دغدغه وزارت کار در رفع موانع تولید

برآورد سیاست‌های کلی دولت سیزدهم و انعکاس برنامه‌ریزی مرتبط با بخش تولید و رفع موانع آن، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از زمان شکل‌گیری دولت مشهود بوده و تلاش‌های مختلفی در حوزه کاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید در این راستا صورت گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اگر در بلندمدت بدنبال ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و توسعه فعالیت‌های مرتبط با موضوع تولید در مسیر افزایش بهره‌وری، اشتغالزایی، ایجاد رفاه بیشتر برای نیروی کار و نهایتاً زمینه‌سازی در خصوص توسعه اقتصاد هستیم، بدون تردید باید ابتدا با سیاستگذاری و پشتیبانی مناسب بدنبال شناسایی و چاره‌اندیشی برای رفع موانع حوزه تولید گام برداشت و با زمینه‌های ایجاد شده سپس انتظار رونق تولید را در کشور داشت.

شرایط سخت تولید در کشور نشان از وجود مشکلات و موانعی است که در طول دهه‌های گذشته در مسیر ایجاد رونق در تولید و بازار کار شکل گرفته و در قالب مسائل پولی و مالی در حوزه‌های تخصیص اعتبارات و تسهیلات در حمایت از تولید و اختصاص سرمایه در گردش، حمایت‌های قانونی در راستای حذف قوانین و مقررات زائد و مانع تولید و تصویب قوانین متناسب با شرایط روز اقتصاد و بازار تولید، روند سخت و طولانی دریافت مجوزهای فعالیت و تاسیس کارگاه‌های مختلف تولیدی و همچنین سیاستگذاری‌های اشتباه دولت‌ها در خصوص حمایت از تولید شکل گرفته است.

در مجموع می‌توان گفت که مواردی مانند مشکلات تأمین نقدینگی، عدم امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان، بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی، اشکالاتی در مالیات بر ارزش افزوده، قوانین و مقررات ضدونقیض مرتبط با تولید، اشکالات سیستم حمل‌ونقل کشور و هزینه‌های سرباری، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، تغییر مدام نرخ ارز، رکود بازار و کاهش ظرفیت تولید را از جمله مهم‌ترین موانع تولید در کشور محسوب می‌شوند که نیازمند بررسی، واکاوی و ارائه راهکار است.

موانع فرهنگی مهم‌ترین موانع تولید هستند

"حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای"رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی با تأکید بر مسئله مانع‌زدایی از تولید، مهمترین موانع تولید در کشور را موانع فرهنگی همچون «ناامیدی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌همتی، بی‌حوصلگی، راحت‌طلبی، سرگرمی‌های مضرّ، احساس ناتوانی و خطرپذیر نبودن» برشمردند.

ایشان، «مسئله محوری» و حل مسائل کشور را از اهداف مهم جامعه علمی کشور خواندند و با برشمردن مواردی مانند مشکلات آب، محیط زیست، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، تخلیه روستاها، نظام پولی، مالی، مالیاتی، بانکی و مسائل نظام تولید، گفتند: می‌توان برای همه مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، لازمه رشد و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را رواج استفاده از محصولات آنها در داخل دانستند و گفتند: وقتی یک محصول دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود، نباید واردات مشابه آن انجام شود، و بخصوص دولتی‌ها و شرکت‌های بزرگ باید از محصولات داخلی استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای البته خطاب به تولیدکنندگان داخلی نیز تأکید کردند: وقتی جلوی واردات گرفته می‌شود، بنگاه داخلی نیز وظایفی دارد و نباید با استفاده از این موقعیت، قیمتها را افزایش، و یا کیفیت محصول را کاهش دهد.

لازمه انقلاب اقتصادی، رفع موانع تولید است

"حجت‌الله عبدالملکی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه گذشته در نشست شورای عالی اشتغال کشور با بیان اینکه تا انقلاب اقتصادی رخ ندهد چرخه معیوب اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت گفت: لازمه این انقلاب اقتصادی "رفع موانع تولید" است.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر حذف موانع اداری و اجرایی تولید و اشتغال کشور، گفت: در جلسه آتی شورای عالی اشتغال کشور، اقدامات صورت گرفته در خصوص رسته‌های اشتغالزا اعلام خواهد شد.

عبدالملکی می‌گوید: مانند همه جای دنیا، ضعف درونی و اخلالگری‌های بیرونی در شکل‌گیری و بالندگی روح تولید در اقتصاد ایران هم تأثیرات منفی دارد، این موانع، گریبان کارآفرینی را هم گرفته و بی توجهی‌ها به این مقوله تا سال‌های اخیر باعث شده است که برای رفع موانع در کارآفرینی و تولید نیازمند اهتمامی بیش از گذشته باشیم.

وی همچنین عوامل متعدد و متنوعی به طور مستقیم و غیرمستقیم را دارای نقش در توسعه کسب و کارهای پایدار و تولید دانست و اظهار کرد که دولت به عنوان تسهیل‌کننده، موظف است زیرساخت‌های لازم نظیر توسعه فناوری‌ها، تأمین مالی نوین و هوشمند، رفع موانع و تسهیل قوانین و مقررات برای سهولت کسب و کارها، آموزش‌های لازم اعم از فنی و مهارتی و نگرشی را فراهم و برای تسریع این عوامل اقدام کند.     

تاکید معاون روابط کار بر رفع موانع تولید

"علی حسین رعیتی‌فرد" معاون روابط کار وزارت تعاون روز گذشته در نشست هم‌اندیشی رفع موانع تولید شهرستان کاشان با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی گفت: در تلاش هستیم تا مسایل و مشکلات را پیگیری  و موانع را برطرف کنیم

وی با بیان این که در دولت سیزدهم همچنین با بیان اینکه جامعه برای برون‌رفت از مشکلات نیاز به تفکر، روحیه و منش بسیجی دارد، اظهار داشت: ستاد تسهیل در سطح ملی در حال بازبینی و بازآفرینی است.

رعیتی فرد افزود: امیدواریم بتوانیم از کارگران و کارفرمایان به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی حمایت کنیم و موانع را از جلوی پای صاحبان صنایع که دغدغه تولید دارند برداریم.

کد خبر: 36173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =