بزرگنمایی، رسم‌الخط جدید واشنگتن در منطقه

خروج کاروان آمریکایی‌ها از سوریه و ورود آنها به عراق را باید یک سناریوی جدید در منطقه با محوریت بزرگنمایی ناامنی دانست که واشنگتن قصد بهره‌برداری سیاسی و میدانی از آنرا خواهد داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (سه‌شنبه) نیروهای آمریکایی در اقدامی غیرمنتظره ۱۱۰ خودروی نظامی را از پایگاه‌های خود در سوریه خارج و روانه شمال عراق کردند. با وجود اینکه این قبیل اقدامات فرماندهی آمریکا در سوریه در چند ماه گذشته در خصوص انتقال نیرو و لجستیک برای چندمین بار متوالی اجرایی شد، اما منابع داخلی از حومه الیعربیه به خبرگزاری سانا گفتند که یک کاروان متشکل از ۷۰ خودروی نظامی از گذرگاه غیرقانونی الولید در ساعت سه صبح سه‌شنبه و با پشتیبانی بالگرد آمریکایی خارج و به سمت شمال عراق راهی شد.

تحرک بین مرزی با پوشش ائتلاف!

در بخش دیگری از گزارش سانا که به نقل از منابع آگاه در الیعربیه به انتشار رسید به عملیات انتقال ارتش آمریکا اشاره شده و در آن آمده است که همزمان با پرواز جنگنده‌های آمریکا و اقدام نیروهای سوریه دموکراتیک به بستن تمامی مسیرهای منتهی به فرودگاه خراب الخبیر، کاروانی دیگر متشکل از ۴۰ خودرو هم از همان پایگاه به سمت عراق خارج شد.

عملیات خروج نیرو و انتقال آنها به عراق در حالی برای چندمین بار متوالی از سوی فرماندهی نظامی آمریکا در شامات صورت گرفت که نیروهای ایالات متحده ششم نوامبر هم بزرگترین کاروان خودروی نظامی متشکل از ۲۷۰ خودرو را از پایگاهشان در فرودگاه نظامی خراب الخبیر در حومه حسکه خارج و از طریق گذرگاه الولید به شمال عراق منتقل کرده بودند. از این رو برای درک بهتر رخدادهای جاری در شامات باید نگاهی اجمالی به چگونگی ورود و استقرار نظامیان آمریکا و متحدان واشنگتن در سوریه و عراق داشت.

در پی پیشروی و گسترش اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح حاضر در عراق و سوریه که توامان با خشونت‌های بی‌رحمانه‌ای همراه بود و به‌ دلیل نگرانی از گسترش و ادامه حیات بزرگترین تشکیلات تکفیری در میان منظومه جریان‌های مسلح شامات که با نام «داعش» در میان مخاطبان شناخته میشود، بسیاری از کشورها در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۴ میلادی تصمیم به مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی عراق گرفتند. علاوه بر این برخی از کشورها، قبل از اتخاذ چنین تصمیمی برای ورود مستقیم به نبرد با تروریسم تکفیری، حملات محدودتری علیه هم‌پیمانان داعش در لیبی، نیجریه و کامرون نیز انجام دادند. اما با فرارسیدن آگوست ۲۰۱۴ میلادی ایالات متحده یک گروه ائتلافی از همراهان برای مقابله نظامی با داعش تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

بر همین اساس وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد که چهل کشور برای تشکیل ائتلاف علیه داعش اعلام موافقت کردند. هدف از این ائتلاف هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی بود که داعش به وجود ‌آورد. این کشورها نقش‌های متفاوتی داشتند، البته تمامی آن‌ها به‌طور مستقیم از عراق و سوریه حمایت نظامی نمی‌کردند. ائتلاف در ظاهر به دنبال قطع درآمد و جلوگیری از حمایت خارجی و ایدئولوژیکی داعش بود و همچنین به گفته مقامات کاخ سفید رهبری این ائتلاف که از ۴۰ کشور متحد آمریکا تشکیل شده همواره با واشنگتن بوده است.

از این رو در نیمه سال ۲۰۱۴ نشستی با همین عنوان از سوی آمریکا برگزار شد که بر اساس اخبار منتشر شده ده کشور عربی یعنی عربستان سعودی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، امان، قطر و امارات متحده عربی در این نشست حضور داشتند. این کشورها برای همکاری با آمریکا علیه گروه تروریستی داعش اعلام آمادگی کردند و متعهد شدند که مانع تأمین مالی و پیوستن عناصر جذب شده و مهاجر به جغرافیای تحت کنترل داعش شوند.

در این میان علاوه بر موضوع عراق، پرونده سوریه و حضور ائتلاف غربی ضد داعش در این کشور نیز مطرح بود که فرماندهان آمریکایی حاضر در این ائتلاف در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کردند که آمریکا ممکن است علاوه بر حملات هوایی علیه داعش در عراق، به اقدام علیه آنان در خاک سوریه نیز بپردازد. موضوعی که واکنش مسکو و سایر کشورهای درگیر در سوریه را به دنبال داشت. مساله‌ای که بیانگر عدم رعایت پرتکل‌های بین‌المللی و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی کشورها از سوی آمریکا بود و بار دیگر اشغالگری بی‌چون و چرای واشنگتن را به منثه ظهور رساند.

پرداخت هزینه‌های اشغالگری

در هر حال ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نه تنها در مبارزه با این گروه تروریستی موفق نبود بلکه عملکرد آنها به خصوص واحدهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا نشان داد که واشنگتن نه تنها به دنبال مبارزه با تهدید تروریسم تکفیری نیست، بلکه برای کمک و جلوگیری از شکست محصول تولیدی خودشان یعنی داعش پا به میدان نهاده است.

اسناد متعدد منتشر شده در رابطه با همکاری نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده با منظومه گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در منطقه غرب آسیا، ماهیت واشنگتن و نیت مقامات کاخ سفید را برای همگان مشخص کرده است. حالا روز گذشته انتشار خبر هدف قرار گرفتن مقر نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها بازتاب نسبتا گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و غربی داشته، بلکه تا حدودی از دلایل انتقال نظامیان آمریکایی به عراق و خروج آنها از سوریه پرده برداشت.

این درحالی است که روز گذشته (سه‌شنبه) منابع محلی در حسکه سوریه از حمله راکتی به پایگاه نیروهای واشنگتن در نزدیکی شهرک مرزی الیعربیه خبر دادند. منابع محلی در حومه استان حسکه سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که پایگاه غیرقانونی نیروهای آمریکا در روستای خراب الجیر در پنج کیلومتری شهرک الیعربیه در نزدیکی مرزهای عراق هدف چهار راکت قرار گرفت. طبق گفته این منابع، درپی این حمله، انفجارهای بزرگی در این پایگاه رخ داده است. در فاصله اندکی پس از حمله به این پایگاه، جنگنده‌ها و بالگردهای آمریکا بر فراز این پایگاه به پرواز درآمدند.

به گزارش اسپوتنیک پایگاه هوایی خراب الجیر، دومین پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکا در سوریه است و در سال ۲۰۱۵ و پس از مصادره اراضی گسترده کشاورزان در روستا، این پایگاه هوایی ایجاد شد. با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد از سوی برخی از رسانه‌های بومی و خارجی، تا بدین لحظه مشخص نیست که این حمله توسط چه طرفی انجام شده است اما به خوبی نشان می‌دهد که حیات آمریکایی‌ها در منطقه چندان تضمین شده نیست.

در آخر باید خاطرنشان کرد که حضور نظامی آمریکا چه به صورت انفرادی و چه در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، ناقض تمامیت ارضی سوریه و در واقع اشغالگری رسمی این کشور و سپس عراق به شمار میرود. حضور نظامیان آمریکایی نه تنها محصولی در مبارزه و نابودی داعش به همراه نداشته است، بلکه اسناد منتشر شده نشان از همراهی و همکاری آنها با تروریست‌های تکفیری دارد. امروزه ناامنی، نابودی و رشد تروریسم به عنوان محصول حضور آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه باعث واکنش تند ملت‌ها و دولت‌های مذکور شده و مطمئناً تنها گزینه‌ای که پیش پای مقامات کاخ سفید میگذارد، خروج صد درصدی و فوری از خاورمیانه است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 36091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =