امیدواری دانشمندان برای درمان یک بیماری خیلی سخت

دانشمندان به موضوعی جدید پی برده اند که می‌تواند نقطه عطفی برای درمان بیماری آلزایمر باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،  منشا بیماری آلزایمر بیش از یک قرن است که دانشمندان را گیج کرده است، اما تحقیقات جدید ادعا می‌کند که عامل آن را کشف کرده است که ممکن است به دلیل کاهش توانایی سلول‌ها برای تمیز کردن خود باشد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، احتمال می‌دهند که این کاهش توانایی در افراد بالای ۶۵ سال - سن مناسب برای تشخیص - مشاهده می‌شود و یکی از دلایل احتمالی تجمع ناسالم در مغز است.

این کندی که به عنوان اتوفاژی شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از گرسنگی باشد که در آن سلول‌ها پروتئین کافی از رژیم غذایی فرد دریافت نمی‌کنند و با بازیافت پروتئین‌های موجود در سلول‌ها، فضای خالی را پر می‌کنند.

رایان جولیان، استاد شیمی در دانشگاه کالیفرنیا که این مطالعه را رهبری کرده، می‌گوید: داروها در حال حاضر برای بهبود اتوفاژی در حال آزمایش هستند و اگر این دلیل بیماری آلزایمر باشد، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد یک داروی پیشگیری کننده بالقوه باشیم.

جولیان گفت: اگر کاهش سرعت اتوفاژی علت اصلی آلزایمر باشد چیزهایی که آن را افزایش می‌دهند باید اثر مفید و معکوس داشته باشند. 

پزشکان معمولاً زمانی بیماری آلزایمر را تشخیص می‌دهند که مخلوطی از پلاک‌های آمیلوئید و درهم‌تنیدگی‌های نوروفیبریلاری را در مغز پیدا کنند.

با این حال، جولیان می‌گوید: تقریبا ۲۰ درصد افراد دارای پلاک هستند، اما هیچ نشانه‌ای از زوال عقل وجود ندارد. این باعث می‌شود به نظر برسد که خود پلاک‌ها علت آن نیستند. 

اکنون جولیان و همکارانش فکر می‌کنند که با مشاهده پروتئین‌های داخل مغز، این بیماری را رمزگشایی کرده‌اند.

تراکم غیرطبیعی باعث بیماری آلزایمر می‌شود که شامل دو نوع پروتئین است: یکی به نام آمیلوئید که رسوبات آن پلاک‌هایی را در اطراف سلول‌های مغزی تشکیل می‌دهد و دیگری به نام تاو که درون سلول‌های مغزی درهم می‌پیچد.

این تیم مطالعه را با تمرکز بر پروتئین‌های تاو آغاز کردند که مشخص شده است به‌طور غیرعادی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نادرست هستند. پروتئین‌های تاو به تثبیت اسکلت داخلی سلول‌های عصبی، که به عنوان نورون‌ها نیز شناخته می‌شوند، در مغز کمک می‌کنند.

اگرچه تشخیص آن دشوار است، اما شکل متفاوت تاو به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا افرادی را که هیچ نشانه ظاهری زوال عقل را بروز نمی‌دهند، از افرادی که این کار را نشان می‌دهند تشخیص دهند.

کد خبر: 37277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =