت رسیده و این در حالی است که آمار جذب دانش‌آموختگان جویای کار از این مسیر در روزهای پایانی آذرماه به ۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

گفتنی است که در این میان استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و خوزستان بیشترین و استان‌های همدان، مرکزی و لرستان کمترین تعداد اشتغال به کار از طریق این طرح را به ثبت رسانده‌اند.   

بخش دیگری از آمار خروجی این طرح نشان می‌دهد که تا ۲۸ آذر سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۳۴۹ کارفرما در قالب طرح مشوق بیمه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که در این بین، استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب با ۷۹۷، ۵۵۰ و ۵۲۳ فقره بیشترین تعداد ثبت‌نام را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان‌های قم، مرکزی و سمنان به ترتیب با ۳۷، ۴۶ و ۵۳ مورد دارای کمترین تعداد کارفرمای ثبت‌نام شده در این طرح هستند.

همچنین تعداد جویندگان کار دانش‌آموخته دانشگاهی که تا به امروز موفق به ثبت‌نام در طرح مشوق بیمه‌ای شده‌اند ۱۹ هزار و ۱۷۲ نفر است که استان‌های فارس و خوزستان با تعداد ثبت‌نام بیش از ۲۰ هزار نفر و آذربایجان شرقی با بیش از ۱۸ هزار نفر، بیشترین ثبت‌نام جوینده کار را در قالب این طرح دارا هستند و دانش‌آموختگان کارجو در استانهای قم، مرکزی و همدان کمترین استقبال را از این طرح داشته اند.

گفتنی است که طرح‌های «کارورزی»، «مشوق‌های بیمه‌ای» و «یارانه دستمزد» به عنوان راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های اشتغال در کشور از جمله برنامه‌های اجرایی هستند که اشتغال جوانان، بخصوص دانش‌آموختگان دانشگاهی را به دنبال خواهد داشت و در همین ارتباط، سیاستگذاری دولت در راستای اشتغال و رونق تولید، نویدبخش خروجی مثبت این طرح‌ها در قالب بسترسازی برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی با استفاده از ابزارهای تشویقی کارفرمایان خواهد بود.

در راستای حمایت از دانش‌آموختگان و کارفرمایان، سامانه مشوق بیمه‌ای به نشانی (moshavegh.mcls.gov.ir) توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و کارآفرینان و دانش‌آموختگان جویای کار در صورت تمایل می‌توانند برای ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند.

کد خبر: 39890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =