طلسم تعطیل ماندن کنسرت‌ها

این روزها پس از گذشت دو سال از خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در ایران، تلاش برای ازسرگیری کنسرت‌های موسیقی درحالی ادامه دارد که مسائل مربوط به اجاره سالن‌ها و توافق با کنسرت‌گزاران  هنوز حل و فصل نشده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمانی که سالن های تئاتر و سینما درهایشان را برای تماشاگران باز کردند، معاونت هنری وزارت ارشاد نیز در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، اما خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نبود تا اینکه محمدحسین توتونچیان اواسط آبان ماه درباره آمادگی سالن ها برای از سرگیری کنسرت های موسیقی بعد از دو سال وقفه، اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به نارنجی شدن تهران، اجازه برگزاری کنسرت های موسیقی با ظرفیت ۵۰ درصدی صادر شده است.

همچنین چندی پیش، پس از انتصاب «محمود شالویی» به سرپرستی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایشان عنوان کرد که با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ذی ربط، تصمیم بر بازگشایی کنسرت‌ها و ورود به شرایط عادی در جامعه گرفته شده است. «محمود شالویی» سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت کنسرت های موسیقی گفت: با پیگیری های خاصه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ذی ربط، تصمیم بر بازگشایی کنسرت ها و ورود به شرایط عادی در جامعه گرفته شده اما با رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های وزارت بهداشت و ستاد کرونا. شالویی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی گروه ها و هنرمندان می توانند برای کنسرت اقدام کنند توضیح داد: از هم اکنون هنرمندان، گروه ها و تهیه کنندگان و کنسرت گذارها می توانند برای صدور و اخذ مجوز به دفتر موسیقی و مراجع ذی ربط مراجعه کنند تا پس از طی مراحل اداری مجوز برگزاری کنسرت را دریافت کنند. سرپرست معاونت هنری افزود: برای ما اولویت حمایت از شرایط هنرمندان و بهبود حال و روحیه جامعه و مخاطبین و علاقمندان به هنر و موسیقی ایران زمین است و در این خصوص از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط و تسهیل برگزاری کنسرت ها و اجراهای صحنه ای حضوری دریغ نکرده ایم. فقط تاکید ما بر رعایت پروتکل هایی است که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا صادر شده است. دلیل اصلی هم همانطور که می دانید، چیزی نیست جز حراست و حفاظت از سلامت مردم و هنرمندانی که قرار است به کنسرت ها بروند و حال و روحیه شان عوض شود.

قیمت بلیت کنسرت‌ها، نجومی خواهد شد؟ 

اما این شرایط فروش بلیت برای ظرفیت ۵۰ درصد سالن هاست و به عقیده کنسرت گذاران درصورت عدم افزایش قیمت بلیت ها، هیچ صرفه اقتصادی برای برگزاری کنسرت ها وجود ندارد. همین موضوع باعث شده که این روزها تهیه‌کنندگان مطرح موسیقی بیش از اینکه در تلاش برای برگزاری کنسرت در تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، رو به اجرا در جزیره کیش آوردند  که بلیت آن‌ها با قیمت‌های نجومی ۴۵۰ هزار تومانی  به فروش می‌رسد. این کنسرت‌ها در شرایطی در جزیره کیش برگزار می‌شود که هنوز از برگزاری اجرای زنده در تهران خبری نبوده و همچنان در پایتخت باید شاهد اجراهای آنلاین باشیم. اما حالا این سوال مطرح است که آیا در آینده برگزاری کنسرت های موسیقی در کیش با قیمت بلیت ۴۵۰ هزار تومانی به پایتخت هم کشیده می شود؟محمدحسین توتونچیان، مدیر یکی از سایت های فروش بلیت کنسرت در این خصوص اعلام کرده که بهای بلیت های اجراهای زنده موسیقی در تهران زیر ۴۰۰ هزار تومان و کمتر از قیمت بلیت های کنسرت های کیش در نظر گرفته می شود. وی همچنین به این نکته اشاره کرده بود که سالن های برگزار کننده کنسرت موظف شدند شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند قرار دادن دستگاه های مجهز به تهویه و ضد عفونی کننده، اجباری کردن استفاده از ماسک حین ورود و خروج افراد به سالن ها و سرعت بخشیدن به ورود و خروج افراد و حفظ فاصله را رعایت کنند.

کنسرت‌های پایتخت در انتظار موافقت مدیران سالن‌های موسیقی

با این حال هنوزهم تلاش برای ازسرگیری کنسرت‌های موسیقی میان تهیه کنندگان و برگزار کنندگان موسیقی با سالن‌دارها  درخصوص  اجاره سالن‌ها و توافق با کنسرت‌گزاران ادامه دارد. محمدحسین توتونچیان مدیر شرکت فرهنگی ققنوس و مدیر سایت ایران‌کنسرت از حل این مشکل به همشهری گفته است:با توجه به مذاکرات انجام شده به محض اینکه سالن‌های برگزاری بر سر قیمت‌ها موافقت‌شان را اعلام کنند، کنسرت‌گزاران درخواست مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها را به مرکز موسیقی خواهند داد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «سالن‌های برگزاری کنسرت در نامه‌ای خواستار این شدند که از فروش، یک‌چهارم را بابت هزینه اجاره‌بها بردارند. با توجه به هزینه‌های کنسرت این اجاره بسیار بالا و درحقیقت غیرقابل انجام است. اگر بخواهیم این قیمت را بپذیریم رقمی که روی بلیت کنسرت کشیده می‌شود، وحشتناک خواهد بود و در نهایت ما با سالن‌های خالی مواجه خواهیم شد. نکته دیگر هم فروش ۵۰درصد بلیت‌هاست که با این درخواست مدیران سالن‌ها منطقی نیست.»توتونچیان توضیح می‌دهد: «این درخواست به لحاظ قانونی درست نیست و حتی اگر براساس اجاره‌ای که سالن‌ها قبل از شیوع کرونا داشتند بخواهیم هزینه را حساب کنید این افزایش باید براساس نرخ تورمی باشد که بانک مرکزی اعلام می‌کند؛ البته این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که سالن‌های کنسرت نیز هزینه‌های زیادی دارند؛ سالن‌ها هم به نوعی حق دارند علاوه بر هزینه سالن، هزینه تجهیزات هم وجود دارد. به لحاظ سخت‌افزاری که تجهیزات خارجی است اگر قطعه‌ای خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد صاحب سالن باید به دلار هزینه کند و مخارج سرسام‌آور می‌شود.»وی یادآور می‌شود: «تصمیم گرفته‌ایم که تا پایان اسفند به فکر سود یا دستمزد نباشیم و با شرایطی کنسرت‌ها را برگزار کنیم که چرخه را به حرکت درآوریم. با توجه به موضوعات موجود وزارت ارشاد جلساتی را با مدیران سالن‌ها و تهیه‌کنندگان برگزار کرد. ما هم از وزارت ارشاد درخواست کردیم به این موضوع ورود نکنند و خودمان وارد مذاکره با سالن‌ها شدیم. با تمام مدیران سالن‌ها صحبت کردیم و موارد و مشکلات را گفتیم و در نهایت موافقت خود را نشان دادند. حالا هم نامه‌نگاری‌ها انجام و تقاضاها و قیمت‌های پیشنهادی ارسال شده و منتظر پاسخ هستیم.»

کد خبر: 36049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =