آغاز رفع توقیف فیلم ها

ماه پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که فیلم‌های توقیف شده بار دیگر در دولت جدید بررسی خواهند شد؛ حالا خبرها حکایت از آن دارد که در نخستین قدم قرار است «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش رنگ اکران را ببیند.

به گزارش آتیه آنلاین،فیلم‌هایی که در هر دوره ای اجازه اکران نگرفتند، پس از پایان آن دوره و آمدن وزیر جدید،اسم و سرنوشت آنها دوباره برای مدتی مطرح می‌شود. در همین راستا یک ماه پیش  محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که در حوزه سینما بنا را بر این گذاشته‌اند که حداکثر همراهی با اصحاب سینما وجود داشته باشد و در این راستا تلاش خواهند کرد. او در گفت‌وگویی تاکید کرددکه فیلم‌های توقیفی بررسی شوند تا خدای ناخواسته حقی از کسی ضایع نشود.در این میان فیلم های «گزارش یک جشن»، «خرس»، «رستاخیز»، «صد سال به این سال‌ها»، «خیابان‌های آرام»، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»، «کاناپه» و البته «قاتل و وحشی»  جزء بحث‌انگیزترین فیلم‌های توقیفی و ممنوع سال‌های اخیر هستند که صحبت های اخیر وزیر ارشاد درباره احتمال اکران موج جدیدی از فیلم‌های توقیف‌شده بار دیگر روزنه‌های امید را  برای آنها به‌وجود آورده است. این در حالی است که بعضی از آن‌ها مانند فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی نژاد در یکی دو سال گذشته قاچاق شدند و سر از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای اینترنت درآوردند.با این حال فیلم‌های «قاتل و وحشی»، «صد سال به این سالها» و «گزارش یک جشن» از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که بررسی مجددشان در دولت جدید مطرح است و سازندگانشان درخواست این بررسی را داده‌اند.

حالا گویا عزم ارشاد برای رفع مشکل فیلم‌های توقیفی جدی شده،روز گذشته تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» خبر داد که این فیلم از ۱۶ اسفندماه همزمان با تولد حضرت ابوالفضل(ع) در پلتفرمی به نام حلال چنل که برای عرضه جهانی آن طراحی شده، اکران آنلاین می‌شود. تقی علیقلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر گفت:  تا ۱۶ اسفندماه آزمایش‌های عملیاتی متنوعی در این پلتفرم انجام خواهد شد تا در مقطع فاز بهره‌برداری از کارایی حداکثری برخوردار باشد. این تهیه‌کننده ادامه داده: سه سال قبل و در توافقی که به عنوان مصالحه انجام شد، پروانه بهره‌برداری خارجی فیلم صادر شد. هرچند صدور پروانه نمایش خارجی فیلم، گام مهمی به پیش بود، اما در ادامه این سوال مطرح شد که چرا برای عرضه خارجی فیلم، کاری نمی‌شود. پاسخ ما این بود که این فیلم در ایران تولید شده و جوایز متعدد داخلی کسب کرده است. پس شایسته است که صبر کنیم تا مساله اکران داخلی آن هم حل شود و هموطنان ما در داخل هم بتوانند فیلم را ببینند... حالا هم قرار شده که فیلم در آدرس اینترنتی www.halalchanel.com از۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰، همزمان با تولد حضرت ابوالفضل(ع)، اکران شود.

در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی در توقیف بوده‌اند و بنابر آماری که چند سال پیش از سوی خود وزارت ارشاد ارایه شد، سینمای ایران از اولین سال بعد از انقلاب تا همین اواخر شاهد توقیف بیش از دویست و اندی فیلم سینمایی بوده،با این حال باید منتظر ماند و دید که با تغییر سیاست‌ها و  افراد در شورای پروانه نمایش، آیا تعداد فیلم‌های توقیفی  به حداقل می رسد یا این آثار همچنان در شرایط توقیف باقی خواهد ماند.

کد خبر: 36486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =