آغاز جنگ برای تصاحب ریاست کمیته ملی المپیک

در حالی که شنیده شده انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق می‌افتد، از حالا جنگ برای کسب کرسی ریاست آغاز شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بعد از یک دوره ۴ ساله پرحاشیه که از عمر کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک گذشت، خیلی‌ها امیدوار بودند در دومین دوره اختلافات و حواشی کمتر شود اما هنوز مدتی از عمر کمیسیون جدید نمی‌گذرد که حاشیه‌ها آغاز شده؛ آن هم با اعتراض فدراسیون کشتی و با عنوان "مهندسی انتخابات".

با پایان انتخابات، ۱۵ نفر عضو این کمیسیون مشخص شدند که حسن یزدانی و محمدرضا گرایی از رشته کشتی هم توانستند به عضویت آن درآیند. طبق آیین‌نامه، رئیس کمیته ملی المپیک می‌تواند ۴ نفر را خود برای عضویت معرفی کند که سیدرضا صالحی‌امیری، محمد بیداریان، ندا شهسواری، ثریا آقایی و محمد باقری معتمد را انتخاب کرد؛ انتخابی که مورد اعتراض فدراسیون کشتی بود مبنی بر اینکه چرا در بین لیست ۴ نفره نامی از حمید سوریان دیده نمی‌شود.

در اعتراض به این موضوع و با اعلام فدراسیون کشتی، ۲ قهرمان جهان در نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران که روز یکشنبه برگزار شد، غیبت داشتند. این اتفاق به قدری تاثیرگذار بود که نخستین نشست را تحت‌الشعاع قرار داد و محور اصلی موضوع مورد بحث تعویق جلسه بود؛ هر چند در نهایت با رای‌گیری انجام شده، اعضا به این نتیجه رسیدند انتخابات داخلی را برای معرفی رئیس و نایب‌رئیس انجام دهند اما انتخاب ورزشکار حاضر در هیات اجرایی کمیته به زمان دیگری موکول شود.

* مهره چینی برای انتخابات کمیته؟

جامعه کشتی بر این باور است انتصابات صورت گرفته، کاملا مهندسی است که تاثیر مستقیمی در انتخابات کمیته ملی المپیک دارد چرا که این کمیسیون می‌تواند افراد مورد نظر را برای انتخابات که بهمن‌ماه برگزار می‌شود، معرفی کند. از طرفی یک نماینده هم با حق رای در هیات اجرایی حضور خواهد داشت. کمیسیون ورزشکاران برای انتخابات کمیته ملی المپیک ۶ رای (۲ زن و ۴ مرد) خواهد داشت که نقشی تعیین کننده در ۴ سال آینده دارند. همچنین نماینده منتخب کمیسیون به عنوان یک فرد صاحب رای می‌تواند در ۴ سال آینده در تصمیمات هیات اجرایی شرکت کند. این شرایط یکی از دلایل اصلی است که فدراسیون کشتی به آن معترض است.

اگرچه قول و قرارهایی بین سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی برای معرفی سوریان وجود داشت، اما صالحی‌امیری اعلام کرد در انتخاب ۴ عضو جدید دخالتی نداشته و طبق آیین‌نامه این انتصابات صورت گرفته است. با اما و اگرهای مطرح شده در نهایت نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران با کنایه‌ها و متلک‌های زیادی از سوی قهرمانان المپیکی برگزار شد که انتخاب از پیش تعیین شده رئیس کمیسیون و عضو هیات اجرایی در این کنایه‌ها به  خوبی مشهود بود.

با وجود اینکه اعضای کمیسیون ورزشکاران برای برگزاری انتخابات در خصوص نماینده این کمیسیون در کمیته ملی المپیک به توافق نرسیدند اما احسان حدادی نایب قهرمان المپیک لندن با کنایه این انتخاب را به بهداد سلیمی تبریک گفت!

حدادی در این باره گفته بود: "نباید بی‌احترامی به بهداد سلیمی شود. او قهرمان المپیک است و به اندازه چشمانم دوستش دارم. همه افرادی که در جلسه حضور داشتند عزیز هستند؛ فقط اینکه از بیرون این اتفاقات نباید مدیریت شود که متاسفانه تا حدودی این موضوع دیده شد."

هادی ساعتی نیز منکر "مهندسی" در مجامع انتخاباتی نشد و در این باره گفت: "فضای انتخابات، انتخاباتی نیست و نوعی مهندسی وجود دارد. در تکواندو هم انتخاب کمیسیون مربیان و داوران اصول رعایت نشده، من هم چیزی نگفتم و نمی‌خواهم اعتراض کنم. کم کم قبول می‌کنیم که در همه این انتخابات موانع هست."

علاوه بر انتخاب ۶ ورزشکار برای حضور در انتخابات کمیته، معرفی نماینده مربیان، داوران، باشگاه‌ها و کارشناسان خبره از مهمترین تصمیمات هیات اجرایی خواهد بود که نقشی مهم و تاثیرگذار در انتخابات پیش رو خواهند داشت، موضوعی که همیشه یکی از چالش‌های انتخابات کمیته بوده است.

* ابهام در ادامه حضور صالحی‌امیری در ساختمان سئول

در حالی که پیش از این شایعاتی در خصوص تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک وجود داشت، به نظر می‌رسد این شایعه رنگ واقعیت به خود گرفته چرا که به دلیل برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون در دی‌ماه، شرایط روسای این فدراسیون‌ها برای نامزدی در پست‌های مختلف کمیته ملی المپیک فراهم نیست. همین باعث شده تا برخی روسای فدراسیون‌ها خواستار تعویق یک ماهه انتخابات شوند.

رضا صالحی امیری که در این ۴ سال ریاست کمیته را برعهده داشت، هنوز به طور رسمی در خصوص حضورش در انتخابات پیش رو حرفی نزده و اعلام کرده به جمع‌بندی نرسیده اما شایعاتی در این باره شنیده می‌شود مبنی بر اینکه تمایل شدیدی دارد در صورت جلب نظر دولت، برای ۴ سال آینده هم بر مسند قدرت بنشیند. اگرچه نظر مساعد حمید سجادی و حمایت او برای ادامه کار صالحی‌امیری هم بی‌تاثیر نیست.

در حال حاضر کمیته ملی المپیک در نظر دارد برای برگزاری انتخابات با حمید سجادی مشورت‌هایی داشته باشد. در صورت مشخص شدن زمان انتخابات، برنامه صالحی‌امیری هم برای ۴ سال آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر: 37164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =