صدا و سیما بازهم در صدر بودجه فرهنگی!

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به صدا و سیما، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تعیین شد.

به گزارش آتیه آنلاین، هر ساله با ارائه لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، رقم اختصاص یافته به سازمانی مانند صداوسیما در مرکز توجه قرار گرفته و با واکنش ها و حاشیه هایی هم همراه می شود. امسال با برآورد هزینه های احتمالی صداوسیما در سال ۱۴۰۱، این بودجه معادل ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان پیش بینی شده که  که نشان دهنده رشدی ۵۶ درصدی است. این رقم حوزه‌های تولید و پخش خبر، مستندات خبری و گزارش، تولید و پخش سیما، تولید و پخش صدا و البته حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی را شامل می‌شود. همچنین بیشترین رقم اختصاص یافته از این بودجه ـ ۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان ـ قرار است در بخش تولیدات تلویزیونی صرف شود. ضمن اینکه سازمان صداوسیما همانند وزارت ورزش مکلف شده بود که درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را نزذ خزانه داری کشور واریز کند که این وجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ به ترتیب در اختیار وزارت ورزش و صداوسیما قرار می گیرد. این در حالی ست که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری را معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این میزان، در نهایت به رقمی برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان رسید.

از سویی دیگر بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۱ حدود پنج‌ هزار و ۳۸ میلیارد تومان براورد شده، این در حالیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای زیر مجموعه‌های بسیار گسترده‌ای چون معاونت‌های فرهنگی، هنری، مطبوعات و ...، سازمان سینمایی، اداره‌های کل ارشاد استان‌ها، اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها، صنوف فرهنگی و هنری (خانه کتاب، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما) و ... است و ‌بیش از صدهزار هنرمند را زیر پوشش دارد و مقدار قابل توجهی از بودجه‌هایی که سال گذشته برای سازمان‌ها و بخش‌های مختلف هنری در نظر گرفته بود هنوز پرداخت نکرده است.

در واقع دولت در حالی بودجه صداوسیما در سال آینده را به طرز چشمگیری افزایش داده که مردم با گرانی سرسام آور، شرایط بد اقتصادی و درآمدهای پایین دست و پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع  با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. اما فارغ از اعتراضات و نگاه های آماری به بودجه های اعلام شده برای سازمان عریض و طویلی مانند صداوسیما که رقمی به مراتب بالاتر از دیگر نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد را به خود اختصاص می دهد، هر ساله اعلام این بودجه، پرسش های متعددی را درباره عملکرد رسانه ملی در سطح داخلی و البته بین المللی از سوی رسانه ها و  مخاطبان به میان می آورد؛ اینکه در نهایت آنچه به عنوان خروجی شبکه ها از آنتن صداوسیما پخش می شود، چقدر با هزینه های برآورد شده و بودجه اختصاص یافته، همخوانی و تناسب دارد؟ در حالی که این سازمان در سال های اخیر با وجود صرف بودجه های سنگین همواره با افت کیفی برنامه‌ها و انتقادهای مخاطبان روبه رو بوده  است به طوری که این روزها می‌بینیم شبکه نمایش خانگی گوی رقابت را از تلویزیون ربوده و گرایش مردم به این سریال ها  بخاطر نبود مشکلاتی مانند ممیزی روز به روز در حال افزایش است  و نتیجه تلاش مدیران صدا و سیما آن‌طور که باید، نتیجه‌بخش نبوده است.

کد خبر: 38850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =