سالمندان چگونه خواب خوب داشته باشند

افزایش سن و آغاز دوران سالمندی، تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند که فرد سالمند را مستعد انواع آسیب‌ها و کاهش کیفیت زندگی می‌کند. اصلاح الگوی زندگی و توجه به کیفیت آن تاحد بسیار زیادی می‌تواند باعث افزایش کارایی و استقلال سالمندان شود و آن‌ها را در کنترل عوارض مرتبط با سالمندی کمک کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی، تغذیه مناسب، ورزش منظم، کنترل وزن، ‌کاهش استرس و خودداری از مصرف خودسرانه داروها و ... بهبود وضعیت زندگی و ارتقای سلامت سالمندان امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از مسائلی که در دوران سالمندی ایجاد می‌شود، تغییر کیفیت خواب است و به طور معمول، خواب شبانه کاهش می‌یابد. اما روش‌های خودمراقبتی وجود دارد که می‌تواند سالمندان را در داشتن خواب مناسب کمک کند.

بنابر توصیه کارشناسان وزارت بهداشت، سالمندان برای داشتن خواب با کیفیت، ورزش منظم را وارد زندگی روزمره خود کنند؛ همچنین پیاده‌روی نیز بسیار مفید است و به بهتر شدن خواب کمک می‌کند. بهتر است تمرین‌های ورزشی حداقل دو ساعت قبل از خواب خاتمه یابد.  

توصیه دیگر اینکه هنگامی که واقعا احساس می‌کنید خواب‌تان می‌آید، به بستر بروید و قبل از خواب دوش آب‌ گرم بگیرید. همچنین برای شام، غذای سبک بخورید و بهتر است قبل از خواب، یک لیوان شیر گرم بنوشید.

نبایدهای خواب

متخصصان، به سالمندان توصیه می‌کنند: هرگز بدون تجویز پزشک از داروهای خواب‌آور استفاده نکنید؛ زیرا مصرف خودسرانه داروها می‌تواند مشکل خواب را بدتر کند. همچنین از چرت‌های روزانه اجتناب کنید یا به حداقل برسانید. عادت کنید شب‌ها در یک ساعت معین به رختخواب بروید و صبح در یک ساعت معین بیدار شوید.

اگر پس از رفتن به بستر، خواب‌تان نبرد، از رختخواب خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنید و تا وقتی خواب‌تان نمی‌آید به بستر نروید. همچنین از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید.

بعد از ساعت ۶ بعدازظهر مایعات کمتری بنوشید؛ به‌خصوص از نوشیدن مایعاتی مانند چای و نوشابه گازدار خودداری کنید و پس از شام نیز چای یا قهوه ننوشید.

کد خبر: 36077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =