مهاجرت نخبگان بیشتر در رشته‌های علوم پایه است

رییس دانشگاه تهران به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توجه به نخبگان و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: بیشتر مهاجرت نخبگان از دانشجویان رشته‌های علوم پایه است.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، سیدمحمد مقیمی روز سه‌شنبه در پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: این اتفاق رخ داده است و کشورهای دیگر به علوم پایه و مهاجرت پذیری آنها توجه دارند.

وی در ادامه به اقدامات جدی برای برگزاری این جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: خیران و نیکوکاران هرکدام منشا اثرات ماندگار و برکات زیادی در دانشگاه تهران و سایر نهادهای علمی کشور هستند. این جشنواره کار ارزشمندی است که امید دارم این فرایند با شرایطی که ما در دانشگاهها ایجاد می‌کنیم بتوانیم اعتماد را در خیران تقویت کنیم چون این موضوع به عرصه علم و دانش کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: زیر ساخت ها و تجهیزات فیزیکی در دانشگاهها نیازمند توجه خیران است و امیدواریم ما هم در ترویج این مساله تلاش کنیم و با کارهای مشترک خیران ما هم نقشی در این زمینه داشته باشیم.

رییس دانشگاه تهران افزود: وقتی صحبت از دانشگاه نسل سه و چهار می شود یعنی دانشگاه کارآفرین است و یعنی اینکه شاهد راه‌اندازی کارهای کارآفرینی باشیم اما باید توجه کنیم که ما در فرایند کارآفرینی زنجیره‌ای را شاهد هستیم که هر کدام از این عناصر نباشد فرایند کارآفرینی انجام نمی‌شود.

مقیمی ادامه داد: فرایند کارآفرینی زمانی به سامان می رسد که ایده های جدید بر مبنای پایه های جدید شکل می‌گیرد و در نوآوری تبدیل به یک ایده جدید و در فرایند کارآفرینی با ریسک بالا کسب و کار جدید ایجاد و تجاری سازی می‌شود و نیازهای جامعه را پاسخ دهد و اگر یکی از این عناصر به درستی انجام نشود فرایند کارآفرینی به خوبی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کارآفرینی برخی معتقدند که علوم پایه باید خود را به صورت علوم کاربردی یا از صحنه نهاد علم خارج یا حذف کنند اما اتفاقا این مساله دانشگاه کارآفرین را با مخاطره مواجه می‌کند و معتقدم از طریق علوم پایه، نوآوری به وجود می آید و آن زمان صاحب کسب و کار می تواند این مساله را تجاری سازی کند.

نامگذاری سال ۲۰۲۲ به نام سال علوم پایه 
سعداله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: خوشحالم که در چنین جمع صمیمی و پر انرژی حضور یافتم که نیکوکاری، علم و اخلاق با هم آمیخته شده است. وقتی انسان به علم آمیخته می شود بالاتر از ملایک و هم کلام با خداوند می شود.  

وی تصریح کرد: از نگاه برون دینی خداوند به ما کرامت داده که مسیر دانشگاه علم قرار داده است علم بسیار زیباست و هر تحولی در اثر علم و هر اقتداری براثر علم رخ می‌دهد.

نصیری قیداری تاکید کرد: من به عنوان دبیر پایه گذاری علوم پایه هستم و همه این اتفاقات را در سال ۲۰۲۲ که به نام سال علوم پایه نامگذاری شده، گزارش خواهم داد و همه می دانیم که علوم پایه گاهی ۵۰ سال طول می کشد تا به ثمر بنشیند. برای علوم پایه باید دولت کمک کند.

وی افزود: اخیرا رییس جمهوری دستور دادند که صندوق علم و نوآوری در شورای عالی عتف تشکیل شود پس باید دولت کمک کند اگرچه بخش خصوصی تا حدودی به این عرصه ورود کرده است.

به گزارش ایرنا، در پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان  ۳۱۳ ایده در سایت جشنواره ثبت شد که در نهایت ۱۴ ایده در بخش ایده پردازان و چهار تیم در بخش کسب و کار نوپا برگزیده شدند.  
چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در ۹ آذر سال ۹۹ برگزار شده است.

کد خبر: 37081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =