گیشه سینماهای دنیا در سال ۲۰۲۰

تنها  کمتر از دو هفته به پایان سال ۲۰۲۰ مانده است، سالی که هیچ کسب و کاری در جهان از طوفان کرونا در امان نماند و همه گیری ویروس کرونا سینمای جهان و هالیوود را با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ مواجهه کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، سال ۲۰۱۹ میلادی پرفروش‌ترین سال سینمای جهان در تاریخ بود و مجموع فروش سینما در سراسر جهان طی این سال ۱.۳۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل بالاتر رفت اما در سال ۲۰۲۰ به دنبال تعطیلی سینماها، بیشتر پروژه ها لغو شد، اکران و تولید فیلم‌ها به تاخیر افتاد و هزاران نفر در بخش های گوناگون این صنعت بیکار شدن و حتی برای مدتی فروش گیشه کشورهای مختلف به صفر رسید.

اما در این میان کشور چین بر خلاف اینکه مرکز شیوع این ویروس به سراسر جهان بود توانست در سال رکود بی سابقه هالیوود با فروش ۴۲۵میلیون دلاری پرچم دار فروش در سال ۲۰۲۰ شود. در هالیوود اما برخی فیلم‌ها تنها شانس این را پیدا کردند که پیش از همه‌گیری جهانی کرونا روی پرده بروند اما از آن‌جا که فراگیری خیلی زود از راه رسید، خیلی از این فیلم‌ها نتوانستد به فروشی که پیش‌بینی می‌شد دست پیدا کنند. در این میان نیزعده ای ترجیح دادند مدام تاریخ اکران را عقب بیاندازند به امید این که به زودی شرایط عادی شود آرزوی که تا انتهای سال برآورده نشد.

«جیمز باند: زمانی برای مردن نیست» اولین فیلم مهم قربانی شیوع ویروس کرونا بود و تاریخ اصلی اکران آن آوریل امسال بود که به نوامبر تغییر یافت و حالا بار دیگر با ادامه شرایط بحران کرونا به آوریل سال آینده تغییر یافته است. بیست و پنجمین فیلم «جیمز باند» با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است و میلیون‌ها دلار خرج معرفی و تبلیغات آن شده است. گفته شده استودیو وقتی اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۰ اکران این فیلم را به تعویق انداخت میلیون‌ها دلار ضرر کرد. همچنین نمایش قسمت‌های جدید از سری فیلم‌های جنگ ستارگان و آواتار نیز هر کدام تا یک سال به تعویق افتاد.   

با این شرایط نباید انتظار داشت که ارقام فروش امسال با سال گذشته میلادی حتی نزدیک شده باشد. با نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال به راحتی می‌توان تفاوت را احساس کرد.

«The Eight Hundred» / هشتصد، ۴۲۵ میلیون دلار

این درام جنگی و تاریخی که محصول چین است، توانست از سد فیلم سینمایی «پسران بد تا ابد» عبور کند و به پرفروش‌ترین فیلم سال  جاری تبدیل شد. این فیلم جنجالی که اولین تاریخ اکران کنسل شد، با ۸۰ میلیون بودجه، ۴۲۵ میلیون دلار در گیشه‌های مختلف از جمله گیشه چین فروخت تا به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شود. فیلم، داستان جنگ دوم ژاپن و چین را روایت می‌کند که یک گروه چینی باید از یک انبار محافظت کنند.

«Bad Boys For Life» / پسران بد تا ابد،  ۴۲۴ میلیون دلار

«پسران بد، تا ابد»، دومین فیلم پرفروش سال را می‌توان در این دسته قرار داد. کمپانی سونی بر این باور بود که چهارمین قسمت از مجموعه پرطرفدار «پسران بد» در آغاز سال فروش بسیار خوبی داشته باشد اما این فیلم که در میانه‌ ماه ژانویه روی پرده رفت از پیامدهای شیوع در امان نماند و با فروش جهانی ۴۲۶ میلیون دلار با بالا گرفتن همه‌گیری به ناچار از پرده پایین کشیده شد. مارتین لارنس و ویل اسمیت در این فیلم، نقش دو پلیس را ایفا می‌کنند که بعد از ماجراهایی دوباره باید همکاری کنند. ساخت قسمت چهارم این فیلم هم تایید شده است.

«Sonic the Hedgehog» / سونیک خارپشت، ۳۰۸ میلیون دلار

سونیک که بر اساس یک بازی ویدئویی محبوب ساخته شده، داستان شخصیتی به همین نام را روایت می‌کند که سرعت مافوق صوت دارد و طی ماجراهایی تصمیم میگیرد که در زمین زندگی کند، اما حضور او در زمین باعث اختلالاتی می‌شود تا ارتش ایالات متحده به دنبال او بیفتد. جیم کری و بن شوارتز از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«Tenet» / انگاشته،  ۲۵۱ میلیون دلار

انگاشته فیلمی است که مدت هاست از آن صحبت می‌شود و اکران آن هم به دلیل کرونا چندین بار  عقب افتاد تا در نهایت توانست در اواخر ماه اگوست در سینمای جهان و اوایل سپتامبر در آمریکا اکران شود. با وجود آنکه اکران این فیلم در آمریکا موفقیت آمیز نبوده، اما گیشه چین این فیلم را به سودآوری امیدوار کرده است. «تنت» داستان دو مامور را روایت می‌کند که با یک فناوری وارونگی زمان، برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم تلاش می‌کنند.

«Dolittle» / دولیتل،  ۲۴۹ میلیون دلار

فیلمی در ژانر ماجراجویی است که رابرت داونی جونیور، ستاره فیلم‌های انتقام جویان در آن به بازی پرداخته است. داستان فیلم در مورد یک دامپزشک است که می‌تواند با حیوانات صحبت کند و برای نجات و درمان بیماری ملکه ویکتوریا به همراه حیواناتش به یک جزیره سفر می‌کنند. «دولیتل» از جمله فیلم‌هایی بود که در زمان بازگشایی سینماها مجددا اکران شد.

«Birds of Prey» / پرندگان شکاری،  ۲۰۱ میلیون دلار

این فیلم، داستانی قهرمانی و بر اساس شخصیت‌های دی سی دارد که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما در گیشه موفق نبود. داستان فیلم از این قرار است که هارلی بعد از جدایی از جوکر به قهرمانانی چون قناری سیاه، هانترس و رنی مونتویا می‌پیوندد تا دختر بچه جوانی را نجات دهد.

«Onward» / به پیش،  ۱۳۸ میلیون دلار

این انیمیشن که بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری داشت به دلیل همزمانی اکران با شیوع ویروس کرونا، نتوانست در گیشه موفق شود و شکست خورد. به همین خاطر کمپانی دیزنی خیلی زود نسخه دیجیتالی آن را منتشر کرد. این انیمیشن داستان دو برادر به نام ایان و پارلی را روایت می‌کند که در جهانی فانتزی ماجراجویی می‌کنند.

«The Invisible Man» / مرد نامرئی،  ۱۳۴ میلیون دلار

تنها فیلم ژانر وحشتی است که در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار دارد، «مرد نامرئی» است. این فیلم در مورد زنی است که از دست شوهر فیزیکدانش فرار می‌کند و با گذشت مدتی از خبر خودکشی او متوجه می‌شود که توسط شخصی نامرئی دنبال می‌شود و در خانه او حضور دارد.

«The Gentlemen» / آقایان،  ۱۱۵ میلیون دلار

این فیلم داستان یکی از بزرگترین خلافکارهای انگلیس را روایت می‌کند که باند بزرگی را هدایت می‌کند. او سعی دارد این باند بزرگ خود را به تعدادی میلیاردر بفروشد و همین موضوع موجب می‌شود که برنامه‌ها، پاپوش‌ها، توطئه‌ها و خیانت‌هایی علیه او انجام شود. متیو مک کانهی و کالین فارل بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

«The Call of the Wild» / ندای وحش،  ۱۰۷ میلیون دلار

ندای وحش که بر اساس رمانی به همین نام است، داستان سگی را به تصویر کشیده که توسط شخصی از محل زندگی اش ربوده و به مکانی دور دست برده می‌شود و به همین خاطر زندگی او مورد خطر واقع می‌شود. هریسون فورد کارگردان این فیلم سینمایی است که کریس سندرز آن را کارگردانی کرده است.

در نهایت درسال  ۲۰۲۱ میلادی با یک تقویم سینمایی بیش از اندازه شلوغ مواجهه می شویم که  باید بدهی‌های زیادی را صاف کند زیرا این سال که خود به خود قرار بود شامل فیلم‌های پرتعدادی باشد، حالا پذیرای آثار زیادی شد که تاریخ اکران خود را برای تضمین فروش بیشتر عقب انداختند.

کد خبر: 3859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =