نگاهی به کارکرد کمیته دستمزد

کمیته دستمزد به عنوان نهادی متشکل از نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و نمایندگان دولت در قالب وزارتخانه های صمت، کار و اقتصاد و نماینده مرکز آمار و نمایندگانی از دیگر نهادها به فراخور نیاز در حوزه بررسی های علمی، میدانی و قانونی در راستای تعیین سبد معیشت خانوار کارگری اقدام می کند  

به گزارش آتیه آنلاین، اولین و مهم‌ترین وظیفه کمیته دستمزد مشخص کردن سبد معیشت خانوارهای کارگری طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ است و

اعضایی که در جلسات این کمیته تخصصی حضور دارند در تلاش هستند تا درآمدها و هزینه‌های خانوار کارگری را در سال جاری بررسی کنند و در ادامه نسبت به تعیین نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده از طریق مجرای قانونی شورای عالی کار اقدام کنند.

بر اساس محاسبات صورت گرفته، تعداد نفرات خانوارهای کارگری جهت محاسبات مزدی طبق آخرین بررسی‌های سازمان ملی آمار ۳.۳ نفر است و اعضا شورای عالی کار باید درآمد ماهانه کارگران را نسبت به مخارج خانوار با این تعداد از افراد بررسی کنند.

گفتنی است که نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دستگاه‌های مرتبط با موضعات اقتصادی و رفاهی در قالب کمیته دستمزد، باید بر مبنای مولفه‌های تعیین شده در خصوص درآمد و هزینه خانوار کارگری به تعیین رقم سبد معیشت کارگران در هر سال می‌پردازند.

کمیته دستمزد با برگزاری جلسات متعدد در ماه‌های پایانی سال اقدام به تعیین رقم سبد معیشت خانوار کرده و خروجی این نشست ها برای تصمیم‌گیری در ارتباط با تعیین دستمزد و مزایای قانونی کارگران به شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان ارسال خواهد شد که به طور معمول، رقم سبد معیشت، مبنای مذاکرات شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد و دیگر مزایای کارگران در سال آتی می‌شود.

آغاز نشست‌های کمیته دستمزد در سال ۱۴۰۰

نخستین جلسه کمیته دستمزد با حضور اعضا مرتبط با موضوعات مزد، معیشت، اشتغال، صنعت و نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی، روز گذشته(یکم آذرماه) در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

"فرامرز توفیقی" رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در خصوص مسائل مطرح شده در این نشست می‌گوید: صحبت‌های کلی در ارتباط با بحث معیشت صورت گرفت و در ارتباط با دستور جلسات آینده کمیته دستمزد مباحثی طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

به گفته وی در خصوص چگونگی برگزاری نشست‌های کمیته دستمزد، برنامه زمانی مشخص ارائه و مقرر شد تا پایان سالجاری، ماهانه دو بار این جلسات برگزار شود.

توفیقی همچنین با اشاره به اینکه سرفصل موضوع نخستین جلسه کمیته دستمزد، راهکارهای ترمیم سبد معاش خانوار به دلیل جهش‌های قیمتی بود و هر طرف صحبت‌ها و دیدگاه‌های خودش را داشت، عنوان کرد: قرار است که در جلسه آینده کمیته دستمزد، نمایندگان موسسه عالی پژوهش‌ تامین اجتماعی در ارتباط با امکان‌پذیر بودن مزد منطقه‌ای گزارشاتی را ارائه دهند و در ارتباط با آن بحث و تبادل نظر شود. این فعال حوزه کار همچنین اظهار داشت که همه اعضا در نشست بعد، پیشنهادات خود را برای ترمیم معاش کارگری توسط مولفه‌های غیرنقدی مطرح خواهند کرد و درئ حال حاضر زمان ورود به بحث عدد و رقم نیست و باید به نظرات کارشناسی بپردازیم و دیدگاه‌ها را جمع کنیم.

توفیقی تاکید کرد: رویه‌ی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف قیمت‌گذاری دستوری بسیار مهم است و باید ببینیم دولت چه می‌کند؛ چون این دو مولفه در تصمیم‌سازی‌های مزدی ۱۴۰۱ بسیار اهمیت دارد و با توجه به این رویکردها باید به مذاکرات جدی مزدی در جلسات آتی کمیته دستمزد ورود شود.

کد خبر: 36086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =