چهل سالگی فیلم فجر با چه آثاری رقم خواهد خورد؟

از آنجایی که کمتر از دو ماه دیگر به برپایی چهلمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده، پیش بینی ها برای فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره آغاز شده است.

 به گزارش آتیه آنلاین،چهارشنبه ۱۹ آبان بود که فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده منتشر شد. بر اساس اعلام روابط‌عمومی‌ جشنواره فیلم فجر، ۹۴ فیلم متقاضی حضور در این رویداد شدند که بازبینی آثار متقاضی از دهم آذر آغاز و اسامی حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران تا ۵ دی اعلام خواهد شد.

 اگرچه کرونا در این دوسال بر اغلب فعالیت های سینمایی سایه افکند ، با این حال بعضی فیلمسازان آهسته و پیوسته و بیشتر در سکوت خبری پروژه‌های خود را کلید زد و با هرسختی  آن را  پیش بردند. اگرچه دبیرخانه جشنواره هنوز اسامی فیلم‌های متقاضی و آثار پذیرفته‌شده و قابل ارائه به هیأت انتخاب را اعلام نکرده است اما پیش بینی می شود در جشنواره فجر ۱۴۰۰ شاهد فیلم‌های زیادی از کارگردانان در هر سبک و سیاقی باشیم و رقابتی تنگاتنگ میان چهره‌هایی از چند نسل سینما رقم بخورد. همچنین دیروز خبر رسید حمید نعمت‌الله قصد دارد تا فیلم «قاتل و وحشی» را پس از آنکه نتوانست در دو دوره پیشین جشنواره فجر حضور پیدا کند، به جشنواره چهلم ارسال کند. مضاف بر این، حرف‌هایی از درخواست فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری برای حضور در جشنواره به گوش می‌رسد.

در این گزارش نگاهی داریم به فیلم هایی که به احتمال قوی در این دوره از جشنواره فجر که بصورت بین المللی نیز برگزار می شود،حضور خواهند داشت .

«شب، داخلی، دیوار»

«شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند ساخته می‌شود و نوید محمدزاده و دایانا حبیبی نقش‌های اول مرد و زن فیلم را ایفا می‌کنند. علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و با حضور امیر آقایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.ر خلاصه داستان فیلم آمده است: «زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.»

«بی‌مادر»

فیلم سینمایی «بی‌مادر» که روایت‌گر داستانی در ژانر اجتماعی است، در «کانون فیلم نسیم» با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید می‌شود و خود را برای حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد … .»

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«خائن‌کشی»

فیلم سینمایی « خائن‌کشی» که سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی ست درباره رفاقت است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز دارد در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته و همزمان با این روز به پایان رسید. امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس‌پور عابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین جان، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«کوزوو»

از دیگر پروژه‌های سینمایی که خبر حضور آن در جشنواره امسال شنیده می‌شود، «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا ست که اخیرا آماده نمایش شده است.کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری بازیگران فیلم سینمایی کوزوو هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: معدنچیا میگن: هرچی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می‌کنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا می‌کنه. اونه که تصمیم می‌گیره دست کی بیوفته و رو انگشت کی بشینه...

«بدون قرار قبلی»

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور نوشته شده است.شعیبی در این فیلم موضوعی اجتماعی و تازه از روابط انسانی را دست‌مایه ساخت قرار داده و مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا را جلوی دوربین برده است.

«دسته دختران»

«دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری ، تصویری از  مقاومت  و ایثار  زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، و با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«نگهبان شب»

«نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دیگر فیلمی ست که در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. در فیلم تازه میرکریمی که یک درام اجتماعی است.محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد نقش آفرینی می کنند.

کد خبر: 36942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =