دانشکده گمرک و تجارت خارجی در دانشگاه تهران تاسیس شود

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد: دانشکده گمرک و تجارت خارجی با حمایت این سازمان در دانشگاه تهران راه‌اندازی شود.

به گزارش آتیه آنلاین از دانشگاه تهران، مهدی میراشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رییس دانشگاه تهران خواستار راه‌اندازی دانشکده گمرک در دانشگاه تهران و تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته‌های خاص مورد نیاز گمرک و ساماندهی پژوهش‌های مرتبط در این حوزه شد.

وی گفت: یکی از فضاهایی در کشور که به صورت واقعی آشتی بین دانشگاه و صنعت و خدمات اتفاق افتاد، حوزه همکاری دانشگاه تهران و گمرک بود و اعتقاد داریم تنها راهکار حل مشکلات و معضلات کشور، آشتی با دانشگاه است. آنچه که می‌تواند به کشور کمک کند این است که تولید علم و دانش در کشور به مهارت و ثروت تبدیل شود.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: برای ایجاد دانشکده و همچنین پژوهشکده‌ای که به طور اختصاصی و ویژه به چاره‌جویی برای نیازهای گمرک و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز گمرک بپردازد، دست نیاز به سوی دانشگاه تهران دراز می‌کنیم. در این راه هر نوع تخصیص اعتبار برای بحث‌های آموزشی و پژوهشی را هزینه نمی‌بینیم بلکه سرمایه‌گذاری می‌دانیم.

میراشرفی با درخواست اینکه دانشکده‌ای با عنوان «دانشکده گمرک و تجارت خارجی» در فضای فیزیکی دانشگاه تهران راه‌اندازی شود، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود هزینه‌های لازم برای احداث ساختمان‌های این دانشکده را تقبل کند.

وی درباره رشته‌های مدنظر گمرک جهت راه‌اندازی در دانشکده گمرک و تجارت خارجی، اظهار داشت: کمیته دائمی فنی در سازمان جهانی گمرک بر روی برخی فناوری ها و عرصه‌ها نظیر بلاک‌چین، هوش مصنوعی، پرنده‌های بدون سرنشین، اینترنت اشیا، ربات‌ها و بیگ‌دیتا تاکید دارد و توصیه می‌کند که گمرک کشورها به سمت توانمندسازی خود در این عرصه‌ها حرکت کنند. البته برای اینکه گمرک یک سازمان روزآمد باشد، نیاز دارد که در مسیر این فناوری ها گام بردارد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار تعریف رشته‌های بین‌رشته‌ای مورد نیاز گمرک با سرفصل‌های جدید و کاربردی شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشجویانی که در آینده از دانشکده گمرک و تجارت خارجی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت‌هایی متناسب با آخرین استانداردهای جهانی کسب کرده باشند.

سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران نیز در این دیدار که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: مرکز فناوری‌های دیجیتالی و مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران می‌تواند دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره مجازی مورد نیاز گمرک را برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: همچنین دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه تهران می‌توانند دوره‌های مدیریت گمرکی، MBA و DBA متناسب با نیازهای گمرک را تعریف و اجرا کنند.

در ادامه این نشست رییس دانشگاه تهران با اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای کمک به گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فنی گفت: علاوه بر دانشکده گمرک و تجارت خارجی، می‌توانیم یک پژوهشگاه نیز با مدیریت دانشگاه تهران راه‌اندازی کنیم.

مقیمی تاکید کرد: لازم است متناسب با نیازمندی‌های کشور، رشته‌های جدید با عناوین و سرفصل‌های جدید متناسب با نیاز بازار را حتی برای یک دوره ۵ ساله تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: برای راه‌اندازی دانشکده، یک سری مجوزهای قانونی و همچنین تأمین فضای فیزیکی مناسب مورد نیاز است که در صورت حمایت مالی از سوی گمرک برای تأمین فضای فیزیکی، مجوزهای قانونی راه‌اندازی دانشکده گمرک از سوی دانشگاه تهران پیگیری خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران درباره طراحی رشته‌های مورد نیاز گمرک نیز اظهار داشت: کارگروه‌هایی برای طراحی رشته‌های میان‌رشته‌ای با کمک اساتید دانشگاه تهران و نمایندگانی از گمرک فعال شوند تا رشته‌ها، سرفصل‌ها و تدوین متون طراحی شوند.

کد خبر: 37191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =