اخلاق‌مداری فرزندان از خانواده و جامعه نشات می‌گیرد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: اینکه کودکان مان با هوش اخلاقی رشد یافته و متعهد بار بیایند به نوع رفتار اطرافیان و محیط زیست اجتماعی آنها وابسته است.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان تاثیرهوش‌اخلاقی بر سطح پای بندی به اصول اخلاقی در کشور  گفت: هرچه که در کودکی کاشته می شود در بزرگسالی بارور می شود یکی از انتظاراتی که ما به عنوان والدین از فرزندان و دیگران داریم این است که رفتار  درست داشته باشند به دیگران احترام بگذارند، رفتار درست را از نادرست تشخیص دهند و در مجموع بیاموزند که در مسیر جامعه پذیری خود سلسله قوانین، مقررات و ارزش‌ها، آداب و رسوم، باورها و ... را در خود درونی سازی کنند که این همان مفهوم هوش اخلاقی  در علوم رفتاری است، پس اگر بارها می‌شنویم که کودکان ما به بزرگترها احترام نمی گذارند و یا نمی دانند که متناسب به شرایط و موقعیت های مختلف از خود واکنش و رفتار نشان دهند یکی از دلایل آن به نظر می رسد این باشد که  تلاش لازم در جهت رشد هوش اخلاقی آنها صورت نگرفته است.  

کمیسیر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی افزود: تنها آشنایی به قوانین و مقررات، ارزش‌ها، هنجارها و عرف کفایت نمی کند به موازی شناخت پای‌بندی به آن و انعکاس آنها در رفتار نیز بسیارمهم است اینکه بتوانیم با دیگران محترمانه رفتار کنیم و با شناخت کافی نسبت به حقوق دیگران و رعایت آنها نیز متعهد باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه معمولا افراد باهوش اخلاقی بالا از مقبولیت بیشتری برخوردارهستند، اضافه کرد: این افراد چون درک بهتری از زوایا و مسایل مختلف زندگی دارند رفتار مناسب‌تری با دیگران دارند و به خود و اطرافیان نیز هیچ آزاری  وارد نمی‌کنند.

مسوول کمیته اخلاق درمنطقه، آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی عنوان کرد: بدون شک واکنش و رفتار اطرافیان در تربیت هوش اخلاقی می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد بی‌دلیل نیست که در دین اسلام تاکید دارد بچه‌ها را با رفتارتان به انجام کاری دعوت‌کنید نه با گفتارتان.

موسوی‌چلک اضافه کرد: بخشی از این رشد ناشی از یادگیری است که کودکان از طریق محیط به دست می آورند و کمک می کند که هوش او از رشد بهتری برای توجه به اخلاق و مسایل اخلاقی افزایش پیدا کند. اینکه من چقدر خودم به عنوان اطرافیان این کودک در مدرسه، مراکز و محیط‌های عمومی و چه فضای خانواده پای بند به مسایل اخلاقی می‌کنم و نظم دارم و به دیگران احترام می‌گذارم کلمات درست را به کار می‌گیرم تمام این موارد می‌تواند بر فرزندان‌ و کودکانی که ما را می بینند تاثیرمستقیم بگذارد.  

کد خبر: 36160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =