قالیباف: عملکرد دولت باید به نحوی باشد که مردم مسکن ارزان بخرند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که قیمت تمام شده مسکن به ویژه برای افرادی که نوبت اول مسکن را قرار است دریافت کنند، بتوانند مسکن ارزان دریافت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت مجلس یازدهم که به آنها پرداخته معیشت، اشتغال و اقتصاد بوده به همکاری دولت و مجلس برای اجرای قوانین وضع شده دراین باره تاکید کرد. 

«محمدباقر قالیباف» چهارشنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۱۰ آذرماه و روز مجلس که مصادف با شهادت آیت الله «سیدحسن مدرس» در سال ۱۳۱۶  است، در گفت‌ و گوی تلویزیونی گفت: در ابتدای صحبتم یادی کنم از شهید مدرس که در حقیقت اگر امروز به نام مجلس نامگذاری شده، مهمترین ویژگی این شهید بزرگوار این بود چون از خدا می ترسید، از هیچ فردی نترسید. هم مقابل دشمنان خارجی هم رضا خان قلدر و استبداد داخلی ایستاد و در واقع این شخصیت به مجلس معنا بخشید تا امروز  مجلس خانه ملت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مدرس به مردم و کشور معنا بخشید و این روز به همه مردم عزیز و همکاران تبریک گفته و یاد همه شهدای قبل و بعد از انقلاب مجلس را گرامی می داریم.

وی درباره مشکلات کشور از جمله بخش اقتصادی و عملکرد یک سال و نیم مجلس یازدهم برای رفع آنها اظهار داشت: فلسفه وجودی مجلس این است که ما نماینده مردم در مجلس هستیم و در چندین نوبت نیز این موضوع را تاکید کردم که نمایندگان مردم هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه مردم ندارد.

قالیباف تاکید کرد: یکی از وظایف ما این است که در میان مردم باشیم، ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم و  انصافاً همه همکاران من در حوزه های انتخابیه خود مرتب و از نزدیک با توده های مردم در ارتباط بودند و مجلس یازدهم نیز در آغاز کار سیاستگذاری خود را به دو موضوع مهم متمرکز کرده است.

رییس قوه مقننه ادامه داد:‌ یکی موضوع مهم مسائل اقتصادی و دوم توجه به مسائل فرهنگی و علمی کشور است. البته اگر نگاهی به مجلس داشته باشیم، برای اقتصاد و هر موضوع دیگری وظیفه ذاتی مجلس این است اگر قانون هایی که اشکال دارند، آنها را مرتفع کند یا اگر دولت یا نمایندگان تشخیص می‌دهند که برای هر مشکلی نیازمند قانونی هستیم، آن قانون را وضع کنند و بر اجرای قانون نیز نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای قانون از وظایف دولت است، گفت: مجلس یار و مددکار دولت است و وظیفه قانونگذار این است که ناظر دلسوز هم باشیم. زیرا بار اصلی بر روی دوش دولت است و باید همه کمک کنیم همه قوانین را دولت به درستی اجرا کند و امروز نیز نزدیک به ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در نشست صبح درباره هماهنگی‌ها و همکاری ها صحبت کردند.

قالیباف تصریح کرد: دغدغه امروز کشور اقتصاد است و مشکلات مردم نیز در بخش های معیشت، اشتغال و نگرانی آنها ازبی‌ثباتی اقتصاد و گرانی است. ما در مجلس شورای اسلامی با اولویت به این مسائل  پرداختیم و مهمترین قوانینی که در مجلس تصویب شده است عمدتا متمرکز بر اقتصاد بوده است.

**برای حل مشکل مسکن باید از ظرفیت مردم نیز استفاده کرد

وی با اشاره به مشکلاتی که در بخش مسکن وجود دارد،‌ گفت: زمانی مردم تصور می کردند که با افق روشنی صاحب مسکن می شوند، اما امروز مردم نگران هستند که آیا می توانند هزینه اجاره مسکن خود را تامین کنند؟ البته مجلس موضوع تامین مسکن را در دستور کار قرار داد و هم مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به آنها توجه کرد.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه مسکن مهر از اقدامات خوبی بود که برای تامین مسکن انجام شد، ‌افزود: البته مسکن مهر هم اشکلاتی داشت و مهمترین کاری که مجلس یازدهم در این باره انجام داد، این بود که حل این مشکل را با نگاه دولتی ساز پیش نبرد.  یعنی باید تلاش کنیم از ظرفیت های مردم در این باره استفاده کنیم.

قالیباف ادامه داد: دولت باید به نحوی عمل کند که قیمت تمام شده مسکن به ویژه برای افرادی که نوبت اول مسکن را قرار است دریافت کنند، بتوانند مسکن ارزان دریافت کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی که وجود دارد، تقریبا ۵۵ تا ۴۵ درصد مسکن کشور متمرکز به زمین است. ما در این بخش از زمین های مازاد و زمین های دولتی و صندوق های مورد نظر استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت موضوع مسکن را پیگیری کرده است و مجلس نیز در این باره قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد. از زمان که این قانون را به مرحله اجرا در آورده است، تغییراتی مثبتی در بازارمسکن رخ داد و البته مسئله اصلی در این باره میزان عرضه و تقاضا است.

وی با بیان اینکه چند ۱۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، ادامه داد: بخشی از همین خانه ها در کارهای بنگاه داری بانک ها بود و شرکت های وابسته به بانک ها خانه ها را می ساختند و انبوه سازی می کردند. اما با قانون مجلس به همه اینها مالیات تعلق می گیرد واین قانون سبب می شود این خانه ها به اجاره داده شود یا مجبور به فروش آن شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره مصوبه مجلس در مالیات برعایدی سرمایه نیز گفت: مجلس در بخش اقتصاد در موضوع مشخص حرکت می کند و موضوع مسکن،‌ مالیات بر خانه های خالی،‌مالیات بر عایدی سرمایه و هم تولید مسکن را دنبال کرده است.

کد خبر: 37229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =