۴۷۰ بیمار مبتلا به ویروس HIV در آذربایجان‌ شرقی شناسایی شده است

آذربایجان شرقی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون در استان ۴۷۰ بیمار را شناسایی کرده ایم که ۷۰ نفر آنها زن و بقیه مرد بودند که از میان این افراد ۲۳۵ نفر آنها هم اکنون در قید حیات بوده و بقیه فوت کرده اند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، دکتر سیمین خیاط‌ زاده در خصوص بیماری ایدز اظهار کرد: HIV یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را با نام ایدز می‌شناسند در حالیکه ایدز مرحله انتهایی این بیماری عفونی است و اگر فرد مبتلا به موقع و صحیح تحت درمان قرار بگیرد، به این مرحله نخواهد رسید.

وی ادامه داد: مقصد ویروس HIV، گلبول‌های سفید است که با ورود به بدن، ابتدا از امکانات گلبول‌های سفید استفاده کرده و سپس در مراحل انتهایی آن را تخریب می‌کند و لذا خون و ترشحات بدن به‌ویژه ترشحات دستگاه تناسلی عامل اصلی انتقال این بیماری است.

وی افزود: ایدز یک بیماری عفونی است که مخصوص طبقه یا قشر خاصی نیست و تنها در صورتی که عامل آن وارد بدن فرد شود، مبتلا خواهد شد.

خیاط‌ زاده همچنین گفت: بعد از ورود ویروس به بدن، فرد بیمار در مدت دو هفته الی سه ماه علائمی نخواهد داشت که این بازه، دوره‌ی پنجره نامیده می‌شود که علامت بالینی و آزمایشگاهی نیز دارد؛ اما بعد از این مدت آنتی بادی توسط گلبول‌های سفید خون ترشح می‌شود و فرد بیمار تنها علائم آزمایشگاهی خواهد داشت یعنی با آزمایش خون می‌توان وجود آن را تشخیص داد و بعد از این مدت فرد بیمار تا سالیان زیاد علائمی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: گلبول‌های سفید بسته به وضعیت ویروس و سیستم ایمنی بدن بیمار، عملکرد خود را از دست داده و وارد مرحله‌ی بالینی یا همان ایدز می‌شود که در این وضعیت احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های عفونی دیگر و حتی سرطان‌ها نیز فراهم است.

وی در رابطه با راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری، مانند سایر بیماری‌های عفونی، جلوگیری از ورود ویروس به گلبول‌های سفید است لذا با استفاده از سرنگ یکبار مصرف در تزریقات و کاندوم در روابط جنسی می‌تواند از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کرد.  

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص راه‌های درمان بیماری HIV یادآور شد: یکی از راه‌های درمان این بیماری، دارو است؛ دارو باعث کاهش تعداد و تضعیف ویروس در بدن بیمار می‌شود تا جایی که حتی مقدار آن به صفر می‌رسد لذا در صورت تماس نیز انتقالی اتفاق نخواهد افتاد.  

وی ادامه داد: داروی موثری که کاملا ویروس را از بین ببرد، وجود ندارد اما یک سری داروهایی هستند که تعداد ویروس را کاهش داده و مانع از بروز علائم می‌شود.

وی متذکر شد: اگر فرد از مراحل اولیه بیماری تحت درمان قرار گیرد، می‌توان عوامل بیماری را از بین برد تا جایی که حتی تا اواخر عمر نیز بروز نکند.

خیاط زاده در پایان تاکید کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشرو در درمان بیماری ایدز است که حفظ محرمانگی و ارائه‌ی خدمات درمان به بیماران مبتلا به خوبی رعایت می‌شود و اگر فردی خواسته یا ناخواسته موردی داشته که خون یا ترشحات فرد دیگر از طریق سرنگ تزریقی یا روابط جنسی محافظت نشده وارد بدن او شود، اگر از ابتدای بیماری به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کند، می‌تواند سالیان سال زندگی عادی داشته و استرس انتقال بیماری به فرد دیگری را نداشته باشد.

اول دسامبر(برابر با ۱۰ آذر) روز جهانی ایدز است. ایدز نوعی بیماری است که توسط ویروس (HIV) ایجاد می‌شود. از زمان کشف ویروس ایدز (۱۹۸۱) تاکنون این بیماری باعث مرگ ۱۰ ها میلیون نفر شده است.

گفتنی است؛ شعار امسال روز جهانی ایدز، «پایان نابرابری‌ها، پایان ایدز» عنوان شده است که این شعار نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات ضروری این بیماری را برجسته می‌کند.

کد خبر: 37173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =